I böcker om svenska flygvapnet och dess period under 50- och 60-talen återkommer man ofta till Sten Axelsson. Lika ofta och oberoende av författare och källa berskrivs han med mycket positiva ordalag. I någon text står han tex beskriven: "Sten Axelsson, flygvapnets meste jaktpilot alla kategorier". Lika så lär han under sin FC tid ha varit en otroligt duktig uppvisningspilot på 35:an.
Ett smakprov på det senare kan man bla se i filmen "Flygplan 35".
Det känns inspirerade att läsa om hans ideer och intiativ vilket gjort mig nyfiken på personen bakom.
Finns det någon här som för en yngre intresserad, men som missade tiden då det begav sig, kan och vill berätta om Sten, om hur hans karriär såg ut, hur han kunde bli så bra osv. Jag vet att han dog i cancer i slutet av 60-talet men inte vart han är begravd.
Hälsningar
Nicklas
Sten Axelsson
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Sten Axelsson
Jag tar fram Ulf Björkmans "Ett liv i det blå" som liksom alla andra bra böcker har en personförteckning. Sten Axelsson har hela 5 sidhänvisningar (varav en av typ "sida x och följande"), något som överträffas bara av författarens hustrur, en viss FV-chef samt Sven Lampell (Nå, kanske några FV-höjdare ytterligare.). Den av många hyllade provflygaren Chuck Yeager har en enda sidhänvisning där han omnämns mest som en illustrationan av att det flögs supersoniskt utomlands också.
Ett citat: Sten Axelsson hette underbarnet och han gav sig med liv och lust i kast med uppgiften att missionera om jaktstridens och den avancerade flygningens lyckobringande evangelium.
Sten kunde dessutom vad vi andra inte kunde. Han kunde räkna. Det där med aerodynamik har aldrig varit min starka sida. Jag och humlan har mycket gemensamt. Men Sten han kunde han. Till att börja med visade han att våra överbelastningar till största delen kom sig av att g-mätaren var felaktigt monterad i den fjäderupphängda instrumentbrädan och därför visade fel...
Sten A är central i några sidor till och bl a nämns de olika undanmanövrar han "uppfann" samt att han under avkrävt tystnadslöfte från Ulf B berättat att han passerat ljudvallen med J 29. Något Ulf B förgäves försökte göra.
Det handlar väl om att vara både en skicklig flygare, ha förmåga att analysera vad man/planet gör (inse vad man kan göra och inte kan göra) samt sedan kunna föra dessa insikter vidare.
Googling visar att Nils Benker berättat litet om Axelssons bakgrund och karriär i Ärnabladet, se http://www.f16kamratforening.org/Arnabladet/2007-2.pdf.
Lars S
Ett citat: Sten Axelsson hette underbarnet och han gav sig med liv och lust i kast med uppgiften att missionera om jaktstridens och den avancerade flygningens lyckobringande evangelium.
Sten kunde dessutom vad vi andra inte kunde. Han kunde räkna. Det där med aerodynamik har aldrig varit min starka sida. Jag och humlan har mycket gemensamt. Men Sten han kunde han. Till att börja med visade han att våra överbelastningar till största delen kom sig av att g-mätaren var felaktigt monterad i den fjäderupphängda instrumentbrädan och därför visade fel...
Sten A är central i några sidor till och bl a nämns de olika undanmanövrar han "uppfann" samt att han under avkrävt tystnadslöfte från Ulf B berättat att han passerat ljudvallen med J 29. Något Ulf B förgäves försökte göra.
Det handlar väl om att vara både en skicklig flygare, ha förmåga att analysera vad man/planet gör (inse vad man kan göra och inte kan göra) samt sedan kunna föra dessa insikter vidare.
Googling visar att Nils Benker berättat litet om Axelssons bakgrund och karriär i Ärnabladet, se http://www.f16kamratforening.org/Arnabladet/2007-2.pdf.
Lars S