Facktermsfilosofiska funderingar
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Facktermsfilosofiska funderingar
Inom alla fackområden förekommer diverse mer eller mindre accepterade ord och uttryck, ja t.o.m slang. Bra så - facktermer underlättar förståelsen och språket blir mer precist. Men ibland undrar man; i en tråd längre ned på forumet finns rubriken Air France-kärra borta över Atlanten? och jag hajade genast till för användningen av ordet "kärra". Kan en Airbus 330-200 kallas för en kärra? Alldeles bortsett från att det handlar om en svår flygolycka med 228 omkomna människor (och därför borde omnämnas med mer dekorum) så är en kärra i min begreppsvärld ett litet flygplan, närmast en enmotorig variant och inte ett stort wide-body jetplan för transatlantisk passagerartrafik. Så min fråga blir 1. vilka synonymer till flygplan är idag förekommande? (kärra är i mina öron lite gammaldags; det är inte vad kidsen skulle säga idag 2009. ) och 2. får man inte vissa associationer till mycket små sportplan när man använder ordet "kärra"?
Vad säger forumets eminenta språkexpertis om denna teknikspråkliga fråga?
-
- Kontakt:
Re: Facktermsfilosofiska funderingar
I väntan på att språkexpertisen infinner sig vill jag passa på att instämma helt i allt som du säger här, Arne.
På fråga 1 kan jag svara att jag stegrar mej varje gång synonymen "flyg" används. ("Det startar ett flyg kl 15 till Malloca.")
Och apropå stegra: I morse kunde man också fundera kring hur gångbart hos "dagens kids" som uttrycket "flygplanet stegrar sig" är. Nyhetsbyrån AFP:s intervju av en fransk flygkapten ("Om man bromsar för mycket så stegrar sig planet") gav t ex Svenska Dagbladet underlag för rubriken "För låg hastighet kan ha orsakat kraschen". (I original talade fransmannen om det olämpliga i att "minska farten alltför mycket".)
[Men det är mystiskt att inte en enda vrakdel hittats hittills. Letar man på rätt ställe?]
Seve U
På fråga 1 kan jag svara att jag stegrar mej varje gång synonymen "flyg" används. ("Det startar ett flyg kl 15 till Malloca.")
Och apropå stegra: I morse kunde man också fundera kring hur gångbart hos "dagens kids" som uttrycket "flygplanet stegrar sig" är. Nyhetsbyrån AFP:s intervju av en fransk flygkapten ("Om man bromsar för mycket så stegrar sig planet") gav t ex Svenska Dagbladet underlag för rubriken "För låg hastighet kan ha orsakat kraschen". (I original talade fransmannen om det olämpliga i att "minska farten alltför mycket".)
[Men det är mystiskt att inte en enda vrakdel hittats hittills. Letar man på rätt ställe?]
Seve U
- Lars Sundin
---------Arne M skrev:
...(kärra är i mina öron lite gammaldags; det är inte vad kidsen skulle säga idag 2009. ) och 2. får man inte vissa associationer till mycket små sportplan när man använder ordet "kärra"?
Tja? Jag googlade på "SAS-kärra" och fann drygt 730 träffar. Ofta i lättare text som bloggar som är ett medium som är förknippat med ungdom sägs det visst. Ett exempel:
http://kinaimoskva.blogspot.com/2008_12_01_archive.html
Nå, jag fick 100 ggr fler träffar på "SAS-plan".
I övrigt bytte jag ut ordet "kärra" mot "plan" i rubriken på mitt inlägg. En text som är helt OK när den skrivs kan ju kännas annorlunda några dagar senare.
Lars S
-
Jag är 28 år, så om man räknas till "kidsen" eller inte blir väl en tolkningsfråga ;) Men själv har jag aldrig känt till något annat slangord för flygplan än just "kärra". Och visst används det, flitigt till och med, fast kanske inte så konsekvent som förr. Bland markpersonal är det nog mer vedertaget än hos flygande personal och säkert är jargongen olika mellan flygbolag, militära förband osv. Någon skillnad mellan stora och små flygplan har jag aldrig upplevt i sammanhanget.
Ordet "sportflygplan" är däremot ett sånt uttryck som man tycker borde vara utdöende.... Det är väldigt 30-tal i mina öron, men har tydligen fastnat i folkmun eftersom det fortfarande används flitigt. Dock sällan av folk som själva är aktiva inom flyget, med tiden har det blivit ett sätt att känna igen utomstående när det pratas flyg...vilket en och annan "räv" säkert gör sig lustig över ibland.
Vad gäller journalisternas, kanske ska man nöja sig med att kalla dem reportrar nuförtiden, språkbruk så tycker jag det är en ständigt uppgående trend att strunta i allt vad regler heter. Hur ofta hör man inte släktingar som är språklärare, eller själva f.d. journalister, beklaga sig över språket i pressen. Inte helt oväntat är kvällstidningarna de värsta syndarna.
Vanliga "hemskheter" man ser är uttryck som "flyg" (i betydelsen "flygplan/luftfartyg"), det allstädes närvarande "sportplan", "flygvärdinna" om all kabinpersonal oavsett kön (eller konsekvent "steward" om manliga besättningsmedlemmar) samt att en del tycks ha svårt att bemästra kapitlet bestämd artikel ("en" eller "ett"). En sak jag aldrig kommer sluta reta mig på är det eviga tjatet om "Jas" hit och dit, numera ofta utdraget till "Jas Gripen". Rena fackuttryck kan man förstå att utomstående har svårt med, fast ibland undrar man ju om de försöker stila när 4-5 olika varianter på samma uttryck förekommer i en artikel.
