AJ37 intresserade RAF ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
AJ37 intresserade RAF ?
Hej.
Hur allvarligt var RAF:s intresse i Viggen i attackversion 1967?
Lars Brising skall efter förbererande överläggningar i Stockholm åkt till förhandlingar i London.
RAF:s intresse verkar uppkommit efter att Eng- Franska planer på ett plan med omställdbara vingar hade övergivits.
RAF ville ha en 2-sitsig Attack-Viggen med större räckvidd.
Hur långt gick det?
Tänk om !!
Någon med info?
Bengt
Hur allvarligt var RAF:s intresse i Viggen i attackversion 1967?
Lars Brising skall efter förbererande överläggningar i Stockholm åkt till förhandlingar i London.
RAF:s intresse verkar uppkommit efter att Eng- Franska planer på ett plan med omställdbara vingar hade övergivits.
RAF ville ha en 2-sitsig Attack-Viggen med större räckvidd.
Hur långt gick det?
Tänk om !!
Någon med info?
Bengt
Re: AJ37 intresserade RAF ?
RAF var i en litet konstig situation 1967 vilket gjorde att man säkert tittade på olika alternativ. Det hela började med att Labour-regeringen skrotade TSR-2 projektet och hävdade att man skulle köpa F-111K i stället eftersom detta skulle vara ett billigare alternativ. Så småningom visade det sig att F-111K skulle bli dubbelt så dyrt som TSR-2 men då gick det inte att backa bandet. HAwker Siddley P-1154 sprängde alla kostnadsramar och projektet lades ned helt.
Fransmännen drog sig ju ur AFVG projektet som ju inte hade lämnat ritbordet, förutom att Dassault så småningom flög med Mirage G vilket var en parantes i flyghistorien.
Så småningom använde RAF en flotta av F-4K Phantom, Blackburn Buccaneer och SEPECAT Jaguar för att ordna upp bortfallet av TSR-2.
Att RAF skulle ha haft något seriöst intresse i fpl 37 tror jag personligen inte på. RAF ville ha flygplan som kunde flyga långt och med tung vapenlast och då föll nog ett svenskt alternativ bort direkt, precis som Indiens inköp av attackflygplan på sjuttiotalet. Tittar man på tidsaxeln så kan man fritt spekulera om att man nog kanske artigt lyssnade till vad SAAB hade att erbjuda som alternativ till SEPECAT Jaguar innan man hade fattat några formella beslut.
Ingen information från mig heller, bara en blandning av fakta och litet personliga spekulationer.
Fransmännen drog sig ju ur AFVG projektet som ju inte hade lämnat ritbordet, förutom att Dassault så småningom flög med Mirage G vilket var en parantes i flyghistorien.
Så småningom använde RAF en flotta av F-4K Phantom, Blackburn Buccaneer och SEPECAT Jaguar för att ordna upp bortfallet av TSR-2.
Att RAF skulle ha haft något seriöst intresse i fpl 37 tror jag personligen inte på. RAF ville ha flygplan som kunde flyga långt och med tung vapenlast och då föll nog ett svenskt alternativ bort direkt, precis som Indiens inköp av attackflygplan på sjuttiotalet. Tittar man på tidsaxeln så kan man fritt spekulera om att man nog kanske artigt lyssnade till vad SAAB hade att erbjuda som alternativ till SEPECAT Jaguar innan man hade fattat några formella beslut.
Ingen information från mig heller, bara en blandning av fakta och litet personliga spekulationer.
Det var väl en bra sammanfattning av RAF:s "problematik".
Man kan väl tillägga att både F-4 Phantom och Blackburn Buccaneer var aktuella för FV.
Tornado blev väl deras "räddning"?
Ingen tänkt 2-sitsig Attack-Vigg med större räckvidd skulle väl ha matchat deras behov ,eller ?
Fanns någon "blå-kopia" tro ?
bengt
Man kan väl tillägga att både F-4 Phantom och Blackburn Buccaneer var aktuella för FV.
