Veterandag på Skå-Edeby 13 juni - en Pietenpol och mer ändå

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Veterandag på Skå-Edeby 13 juni - en Pietenpol och mer ändå

Inlägg av Lars Sundin »

Jag besökte i dag med några vänner Skå-Edebys veterandag. En sentimental upplevelse, inte minst för min vän som för drygt 50 år sedan flög på Skå och blev helt lycklig när en Klemm 35 nu dök upp, det plan han "var präglad på" som sa han, precis som en fågelunge blir präglad på sin mor.

Det är ju kul att snacka med dem som var med när det begav sig. Man får veta vad det var som gjorde Saab Scandia litet besvärlig att hålla i stånd t ex. Och annat, ibland litet delikat.

Själv fascinerades jag av den Pietenpol Air Camper som byggs av en för mig till namnet okänd byggare. Han hade hållit på i 8 år. "Man måste gilla att bygga" sa han som svar på min kommentar om allt "finsnickeri" som man som gammal modellplanbyggare kände igen, fast här var det tusen gånger mer knåpande. Samtidigt som jag såg att innanför "skalet" på alla plan döljer sig saker som är högst vardagliga och ibland känns nästan rackliga.

Ett bildkollage bifogas. Man kan känna igen några stockholmska profiler. (Jag erinrar mig en fråga på forumet för länge, länge sedan om "torsionsnäsa". Här ser man en sådan. Som kanske här inte gör vingen så värst mycket mer vridstyv men som bidrar till att vingprofilen blir mer lik det man tänkt sig.)

Fredric Lagerquist har tidigare på sin blogg rapporterat om svenska Pietenpol-byggen, bl a med bilder från Mats Averkvist.

Detta exemplar har en A-Ford-motor som sig bör. Det är lätt att på webben finna information om denna historiska hembyggetyp från USA på som även var uppmärksammad här i Sverige på 30-talet (Sandviken?).

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 17 jun 2009, 23:51, redigerad totalt 1 gång.
Kent Schram

Re: Veterandag på Skå-Edeby 13 juni -Pietenpol Air Camper

Inlägg av Kent Schram »

Fina detaljrika bilder. Kunde inte undgå att lägga märke till bilden av motorn och dess fantastiska rörkonstruktion..
Kunde som rörmokare snabbt identifiera att det var gjort av Rostfria rördelar och som det såg ut Svetsade med
TIG metod.Undrar de var svetsade med fyllnadsgas annars uppstår det rostangrepp inifrån, kanske inte något större problem i dessa sammanhang. Fint jobb var det iallafall :D

KS HAD
Senast redigerad av Kent Schram den 18 jun 2009, 09:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Veterandag på Skå-Edeby 13 juni -Pietenpol Air Camper

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Kent! Jag vet just inget om svetsning, men det är ju onekligen en massa intressanta rör-bitar man ser. Som de fyra avgas-"stubbarna" där den främre försetts med en värmeväxlare, eller vad det kan heta, för förvärmning av luften till förgasaren. Skulle jag tro.

Så de två insugningssrören upp från förgasaren. Samt så, litet vid sidan om det hela, rör för vattenkylningen.

Sidventil-motor. Då får man väl alltid (?) hela rörmokeriet på en enda sida?

Här en bild av motortypen installerad i en bil (A-Ford): http://en.wikipedia.org/wiki/File:1931_ ... engine.JPG. Propellern sitter alltså på bilmotorns baksida. Därav "spegelvändningen".

Vad beträffar detaljrikedomen; tja motiven i sig är ju sådana att man ser, eller tror sig se detaljer. Ändå har jag pixlat ned bilderna ordentligt.. Det är ju inte första gången man tycker det är synd att dölja det komplicerade "snickeri"-innanmätet i en konstruktion som ser simpel ut utifrån när den är färdig.