Fast efter de senaste dagarnas rapportering är jag förvånad att inte fler vet skillnaden på hastighet och fart...
Mitt bidrag till förvirringen
Ordet "sportflygplan" är däremot ett sånt uttryck som man tycker borde vara utdöende.... Det är väldigt 30-tal i mina öron, men har tydligen fastnat i folkmun eftersom det fortfarande används flitigt. Dock sällan av folk som själva är aktiva inom flyget, med tiden har det blivit ett sätt att känna igen utomstående när det pratas flyg...vilket en och annan "räv" säkert gör sig lustig över ibland.
Vad gäller journalisternas, kanske ska man nöja sig med att kalla dem reportrar nuförtiden, språkbruk så tycker jag det är en ständigt uppgående trend att strunta i allt vad regler heter. Hur ofta hör man inte släktingar som är språklärare, eller själva f.d. journalister, beklaga sig över språket i pressen. Inte helt oväntat är kvällstidningarna de värsta syndarna.
Vanliga "hemskheter" man ser är uttryck som "flyg" (i betydelsen "flygplan/luftfartyg"), det allstädes närvarande "sportplan", "flygvärdinna" om all kabinpersonal oavsett kön (eller konsekvent "steward" om manliga besättningsmedlemmar) samt att en del tycks ha svårt att bemästra kapitlet bestämd artikel ("en" eller "ett"). En sak jag aldrig kommer sluta reta mig på är det eviga tjatet om "Jas" hit och dit, numera ofta utdraget till "Jas Gripen". Rena fackuttryck kan man förstå att utomstående har svårt med, fast ibland undrar man ju om de försöker stila när 4-5 olika varianter på samma uttryck förekommer i en artikel.
Fast efter de senaste dagarnas rapportering är jag förvånad att inte fler vet skillnaden på hastighet och fart...
Per Börjeson
- Hans O. Sandström
Hur är det man säger ,.........kärt barn har många namn! Minns från min tid på JKG/Axamo flygplats att den sista "maskinen" från CPH Kastrup ofta var en DC-9-41 på kvällen.
Så maskin , kärra m.m. är nog ganska vanliga namn trots allt. Men visst , att kalla en A330 för kärra kan säkert diskuteras
Man talar ju också i dagligt tal om "tung linjefart" inom flyg. Kanske inte begreppet kärra passar där?!
Men , som alltid ett trevligt ämne att ventilera.
Trevlig nationaldag i morgon för övrigt!!
Hans SFF-Småland
Det vackra flygplanet på bilden är en Embraer Legacy 600 (ERJ-135BJ Business Jet). Från 40-års jubilerande Embraer.Skala 1/72.
Så maskin , kärra m.m. är nog ganska vanliga namn trots allt. Men visst , att kalla en A330 för kärra kan säkert diskuteras
Man talar ju också i dagligt tal om "tung linjefart" inom flyg. Kanske inte begreppet kärra passar där?!
Men , som alltid ett trevligt ämne att ventilera.
Trevlig nationaldag i morgon för övrigt!!
Hans SFF-Småland
Det vackra flygplanet på bilden är en Embraer Legacy 600 (ERJ-135BJ Business Jet). Från 40-års jubilerande Embraer.Skala 1/72.
Tack Lars för att du ändrade "kärra" till "plan" i rubriken på din tråd om AF-olyckan. Jag kände att det första uttrycket trots allt signalerade fel vibbar när man diskuterar denna tragiska katastrof. Genom att använda ett alldagligt talspråkligt ord, närmast slangartat, devalverar man ju allvaret i denna både hemska och ovanliga olycka som har upprört många. Det är bara att se hur debatten förts på PPRuNe-forumet den senaste veckan.Lars Sundin skrev:---------Arne M skrev:
...(kärra är i mina öron lite gammaldags; det är inte vad kidsen skulle säga idag 2009. ) och 2. får man inte vissa associationer till mycket små sportplan när man använder ordet "kärra"?
Tja? Jag googlade på "SAS-kärra" och fann drygt 730 träffar. Ofta i lättare text som bloggar som är ett medium som är förknippat med ungdom sägs det visst. Ett exempel:
http://kinaimoskva.blogspot.com/2008_12_01_archive.html
Nå, jag fick 100 ggr fler träffar på "SAS-plan".
I övrigt bytte jag ut ordet "kärra" mot "plan" i rubriken på mitt inlägg. En text som är helt OK när den skrivs kan ju kännas annorlunda några dagar senare.
Lars S
- Lars Sundin
Hej Per!perborjeson skrev:Jag är 28 år, så om man räknas till "kidsen" eller inte blir väl en tolkningsfråga ;)
...
En sak jag aldrig kommer sluta reta mig på är det eviga tjatet om "Jas" hit och dit, numera ofta utdraget till "
Själv är jag 70 år och minns (kan i alla fall bevisa skriftligt) att en gång var det ordet JAS som gällde, såväl i vanliga media som i fackpressen, för det flygplan FV såg fram emot. Ingen bekymrade sig för något nummer eller fabeldjursnamn. Det gällde ju främst för FV att få loss miljarderna.
Vi äldre har ju svårt att hänga med i alla nya ord. Och skall jag (låtsas) vara rationell, vad tillför "39" och "Gripen" för mervärde egentligen?
Lars S
- Olle Ekwall
JAS kan väl vara vilket plan som helst med flera roller. Om jag mins rätt så kallade man Viggen en tid för AJS. Vad är det för principiell skillnad på ett plan för Attack-Jakt-Spanning och ett för Jakt-Attack-Spanning?