Säga vad man vill men TV är underbart. Man kan få se och lära sig de mest varierande ting. Så t.ex. såg jag nyss i Kunskapskanalen hur man 1971 i ett dåtida televisionsprogram lärde ut konsten att sätta upp en TV2-antenn på villataket. Det var den här i forumet välkände f.d. TV-mannen Seve Ungermark som hade landat på det platta taket och mycket pedagogiskt visade hur man gjorde i lättfattliga steg; runt skorstenen fästes först hållare för de använda stålrören i vars topp TV2-antennen monterades och hur allt sedan via en koax-kabel anslöts till den gamla tjock-teven ner i huset. Det fanns t.o.m. instruktion om hur man kunde använda kombinationsantenn för både TV1 och TV2.
Dåtidens TV-anställda som exempelvis vårt forums välbekante Seve Ungermark och Tekniskt magasins Erik Bergsten med flera gjorde verkligen rätt för sina löner och trots eventuell höjdskräck etc fick dessa teknikekvilibrister uppe på äntrade villatak bidra till att höja svenska folket bildningsnivå. Tack för detta Seve!
Den underbara Kunskapskanalen :-) (något OT)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Den underbara webben - Parisrapport
Internet är ännu underbarare, Arne. Men tack själv, gläder mej om det inte syntes att jag aldrig varit särskilt road av att klättra på tak... Och höjdrädslan ökar med åren, tycker jagArne M skrev:Säga vad man vill men TV är underbart.
Liksom glömskan - var det verkligen inte tidigare än 1971? Jag minns hur vi på Rapport hade bekymmer att nå tittarna när vi startade 1969 eftersom TV2-frekvenserna krävde ett teknik-kliv i stil med digital-TV. Nu skryter man med att vara "Sveriges största nyhetsprogram"!
Jag kan förresten hjälpa din tråd att bli mer "Topic" eftersom jag randar detta nere i Paris där jag firar 40-årsjubileum med flygsalongen (som ju själv fyller 100 i år). Inte så mycket uppseendeväckande nytt här just i år (mest två "ryska" trafikplan men maffigast att se manövrera i luften är den majestätiska A380...)
Ack vad tiderna förändras. Nu kan jag före sussedags i Paris kolla både SFF:s forum och senaste ekosändningen hur lätt som helst. Förr var det BA-samtal (mottagaren betalar) som gällde hem till Sverige och som måste beställas muntligen på skolfranskan eftersom hotellrummets telefon oftast saknade nummerskiva.
Fast å andra sidan kunde jag ute på Le Bourget 1969 sitta bredvid Concordeprovflygare André Turcat och äta lunch eller hejda förbipasserande astronauter för en spontan intervju. Nu ska varenda mässbesökare säkerhetskontrolleras vid entrén och de olika monterzonerna har vakter som vill jämföra förhandsinbjudningar och ID-kort. Turcat har förresten just kommit ut med andra delen av sina memoarer.
Le Bourget är och förblir rena julafton för oss flygtokiga. Även om AF447 lagt sordin på jubileumsupplagan är det för mej (sedan 40 år) samma eviga mysterium varför fransmännen omfamnar sin flygindustri som något så värdefullt för framtiden. I andra länder är det långtifrån så . Flygmuseet på Le Bourget inviger snart en stor interaktiv avdelning helt för barn för att ta ett litet exempel.
Seve U
Re: Den underbara webben - Parisrapport
Tack för lägesrapporten från Le Bourget och bilden på A380. Hur påverkar den tragiska olyckan med AF447:s A330-200 försäljningen av Airbus "fly-by-wire" plan med all deras avancerade automatik? Jag har fått intrycket av diskussionerna på PPRuNe-forumet efter det senaste årets flygolyckor att många äldre piloter verkar beklaga den alltmer utbredda "okunskapen" att handfast kunna flyga dagens avancerade flygmaskiner helt manuellt; alltså att piloterna blir ännu mer av ett slags avancerade systemoperatörer på dagens flygplan och därför bara kan programmera planets datorer och sedan låter autopiloten flyga maskinen. Något som verkar vara klart förödande då planets A/P av olika skäl måste kopplas ur för att piloten ska kunna ta över med sin manuella - och förmodade - yrkesskickliga flygning.Seve Ungermark skrev:Internet är ännu underbarare, Arne. Men tack själv, gläder mej om det inte syntes att jag aldrig varit särskilt road av att klättra på tak... Och höjdrädslan ökar med åren, tycker jagArne M skrev:Säga vad man vill men TV är underbart.
Liksom glömskan - var det verkligen inte tidigare än 1971? Jag minns hur vi på Rapport hade bekymmer att nå tittarna när vi startade 1969 eftersom TV2-frekvenserna krävde ett teknik-kliv i stil med digital-TV. Nu skryter man med att vara "Sveriges största nyhetsprogram"!
Jag kan förresten hjälpa din tråd att bli mer "Topic" eftersom jag randar detta nere i Paris där jag firar 40-årsjubileum med flygsalongen (som ju själv fyller 100 i år). Inte så mycket uppseendeväckande nytt här just i år (mest två "ryska" trafikplan men maffigast att se manövrera i luften är den majestätiska A380...)