Tornado blev väl deras "räddning"?
Ingen tänkt 2-sitsig Attack-Vigg med större räckvidd skulle väl ha matchat deras behov ,eller ?
Fanns någon "blå-kopia" tro ?
bengt
Hej.
I februari 1967 uttalar sig Flygöverste E.M. Donaldson, RAF :
""Viggen är en farlig rival
Ligger 8 år före, kostar 1/3 och har samma maxhastighet"",..2,5M !..(som vårt,Eng/Fr alltså)
Farhågorna gällde främst Exportmöjligheterna för egna planet.
Visste de inte amerikanska "veto" möjligheten angående RM8 ?
(jmf. Indien försöket)
Bengt
Ligger 8 år före, kostar 1/3 och har samma maxhastighet"",..2,5M !..(som vårt,Eng/Fr alltså)
(jmf. Indien försöket)
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Hmmm, nu hajar jag inte mycket...alls. Vad menas med "som vårt,Eng/Fr alltså" (Concorde?) och "egna planet"?Bengt Ekbladh skrev:Hej.
(jmf. Indien försöket)
Bengt
Hej.
Lite luddigt kanske.
De Eng- Franska planerna på ett plan med omställdbara vingar, som väl blev nedlagt.
samt ev. något annat Eng. flyg-projekt.
Engelsmannen oroade sig främst för Exportmöjligheterna för "sitt" egna plan.
Bengt
Lite luddigt kanske.
De Eng- Franska planerna på ett plan med omställdbara vingar, som väl blev nedlagt.
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Alltså... TSR-2 lades ner 1965. Sedan var engelsmännen inne på linjen att skaffa F-111. Sedan skippade man det och hängde istället på i MRCA Group 1968 tillsammans med Västtyskland och Italien. Av detta blev det Tornado.Bengt Ekbladh skrev:Hej.
Lite luddigt kanske.
Bengt
Det flygplan som engelsmännen tog fram tillsammans med fransoserna vid den här tiden var SEPECAT Jaguar. På den sitter vingarna fast...
Hej.
Som jag skrev i 1:a inlägget 18/4
>>RAF:s intresse verkar uppkommit efter att Eng- Franska planer på ett plan med omställdbara vingar hade övergivits.
RAF ville ha en 2-sitsig Attack-Viggen med större räckvidd.>>
Om detta kan man läsa i pressen mitten aug. 1967.
Viggen som "farlig rival" nämns mitten febr. 1967
Vad det Nedlagda projektet , med rörliga vingar, kallades vet jag fn. inte.
Men det kom ju bara till projekt-stadiet.
Dock verkar projektet pågått cirkus 2/1967 ?
Ursprungsfrågan var ju:
Hur allvarligt var RAF:s intresse för Viggen i attackversion 1967?
(efter vissa modifieringar)
Från Svensk del var man ju angelägen att sprida utvecklingskostnaderna.
Och med en ev. försäljning till RAF skulle nog inte "RM8 problemet" finnas eller?
Vad säger ni?
Bengt
Som jag skrev i 1:a inlägget 18/4
>>RAF:s intresse verkar uppkommit efter att Eng- Franska planer på ett plan med omställdbara vingar hade övergivits.
RAF ville ha en 2-sitsig Attack-Viggen med större räckvidd.>>
Om detta kan man läsa i pressen mitten aug. 1967.
Viggen som "farlig rival" nämns mitten febr. 1967
Vad det Nedlagda projektet , med rörliga vingar, kallades vet jag fn. inte.
Men det kom ju bara till projekt-stadiet.
Dock verkar projektet pågått cirkus 2/1967 ?
Ursprungsfrågan var ju:
Och med en ev. försäljning till RAF skulle nog inte "RM8 problemet" finnas eller?
Vad säger ni?
Bengt
Apropå TSR-2 så fanns den på Duxford när jag var där 2000. Skickar en bild.
