Petsamotrafiken och Italien

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Seve Ungermark
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm
Kontakt:

Petsamotrafiken och Italien

Inlägg av Seve Ungermark »

Fick en fråga om Eric Björklunds bok Petsamotrafiken (Åkeriförlaget 1981) som ju handlar om lastbilstransporterna från cirka maj 1940 och ett år framåt av lådor med J 9 från den då finländska ishavshamnen ner till Haparanda. Det var den enda tillgängliga importvägen för amerikanska produkter. Men en bildtext på sidan 29 lyder (för mej lite överraskande):

"Det var inte bara från USA, som Sverige fick flygplan. Via Petsamo kom även flygplan från Italien, vilka här lastas på lastbilar för vidare transport till Haparanda."

Bilden visar 2-3 bilar med jättelådor som dels definitivt skiljer sig från de "J 9-lådor" som finns på motsvarande bilder i boken, dels tycks bära italiensk text (t ex Alto i lådornas överkant). Svamlar bildtexten eller kommer rentav bilden nånannanstans ifrån? J 11 och B 16 flögs väl till Sverige och de flesta J 20 kom på järnväg, eller hur? Så varför ta in några axelmaktsflygplan via Norra Ishavet?

Seve U
Bengt Ekbladh

Re: Petsamotrafiken och Italien

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Till Petsamo kom ju också de 2 B6:orna, 10/7-40.

Men Italiensk text verkar något udda.
Det kan inte tydas tex. Aero ?

Bengt
Användarens profilbild
Stig Kjellman
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Re: Petsamotrafiken och Italien

Inlägg av Stig Kjellman »

J11 levererades till Säve 1941 i stora lådor. Finns på sidan 17 i boken om F9 (Hall/Lindqvist). Lådans text i överdelen av långsidan är "ALTO". På svenska betyder det "HÖG". Om det är lådan, flygplanet eller något annat som är högt framgår inte. Lådan användes som verkstad och annat under uppbyggnaden av F9. Enligt boken levererades J11 per järnväg till Malmslätt.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Petsamotrafiken och Italien

Inlägg av Lars Sundin »

Jag har inte Mikael Forslunds bok om J 11 men vad jag kan finna ut (bokylla, webb) så levererades J 11 både i en första vända, avsedda för Finland men så tog Vinterkriget slut, och i en andra vända, i stora trälådor. Första omgången sattes ihop av Götaverken, den andra av CVM på Malmen. Trälådorna kom bl a till Säve. I Ulf Dahlquists bok "Jaktflygare 1942" kan man se dem på en bild (sid 28). Det var förnämliga lådor och några användes som förråd och verkstadslokaler på flottiljen skriver Ulf D.

Men om lådorna gick per tåg eller båt från Italien har jag inte funnit någon uppgift om. Jag vet ej heller hur länge man vågade använda Göteborgs hamn. Till några dagar in i april 1940 kanske?

Lars S
Bengt Ekbladh

Re: Petsamotrafiken och Italien

Inlägg av Bengt Ekbladh »

J11 levererades med 5 st. per båt till Göteborg i början april 1940
De övriga 7 (dessa 12 var ursprungligen tänkt som hjälp till Finland, som senare avstod och ville ha pengarna)
ankom Sverige 1940-06-23.
Hamn : ?

Frågan gällde Petsamo-trafiken.

Var B6 - lådorna mer "otympliga" än J9:orna??

Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Petsamotrafiken och Italien

Inlägg av Lars Sundin »

Bengt Ekbladh skrev:J11 levererades med 5 st. per båt till Göteborg i början april 1940
De övriga 7 (dessa 12 var ursprungligen tänkt som hjälp till Finland, som senare avstod och ville ha pengarna)
ankom Sverige 1940-06-23.
Hamn : ?
...
Bengt
Tja, skall man gissa att hamnen var Petsamo?

Det hela är ganska intressant att fundera över. Skulle Tyskland 1940 ha tillåtit genomtransport (per järnväg) av kyrkoherde Béens flygplan som var avsedda att användas mot en med Tyskland då lierad makt (Sovjetunionen; Molotov-Ribbentrop-pakten)?

Mikael Forslund måste väl ha rett ut detta i sin bok. Man kanske skall anta att boken om Petsamo-trafiken är korrekt. Några J 11:or av "Béens batch" kom alltså via Petsamo medan de första kom till Göteborg sjövägen enligt vad Bengt E uppger.

