Stridsvärde hos JAS 39 Gripen ;-)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Stridsvärde hos JAS 39 Gripen ;-)

Inlägg av Lars Sundin »

Hade jag fortfarande varit flygkrönikör hade jag inte kunnat motstå en tidningsnotis som denna: http://www.dn.se/nyheter/sverige/jas-sk ... s-1.886724

Något nog inte heller Yngve Norrvi kunnat motstå. Fast visst, roligt är det egentligen inte alls.

Det har ju hänt liknande saker förr. Det jag hade i tankarna var bl a det som i SFF Kronologi efter en hel del möda, utan att för den skull nödvändighetsvis bli helt sant, blev:

1961, 12 eller 14 februari: En J 35 Draken passerar ljudvallen över Kolmården på 8 000 meters höjd i ovanliga
luftskiktningsförhållanden och cirka 250 hustak skadas i Sandbyområdet i Norrköping. Två år senare betalades
en skadeersättning på 207 288 kronor ut.

Därtill hör en not:

En del av uppgifterna om skadorna från en bangande J 35 Draken från F 13 den 12/14 februari 1961 är tagna från en
notis i krönikan i ”Ett År i Luften 1964” för den 23 februari 1963 då ersättningsfrågan avgjorts i Försvarets
Civilförvaltning. Händelsen omnämns också i flottiljminnesboken ”Bråvallavingar” (F 13, 1993) där ett
ersättningsbelopp om endast 70 000 kr anges och det menas att man väl får se det beloppet delvis som en PR-kostnad
för lagning av tidigare trasiga tak! I ”Ett år i luften” 1961-1962 dateras händelsen till den 12 februari och
en skadekostnad på 70 000 kr anges även där. Men det sägs också att villaägarna nu även vill ha sina skorstenar
provtryckta. Därav det slutliga trefaldiga skadeståndsbeloppet. Måhända…


Lars S
Användarens profilbild
Robert Westerberg
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen
Kontakt:

Re: Stridsvärde hos JAS 39 Gripen ;-)

Inlägg av Robert Westerberg »

Kommentar från ett annat forum: 31 kills mot 0 förluster,, imponerande! :lol:

PETA jublar inte.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"