Curt
Curt
JAg var nog otydlig i mitt tidigare inlägg AFGV = Anglo French Varioble Geometry, detta trodde jag var allmänt känt men jag ber om ursäkt om jag varit otydlig.
Jämför gärna med de bilder man får fram om man googlar på "mirage G"
Jämför gärna med de bilder man får fram om man googlar på "mirage G"
Bengt Ekbladh skrev:Hej.
Ursprungsfrågan var ju:
Bengt
Hej.
Tack Håkan för infon om AFVG = Anglo French Varioble Geometry
Ser att det var onsdag 5 juli 1967 som Fransmännen drog sig ur.
Detta pga. "finnansiella grunder".
Man säger dock att detta inte utesluter framtida samarbete i fråga om
flygplans forsknings projekt.
Man kan väl undra om detta var Fransmännens verkliga motiv för utträdet, med hänsyn till senare Mirage G ?
Bengt
Tack Håkan för infon om AFVG = Anglo French Varioble Geometry
Ser att det var onsdag 5 juli 1967 som Fransmännen drog sig ur.
Detta pga. "finnansiella grunder".
Man säger dock att detta inte utesluter framtida samarbete i fråga om
flygplans forsknings projekt.
Man kan väl undra om detta var Fransmännens verkliga motiv för utträdet, med hänsyn till senare Mirage G ?
Bengt
-
RAF flög F-4 Phantom mellan åren 1969-1992 i jakt och attack rollen, därefter ersattes de av Tornado, Även Royal Navy flög F-4 Phantom.
US NAVYs F-4J var den Phantom version de brittiska Phantom planen var baserade på, den största skillnaden var Rolls-Royce Spey motorer istället för GE motorer.
Phantom var ju ett kraftfullt attack flygplan med förmågan att släpa på en stor attack last och flyga riktigt fort även på lägsta höjd.
Jag har svårt att se någon fördel med AJ 37 framför F-4 Phantom för ett flygvapen som RAF.
RAF beställde F-111 och jag tror att några flygplan faktiskt hann byggas också innan Storbritannien ångrade sig.
US NAVYs F-4J var den Phantom version de brittiska Phantom planen var baserade på, den största skillnaden var Rolls-Royce Spey motorer istället för GE motorer.
Phantom var ju ett kraftfullt attack flygplan med förmågan att släpa på en stor attack last och flyga riktigt fort även på lägsta höjd.
Jag har svårt att se någon fördel med AJ 37 framför F-4 Phantom för ett flygvapen som RAF.
RAF beställde F-111 och jag tror att några flygplan faktiskt hann byggas också innan Storbritannien ångrade sig.
Hej.
RAF avbeställde sina beställda 50 F-111 mitten jan. 1968
kostnad ca 50 milj pund isf över 400 milj.
enl ursprungsfrågan.
>>RAF ville ha en 2-sitsig Attack-Viggen med större räckvidd.>>
Kom något sådant förslag till RAF innan de bestämde sig ?
Bengt
RAF avbeställde sina beställda 50 F-111 mitten jan. 1968
kostnad ca 50 milj pund isf över 400 milj.
enl ursprungsfrågan.
>>RAF ville ha en 2-sitsig Attack-Viggen med större räckvidd.>>
Kom något sådant förslag till RAF innan de bestämde sig ?
Bengt
- UrbanFredriksson
Tja, du har ju specen för TSR.2 som innefattade att stå i beredskap i en tysk skog intill en vägbas i upp till fem dygn helt och hållet utan tillsyn och hela tiden vara insatsklar med mycket kort varsel. Tror du Phantom var bättre på det?Andreas Kahr skrev:Jag har svårt att se någon fördel med AJ 37 framför F-4 Phantom för ett flygvapen som RAF.
