Flygplanshistorik

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Robert L
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping
Kontakt:

Flygplanshistorik

Inlägg av Robert L »

Hej alla glada.
Jag håller på med ett jätteprojekt, nämligen en ny hemsida till F1´s kamratförening.
Sidan ska innehålla en massa rolig information.

Det jag behöver lite hjälp med är ..... att jag vill ha reda på vilka jetplan som funnits på flottiljen. Då menar jag inte J32 och J35 osv... utan helt enkelt vilka "individer" som funnits där, och hur länge, vart finns dom i dag osv osv.

Någon här som kan hjälpa mig i rätt riktning.

MVH
Robban
Bengt Ekbladh

Re: Flygplanshistorik

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Robert L skrev:Hej alla glada.
Jag håller på med ett jätteprojekt, nämligen en ny hemsida till F1´s kamratförening.
Sidan ska innehålla en massa rolig information.
Det jag behöver lite hjälp med är ..... att jag vill ha reda på vilka jetplan som funnits på flottiljen. Då menar jag inte J32 och J35 osv... utan helt enkelt vilka "individer" som funnits där, och hur länge, vart finns dom i dag osv osv.
Någon här som kan hjälpa mig i rätt riktning.
MVH Robban
Hej.
Fint projekt, lycka till.
Svarsviljan något låg , men beror säkert på "6/6" "firandena"?

Du skriver :vill ha reda på vilka jetplan F1 haft

1:a J33, 33001, anlände lördag 20/12 1952
F1 hade ju 59 st. (33014 havererade före lev. i England)

Beträffande J32B hade F1 60+, (närmare 70 st. inkl. lån).
De första kom i maj 1959.

Oktober 1966 kom de första J35F1 till F1.
Man fick ca 45 /45 av versionerna F1 respektive F2.

Detta är säker vad du redan vet,att jag inte skriver serienr. beror på att jag anser "våra" oficiella tabeller över
tex 29, o 35:an är otillfredstämmande.
Man ser inte när ett plan överfördes mellan flottiljerna.(förutom många felaktigheter/skrivfel?)

Är du ändå intresserad och inte har dessa tabeller ställer jag naturligtvis upp.
observera att F1 1967 vakantsatte en Div. , som något år senare återuppstod.
(vet inte vilken det var då F1 kamratförening inte heller verkar veta detta, eller inte hade tid att kolla?)

Vill du hörs vi vidare.
mvh Bengt
Användarens profilbild
Robert L
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping
Kontakt:

Re: Flygplanshistorik

Inlägg av Robert L »

Hej Bengt!

Det vore jättekul att få reda på mer.
Jag har ingen litteratur själv hemma om detta, säkert finns det i någon bra bok om varje flygplan och garanterat i "gula villan" på Hässlö.
Dom har en enorm samling böcker där av dess olika slag.

Jag ska försöka komma ihåg att fråga på torsdag då är kaffedags hos kamratföreningen om vilken div som vakantsatt.

En annan kuriosa sak om jet. Jag ska ha en bild någonstans på en Vampire märkt med F1. Den fanns visst där under ett kort tag bara, men inte nämnd på sida på nätet.
Hittar jag på den bilden så kommer den här sen.

MVH
Robban
Användarens profilbild
Robert L
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping
Kontakt:

Re: Flygplanshistorik

Inlägg av Robert L »

När jag nu tittade runt lite i mailen... så hittade jag bilden :lol:

Så här har personen skrivit som skickade bilden:
"Jag bifogar en sida från J33-boken, där det framgår att J28 användes som skolflygplan. Visserligen var de inlånade från andra flottiljer, men de var ju stationerade här."
Denna bild skickades till mig för under en torsdagsträff så diskuterades det om just Vampiren verkligen hade varit på F1... å här är ju svaret:
Bild

Robban
Bengt Ekbladh

Re: Flygplanshistorik

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Ja Mikaels J33 bok nämner dessa.
Om man tittar i boken om J28 (Widfeldt/Hall) upptas följande J28A varit på F1::

28004 från 19540517--haveri 19540517 F1-gul S ((obs samma dag alltså ! )), kasserat 19550426
28014 från 19530129--tills försäljning till Österrike (560531) kod F1- okänd.
28051 från 19540531 --till när? ..verkar lev till F20, kass. 19550426 ,F1-gul O
28058 från 19530120--tills försäljning till Dominikanska Republiken (nr 2721) 195509--, F1-vit B (obs jämför Mickes notering),(röd eller blå alltså? och att haveriet 19530120, planet var "repalerbart"
28063 från 19540222--tills försäljning till Österrike/Schweiz ! 19560531 , kod F1 okänd.