Lars S
thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Veterandag på Skå-Edeby 13 juni -Pietenpol Air Camper

Inlägg av thorjh »

En glad gutt från grannlandet.
Jag hade nöjet av att besöka Skå den 13. juni d.å. Det var första gången på 48 år och
jag blev icke besviken .Det låter kanske lite överdramatiskt , men jag måste ärligt talat säja att för mitt pojksinne var det som att komma hem på nåt sätt .
Det stora gröna fältet låg där och själv hangaren fanns kvar !
Bild
Riktigt nog hade man i 1960 flyttat aktiviteterna till södra delen av fältet , men nu fick man uppleva lokaliteterna nästan som dom var när jag lämnade Skå i 1961 .
Många flera hus och hangarer hade det blivit men det störde inte bilden av området
så som jag mindes det . Tack vare goda vänner som tog mig dit ut i egen bil så blev detta en oförglömmlig dag .Bild
Tack till Lasse och Stig !
Kullen bredvid hangaren där jag brukade sitta när jag studerade mina flygkartor hittade jag tillbaka till ..Bild
Nu var den nästan tillväkst med buskar och träd .
Den mest glädjande stunden var nog återseendet av Klemm-35'an som jag i unga år
blev präglad på . Bild
Den hade faktisk den samma kommisfärgen som Jespers första Klemmar .
Även min kära förstående fru ska ha en tack , som lät mig åka dit ut medan hon fick knalla rundt och shoppa inne på Åhlens .
Vi hade tur med väderet på Skå , medan det enl. min fru inne i staden hade regnat hela dagen .
Mat och dricka fanns att köpa . Bild

Maten kunde vi njuta medan en utmärkt blåsorkester i veteranklass spelade vacker musik .
Bild

Tack till Er alla , såväl arrangörer som gäster för en fin dag !
Jag kommer gärna tillbaka igen .
Thor



Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Veterandag på Skå-Edeby 13 juni - en Pietenpol och mer ändå

Inlägg av Lars Sundin »

Jag har på http://good-times.webshots.com/album/57 ... good-times lagt ut bilder jag tog vid Veterandagen i lördags på Skå, där regnet lyckligtvis kom senare än förutspått. Det finns en del stödinformation till bilderna.

Thor Hafstad visade bilder från fordom i hangaren och talade därtill, tills prick kl 11.00 en "bananhelikopter-motor" drogs igång.

Ett mycket trevligt anspråkslöst arrangemang som kanske framgår av mina bilder. Det var nog 1960 jag var på Skå sist, då för att radiomodellflyga. Växlade förresten efter över 45 år sedan åter några ord med en radioflygpionjär (och f d klasskamrat!), Jan Levenstam, som nu visade upp sin MG (en engelsk s k sportbil). Han berättade att Bertil Beckman, som kanske några minns som en central person i det tidiga radioflygandet, nyligen avlidit.

Men ändå mer en trevlig dag än en sentimental. Och i varje fall inte så blöt som vi befarat!

Lars S
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Veterandag på Skå-Edeby 13 juni - en Pietenpol och mer ändå

Inlägg av Lars Sundin »

Jag ser att SSF Stockholm rapporterar från denna veteran- och flygdag på på http://www.sffsto.se/SkaVeterandag2009.htm där det även länkas till Lae blogg.

Lars S, som med sällskap gav sig iväg innan Spitfiren kom
Anders Lidén
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 okt 2008, 19:08
Ort: Borlänge

Re: Veterandag på Skå-Edeby 13 juni - en Pietenpol och mer ändå

Inlägg av Anders Lidén »

Lars Sundin skrev:Själv fascinerades jag av den Pietenpol Air Camper som byggs av en för mig till namnet okänd byggare.
Vi ska väl nämna namnet innan tråden sjunker undan - Per Widing, modell-, segel- och motorflygare från Vängsö.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Veterandag på Skå-Edeby 13 juni - en Pietenpol och mer ändå

Inlägg av Lars Sundin »

Anders Lidén skrev:
...
Vi ska väl nämna namnet innan tråden sjunker undan - Per Widing, modell-, segel- och motorflygare från Vängsö.
Hej Anders! Jo visst, jag borde ha lagt till namnet på byggaren sedan jag sett det i Gunnar Åkerbergs rapport från Skå-träffen. Visst minns jag namnet Widing från 70-talets Vängsö fast en annan person. Men Per var ju i farten redan då med delikata byggen som synes. Jag såg honom nog någon gång men utseenden förändras ju på 30 år.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"