Bredvidläsning: http://www.smb.nu/index.php/svenska-fly ... ygplan/597 och http://www.dn.se/ekonomi/1.642710

Tillägg: Jag har nu på biblioteket lånat Mikael Forslunds bok om J 11 och finner att det var som jag gissade: De fem första planen kom till Göteborg 3 april 1940 på Svenska Lloyds ångare Tunisia (finns bild av fartyget). De sju andra nådde Sverige efter en trasslig och något oklar resa med det finska lastfartyget s/s Winha som kom till Petsamo i början av juni. Möjligen hade en omlastning till detta fartyg skett någonstans under resan (vid den aktuella tidpunkten fick endast finsk-flaggade fartyg fick angöra Petsamo/Liinihamari). Lossning påbörjades så småningom och planen lämnade Petsamo 21 juni och transporten ankom till Haparanda två dygn senare (samma datum som Bengt E anger).

Forslunds redogörelse är detaljerad (foto av Isaac Béen m m) och det finns även en bild med lastbilar på Petsamovägen med J 11-lådor. Kanske är det "ALTO" som det står högst upp. Längre ned finns påskrifter som ser ut som viktangivelser. Detta får mig att tänka på vad Åke Hall och Per Lindquist i sin bok "Vingat vapen över Göteborg" nämner om hur låd-påskriften "Peso lordo" tolkades i Göteborg. Den betyder "bruttovikt" och inte "hög låda" som göteborgarna trodde eller om det nu var något utslag av göteborgarnas outgrundliga humor. Kan ju också vara en tankeställare - de italienska planen kanske inte var så dåliga utan det var vår brist på kunnande som gjorde att det ibland gick illa.

Lars S
Seve Ungermark
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Petsamotrafiken och Italien

Inlägg av Seve Ungermark »

Vänner,

Bengt har naturligtvis en poäng i att de båda B 6:orna rimligen låg i andra lådor än de som J 9:orna kom i. Men varför hade just de lådorna italiensk text???

Lars tycks mena att tyskarnas ockupation av Norge skulle tvinga transporten av flertalet J 11:or att i stället för Göteborg gå till Petsamo. Men om nu tyskarna ogillade den där kyrkliga insamlingen riktad mot vapenbrodern Sovjet, varför sade dom inte bara till vapenbrodern Mussolini att inte sälja? Dessutom stod det ju redan i april klart att Fiatmaskinerna inte skulle till Finland...

Bredvidläsningen i DN (tack för direktlänken!) är returinformation. Artikeln refererar ju till just den bok vars uppgift jag ifrågasatte. Men i bästa Lars-stil ändå läsvärd: "Chaufförsstandarden var rätt så låg på sina ställen - - - skogsarbetare, murare och till och med en proffsboxare körde."

Seve U
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Petsamotrafiken och Italien

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Seve!

Bland mina vanor/ovanor ingår att komplettera inlägg i efterhand samt att skriva för även andra än den som frågar. I detta fall gavs i tillägget svaret: Några Fiat CR.42 kom faktiskt via Petsamo. Mikael Forslund har alltså mycket noggrannt rett ut det hela - som jag misstänkte.

Vidare fann jag på webben en bild av en veteran-lastbil på någon "show" försedd med en J 9-låda (replika) på flaket, men återfinner nu inte bilden.

Lars S
Seve Ungermark
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Petsamotrafiken och Italien

Inlägg av Seve Ungermark »

Isses Lars,

Flåt, jag missade helt att du förändrat ditt svar på frågan. Det är en ny forumregel tydligen - läs vid varje nytt besök genom _hela_ tråden en gång till eftersom något sedan sist kan ha tillkommit i äldre inlägg. Tycker förstås att jag tidigare sett att uppdaterade inlägg fick detta tydligt affischerat, men det var väl i det gamla forumet kan jag tänka...

Måste också erkänna att min bokhylla saknar Fiatboken - trots att jag en gång dragit (f d) J 11:or hit och dit framför Svensk Flygtjänsts hangar på Bromma. Om den italienska kvaliteten kan jag därför i alla fall berätta att meckarna med vältalig pedagogik visade mej på Fiatmaskinernas brandskott. Varenda slang, ledning och rör från motorn och bakåt verkade ha fått sitt alldeles eget lilla hål uppborrat... Det är sådana ungdomsupplevelser som ger för- och lärdomar för livet. Även om jag aldrig blev flygingenjör.

Seve U
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"