Dessa J28A var ju lån ur F3, så datum kan nog vara lite "osäkra", ofta är det datum när fpl. är "observerat"
Det är väl något okänt Hur länge dessa var på F1

Angående J28B::
28141 F1- bS Ex F18-, inga datum utom kass. 19590626 (Ingen notering om lån)
28213 F1-bW från F18 19540315 , kass. 19590626 (lån)

Micke nämner ju 9 J28A som lån från F3, samt ett okänt antal från F13
Samt lån av J28B ur F18

Hoppas någon har mer data att tillföra.

Bengt
Användarens profilbild
Robert L
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping
Kontakt:

Re: Flygplanshistorik

Inlägg av Robert L »

Tackar Bengt för dessa uppgifter.
Jag ska ta och föra in dom i ett dokument som senare ska in på sidan jag jobbar på nu.
Självklart kommer det komma ett tack till dig Bengt på den sidan, när den väl blir klar.
Nu ska jag dock se fram emot lite ledigt, efter att ha målat huset först. :-)

Ser även fram emot fler inlägg om planindivider:
32or
33or och
35or

MVH
Robban
Otto
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2008, 23:20
Ort: Strängnäs

Re: Flygplanshistorik

Inlägg av Otto »

Hej.
Lite historik på några J35F som har funnits på F1.
35476
Till F1 670420
Från F1 760617 till F16 vid en drifttid på c:a 1000 timmar.


35478
Till F1 670525
Från F1 -73 til F10 vid c:a 500 timmar.

Lite om draken på F1 tillsvidare.

Jan-erik ottosson
Strängnäs
Användarens profilbild
Robert L
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping
Kontakt:

Re: Flygplanshistorik

Inlägg av Robert L »

Tack för det Otto.
Detta ska noteras på ett separat blad.

En annan fundering.
Har lånat hem VENOM boken, har dock inte gått igenom den noggrant. Det finns en lista på alla venomplan i Sverige, men det framgår inte om alla var på just F1 eller utspritt runt om riket. Någon som vet?

Robban
Som just sitter på semester i en sommarstuga i Småland med utsikt ner mot en sjö där jag ska fiska snart och även har inflygning till Växjöflygplats :D
Bengt Ekbladh

Re: Flygplanshistorik

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Du skriver:
>>men det framgår inte om alla var på just F1 eller utspritt runt om riket. Någon som vet?>>

Sid 156-157 upptar J33 å F1 !
J33 fanns bara på F1 , samt att 33015, 33022, 33025 o 33041 senare kom till Sv Flygtjänst o användes oftast på Vidsel.

ser att innehålls-förteckningen s. 4 inte riktigt motsvarar innehållet!

J33 tabellen är tex. på sid 156 o Ej sid 162 som anges.
som synes havererade 12st vid F1 (inklusive 33014 som hav. före leverans.)

Bengt
Användarens profilbild
Robert L
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping
Kontakt:

Re: Flygplanshistorik

Inlägg av Robert L »

Hej Bengt!
Sitter och tittar i boken nu på tabellen, men jag kan inte se någonstans att det står någonstans att alla venom tillhörde F1.

Får kolla nogrannare en dag då det regnar.

MVH
Robban
Björn Zetterberg
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:44
Ort: Eskilstuna

Re: Flygplanshistorik

Inlägg av Björn Zetterberg »

Hej Robert

Jo alla J33 Venom tillhörde F1. F1 var sedan 1948 den enda nattjakt flotiljen, först utrustad med J30 Moscito från 1948 till 1953 då J33 tillfördes flotiljen.. J33 fanns på F1 fram till 1959-60. J30 och J33 var unde de åren de enda plan som hade spanings/sikets radar, besättningen var en förare och en navigatör. 1959 - 60 då F1 tillfördes J32B. Nattjakten döptes då om till Allvädersjakt.

Björn
Användarens profilbild
Mikael Olrog
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Flygplanshistorik

Inlägg av Mikael Olrog »

Hej,

Ett tips är att du besöker krigsarkivet i Stockholm om du har möjlighet. Där kan du med stor sannolikhet hitta listor över vilka flygplansindivider som funnits på flottiljen samt när de fanns där.

Du kommer också med all säkerhet hitta massor med instressant information och t ex fotografier i olika tekniska rapporter mm. Du kommer kunna få många uppslag till intressanta artiklar mm. Publicerade böcker är bra att läsa men det är ännu roligare att själv leta i arkiven och hitta nya spännande uppgifter. Det är väl värt att spendera några semesterdagar i arkivet! :-)

Lycka till!
/Micke
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"