Ack vad tiderna förändras. Nu kan jag före sussedags i Paris kolla både SFF:s forum och senaste ekosändningen hur lätt som helst. Förr var det BA-samtal (mottagaren betalar) som gällde hem till Sverige och som måste beställas muntligen på skolfranskan eftersom hotellrummets telefon oftast saknade nummerskiva.
Fast å andra sidan kunde jag ute på Le Bourget 1969 sitta bredvid Concordeprovflygare André Turcat och äta lunch eller hejda förbipasserande astronauter för en spontan intervju. Nu ska varenda mässbesökare säkerhetskontrolleras vid entrén och de olika monterzonerna har vakter som vill jämföra förhandsinbjudningar och ID-kort. Turcat har förresten just kommit ut med andra delen av sina memoarer.
Le Bourget är och förblir rena julafton för oss flygtokiga. Även om AF447 lagt sordin på jubileumsupplagan är det för mej (sedan 40 år) samma eviga mysterium varför fransmännen omfamnar sin flygindustri som något så värdefullt för framtiden. I andra länder är det långtifrån så . Flygmuseet på Le Bourget inviger snart en stor interaktiv avdelning helt för barn för att ta ett litet exempel.
Seve U
PS. Teveprogrammet som jag såg i Kunskapskanalen kallades för Tidsmaskinen och var faktiskt från 1971. Det tycks som att man på TV2 även drygt ett år efter kanalstarten hade problem med att folk inte kunde se den nya kanalens program; därav sannolikt behovet av att ge en grundkurs i hur man tar in TV2 och då bl.a. hur man sätter upp sin nya antenn på taket. För övrigt går den här "grundkursen" i antennuppsättning i repris nu på fredag 26 juni klockan 23:55 i Kunskapskanalen.
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Den underbara webben och 100% Topic
Så länge inte något systemfel påvisas har en olycka ingen som helst påverkan på flygplanförsäljning, skulle jag vilja påstå. Alla i branschen vet att om fel kedja av omständigheter råkar uppträda så går det åt skogen. Airbus har flugit i 40 år och har haft haverier, men vad jag förstår har just detta faktum inte stoppat en enda ny order. Under den gångna veckan kapade Airbus hem 127 beställningar värda USD 12 900 miljoner - Le Bourget är ju platsen där man låter offentliggöra sådant även om det kanske ligger åratal av förhandlingar bakom. Så jag har svårt att tro att ett isolerat haveri skulle leda till att en enda order annulleras.
I Sverige spökar väl fortfarande detta med att JAS gick i backen, men vi flyghistoriskt kunniga vet ju bättre vad ny utveckling brukar kosta (om det vill sig riktigt illa).
Se förresten på Boeings Dreamliner - den har så många förseningar på förseningar att namnet nästan börjar bli ett skämt. Men dagens flygplan i denna storlek är komplicerade grejer...
Vad gäller fly-by-wire får vi nog leva med det... Sullenberger visade väl i Hudsonfloden att det går ganska bra att handflyga en Airbus 320? Under förutsättning att det är en gammal segelflygare som sitter i vänsterstolen. Alltså kan jag bara hålla med dej Arne om att pilotutbildningen är sk-tviktig och Colgan Air Flight 3407 i februari tycks ju tyda på att den inte alltid blir så bra som den måste vara.
Vad som möjligen bekymrar en gammal man härnere på Le Bourget är allt detta prat om UAS. Det heter ju inte UAV längre utan nu är det Unmanned Aircraft Systems som gäller. Årets Parissalong skrev historia genom att f f g låta en obemannad luftfarkost (helikoptern Schiebel Camcopter från Österrike) flyga i den dagliga demonstrationen. Den tid är nog inte långt borta då Global Hawk (en fullvuxen pilotlös historia i Cessnastorlek) och dess många kompisar är en självklarhet i uppvisningsprogrammet... Hur kul är det?
Seve U
I Sverige spökar väl fortfarande detta med att JAS gick i backen, men vi flyghistoriskt kunniga vet ju bättre vad ny utveckling brukar kosta (om det vill sig riktigt illa).
Se förresten på Boeings Dreamliner - den har så många förseningar på förseningar att namnet nästan börjar bli ett skämt. Men dagens flygplan i denna storlek är komplicerade grejer...
Vad gäller fly-by-wire får vi nog leva med det... Sullenberger visade väl i Hudsonfloden att det går ganska bra att handflyga en Airbus 320? Under förutsättning att det är en gammal segelflygare som sitter i vänsterstolen. Alltså kan jag bara hålla med dej Arne om att pilotutbildningen är sk-tviktig och Colgan Air Flight 3407 i februari tycks ju tyda på att den inte alltid blir så bra som den måste vara.
Vad som möjligen bekymrar en gammal man härnere på Le Bourget är allt detta prat om UAS. Det heter ju inte UAV längre utan nu är det Unmanned Aircraft Systems som gäller. Årets Parissalong skrev historia genom att f f g låta en obemannad luftfarkost (helikoptern Schiebel Camcopter från Österrike) flyga i den dagliga demonstrationen. Den tid är nog inte långt borta då Global Hawk (en fullvuxen pilotlös historia i Cessnastorlek) och dess många kompisar är en självklarhet i uppvisningsprogrammet... Hur kul är det?
Seve U