>>specen för TSR.2 som innefattade att stå i beredskap i en tysk skog .......>>UrbanFredriksson skrev:Tja, du har ju specen för TSR.2 som innefattade att stå i beredskap i en tysk skog intill en vägbas i upp till fem dygn helt och hållet utan tillsyn och hela tiden vara insatsklar med mycket kort varsel. Tror du Phantom var bättre på det?Andreas Kahr skrev:Jag har svårt att se någon fördel med AJ 37 framför F-4 Phantom för ett flygvapen som RAF.
förklara/ utveckla gärna mer.
En del "kan"? väl vara önsketänkande // överdrifter?
Var detta TSR-2 s signum?
Någon Vigg kommer inte in där?
Bengt
- UrbanFredriksson
Du har ju också hela avioniksystemet som i Viggens fall ligger mycket närmare vad TSR.2 skulle kunna göra än vad Phantom gjorde. Av attackplan var det då bara A-7 som var jämförbar med Viggen inom det området.Bengt Ekbladh skrev:förklara/ utveckla gärna mer.
Det fanns en engelsk minister som ville av handelpolitiska skäl byta
Viggen mot Harriers som han ansåg skulle passa ypperligt för Sveriges
försvar. Vi hade ju attityden att lång aktionssträcka inte var nödvändigt,
utan prioriteringen skulle vara att planen skulle kunna vara utspridda
utan att hittas så lätt, så en liten poäng hade han.
Jens
Viggen mot Harriers som han ansåg skulle passa ypperligt för Sveriges
försvar. Vi hade ju attityden att lång aktionssträcka inte var nödvändigt,
utan prioriteringen skulle vara att planen skulle kunna vara utspridda
utan att hittas så lätt, så en liten poäng hade han.
Jens
cogito ergo doleo
- Lars Sundin
Det sena 1900-talets decennier flyter samman för mig (och jag har aldrig varit så oinformerad om flyg de ca 13 år jag själv flög!) men jag tog nu fram AHR:s bok om JAS Gripen där Gunnar Lindkvist har medarbetat. Han vet ju en del om jämförelser mellan stridsflygplan, även om jag ju inte alltid kan hänga med i hans (och andras) resonemang i sådanan frågor.
Han nämner (sid 40) att "Fyra allvarliga exportförsök gjordes med flygplan 37".
- I mitten av 1970-talet skulle holländarna ersätta sina F-104....Blev inget.
- Australien var också i behov av ett nytt flygplan... Blev inget trots att det från australisk industrisynpunkt var intressant. Men räckviddskraven var andra än de svenska. Man valde F-111 och F-18 med tiden.
- Norge, Danmark och Belgien behövde ersätta F-104. Gunnar L skriver om denna stora sak ("århundradets vapenaffär" har det väl kallats?) och Ingemar Dörfer har skrivit en bok kring detta. Man valde F-16 vilket Gunnar L förstår.
- Indien var intresserat. Stupade på att USA inte tillät export av motorn; Indien hade ett alltför gott förhållande till Sovjet.
Gunnar L nämner inte det brittiska intresset av något skäl. Litet, tidigt?
Lars S
Han nämner (sid 40) att "Fyra allvarliga exportförsök gjordes med flygplan 37".
- I mitten av 1970-talet skulle holländarna ersätta sina F-104....Blev inget.
- Australien var också i behov av ett nytt flygplan... Blev inget trots att det från australisk industrisynpunkt var intressant. Men räckviddskraven var andra än de svenska. Man valde F-111 och F-18 med tiden.
- Norge, Danmark och Belgien behövde ersätta F-104. Gunnar L skriver om denna stora sak ("århundradets vapenaffär" har det väl kallats?) och Ingemar Dörfer har skrivit en bok kring detta. Man valde F-16 vilket Gunnar L förstår.
- Indien var intresserat. Stupade på att USA inte tillät export av motorn; Indien hade ett alltför gott förhållande till Sovjet.
Gunnar L nämner inte det brittiska intresset av något skäl. Litet, tidigt?
Lars S