Lustig sammankoppling

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Lustig sammankoppling

Inlägg av Christian S »

Jag kikade i boken om Mustang (första upplagan) och där fanns en tekniker med till Dominikanska Republiken för leverans av våra f.d. svenska Mustanger. Han heter Curt Stödberg och bär alltså samma efternamn som mig. Nu är det så att från början fanns det väldigt få med just "mitt" efternamn och jag vet ursprunget så jag funderar på om det kan finnas någon släktkoppling. Jag får lyfta luren och slå denna Curt en signal och höra mig för. F.ö. er som undrar är det ett släktnamn från byn Stötsberga, Åseda s:n nere i Småland.
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Leif Kvist

Re: Lustig sammankoppling

Inlägg av Leif Kvist »

Hej Christian S.
Släkten Stödberg härstammar nog från orten Stödsboda i Uppvidinge Kommun.
Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Det stämmer. Det var min gammelfarfar Arvid har jag för mig som tog eller fick efternamnet.
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Leif Kvist

Inlägg av Leif Kvist »

Fte Kurt Stödberg (F8)....en ståtlig Kronobergare på fotografi i Ärna-Bladet 1/2009. http://www.f16kamratforening.org/Arnabladet/2009-1.pdf
Dessutom Konstnären Nils Stödberg´s ....rikt illustrerande omslaget i Bonn Rr ´s utgåva av "Biggles i Tibet" 1967. ..som jag tyvärr inte -med säkerhet- kan finna.
Lycka till med Din efterforskning Christian S.
rogereklund

Inlägg av rogereklund »

Hej Cristian, sitter nere i Dominikanska Rep. Har fátt dom här Mustangerna pá hjärnan.
Anl Dom Rep styrdes under denna tid -57, av en av västvärdens värsta diktatorer, Trujillo.
Svenska socialdemokratiska regeringen under Tage Erlander!!!! exporterade under denna tid ett antal Mustanger till denna diktator, skickade även ner piloter o meckar i samma veva. 1959 försökte sig en grupp universitetsstudenter och intelektuella pá att störta diktatorn, men misslyckades, nästan alla dödades och torterades under vidriga former. Anl till misslyckandet kan mycket väl vara att Trujllo hade dessa svenska plan och tillgáng till duktiga piloter o mekaniker. Till saken hör att han även i samma veva köpte tanks o pansarbilar frán sverige.
Jag är intresserad att fá kontakt med nágon som vet nágot om detta, eller info om var jag kan hitta uppgifter.
Hälsningar frán Karibien Roger
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Leif Kvist skrev: ...Dessutom Konstnären Nils Stödberg´s ....rikt illustrerande omslaget i Bonn Rr ´s utgåva av "Biggles i Tibet" 1967. ..som jag tyvärr inte -med säkerhet- kan finna.

....
Här Nils Stödbergs omslag till "Biggles i Tibet" i Bonniers Rödra Ramen-serie (hette det väl) från 1967:

Bild

Lånat från en bokannons: http://www.budera.se/detail.asp?id=7761151

Man ju tycka en del om denna dramatiska bilds "flygtekniska korrekthet" men den är ju mycket mer tekniskt trogen en brittisk utgåva från 1935: http://www.biggles.info/Details/08/ än omslagsteckningen av Gunnar Lindwall på mitt exemplar utgivet av Bonniers i serien "Önskeböckerna" 1952. Här ser man ett modernt o-charmigt plan guppande på vattnet. Möjligen händer något dramatiskt bortom bergstopparna i form av ett eldsken som de fyra gubbsen ovanpå planet verkar fixerade av.

Lars S, som inser att han nog avlägsnat sig från ämnet
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"