Haverikommossionen utreder Inte!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Haverikommossionen utreder Inte!

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Nyss havererade ett fpl. på Skå- Edeby Kl. 19, (2009-0611 ? (typ ? )

Piloten fördes med ambulanshelikopter till Solna.

Det som fångar min nyfikenhet är tidningens (Gefle DB ) slutmening:

>>olycksorsaken är inte känd. Enligt polisen kommer INTE statens haverikommission att utreda olyckan>> !

Det måste väl ändå vara fel slutsats?

Hav. Kom. skall väl utreda alla luftfartygs-haverier , eller?

Kan någon upplysa mig?

Bengt
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Haverikommossionen utreder Inte!

Inlägg av Roger Andreasson »

Haverikommissionen utreder väl bara normalklassat. KSAK utreder UL och EAA X-klassat.

/Roger
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Haverikommossionen utreder Inte!

Inlägg av Lars Sundin »

SHK tar främst tag i allvarligare haverier, olyckor och tillbud (be mig inte förklara skillnaderna); så kan man sammanfatta den ganska allmänt hållna deklarationen på SHK:s hemsida.

Segelflyget och UL-flygarna har vad jag förstått av SHK delegerats ansvaret att utreda sina olyckor men rapporter om svårare olyckor i dessa "branscher" hittas ju på SHK:s sajt. Det hela är väl inte helt enkelt. Och så får alltså EAA själv utreda som Roger A nämner, se http://www.eaa.se/index.php?option=com_ ... &Itemid=89.

Viktigt är ibland att utreda vad som kunde blivit en olycka men inte blev det genom Guds försyn. Två exempel, här och här. Transportstyrelsen (den del som utgörs av f d Luftfartsstyrelsen, f d Luftfartsinspektionen) har därför också en roll i sammanhanget.

Noterade en standardfras (?) hos SHK: SHK undersöker olyckor och tillbud från säkerhetssynpunkt. Syftet med undersökningarna är att liknande händelser ska undvikas i framtiden. SHK:s undersökningar syftar däremot inte till att fördela skuld eller ansvar.

Vad gäller olyckan på Skå ser det ju ut att vara ett UL-plan.

Tillägg: Googlande visar att det handlar om ett experimentklassat "normalt tungt" plan; en fransk typ "Nord 3400 Norbarbe" som jag inte hört talas om ens. Faktiskt litet "bitigare" än en Auster/Super Cub.

Lars S, ett skott från höften efter bästa förstånd. Någon av forumbesökarna vet säkert bättre
Bengt Ekbladh

Re: Haverikommossionen utreder Inte!

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej .
nyss havererade ett belgiskt? fpl. på Midlanda, Sundsvall.

Då sägs att eventuellt undersökning Inte skall ske av Sverige,

När omprioriterades haveriutredningar ?

Förr utreddes haverier i Sverige av svenskar, eller har jag fel ?

Bengt
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Haverikommossionen utreder Inte!

Inlägg av Bengt Bergholm »

Även denna schweiziska kärra (Cherry BX2) var x-klassad (och UL) i sitt hemland så om de resonerar på samma sätt som svenska havkom så blir det nog ingen utredning.

Troliga verkar att han fått motorproblem som rapporterat och gjort misstaget att försöka svänga tillbaka mot fältet för landning på för låg höjd med för låg fart.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"