Brand på Tekniska Museet i Stockholm
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Brand på Tekniska Museet i Stockholm
Lite oklart om branden är i maskinhallen eller närliggande lokaler, olika uppgifter i tidningarna.
Finns ju en del flygplansrariteter där- hoppas de klarar sig.
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_3107723.svd
http://www.dn.se/sthlm/brand-i-tekniska-museet-1.897053
/Roger
Finns ju en del flygplansrariteter där- hoppas de klarar sig.
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_3107723.svd
http://www.dn.se/sthlm/brand-i-tekniska-museet-1.897053
/Roger
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm
Jo detta kom som en chock. Uppgifterna har varit svåra att tolka men det finns ett uttalande att det gått väl med föremålen. Vi får väl se.
Se de olika huskropparna här
Sett från SVT/SR-huset som ligger nära: http://svt.se/2.33538/1.1604212/entren_ ... pos=lasmer
Lars S
Se de olika huskropparna här
Sett från SVT/SR-huset som ligger nära: http://svt.se/2.33538/1.1604212/entren_ ... pos=lasmer
Lars S
Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm
Det finns ett foto på skadorna på tekniska muséets hemsida. Det brann tydligen i ett annex till den s.k. Maskinhallen där bl.a. alla flygplan är utställda. Detta kunde ha gått riktigt, riktigt illa. Här är länken:
http://www.tekniskamuseet.se/templates/ ... x?id=24792
Ps kanske lite opassande att ta upp i detta sammahang, men jag kunde inte undgå att läsa följande citat på samma hemsida: "Tekniska museet ska i första hand bevara det civila flygets utveckling". Detta tycker jag det tekniska muséet gör direkt dåligt! På vilket sätt bevarar de det civila flygets utveckling? Jag tycker det bästa vore att slå samman TM:s samling med Arlandasamlingen och förlägga det i en ny lokal. Då skulle Sverige få ett luftfartsmuseum värt namnet.
Martin Persson
http://www.tekniskamuseet.se/templates/ ... x?id=24792
Ps kanske lite opassande att ta upp i detta sammahang, men jag kunde inte undgå att läsa följande citat på samma hemsida: "Tekniska museet ska i första hand bevara det civila flygets utveckling". Detta tycker jag det tekniska muséet gör direkt dåligt! På vilket sätt bevarar de det civila flygets utveckling? Jag tycker det bästa vore att slå samman TM:s samling med Arlandasamlingen och förlägga det i en ny lokal. Då skulle Sverige få ett luftfartsmuseum värt namnet.
Martin Persson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm
O nej inte alls opassande Martin, det är bara bra att du påminner oss om denna olösta fråga. Det är t o m så att många delar din tanke om den roll Tekniska museet borde ha (eller ta!) såsom framgår av speciellt Christer Lokinds förstainlägg i en tråd från i våras på http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... %C3%A4ngen. Saken är "på gång" så att säga men det är inte lätt att komma till skott.martinp skrev: ...
Ps kanske lite opassande att ta upp i detta sammahang, men jag kunde inte undgå att läsa följande citat på samma hemsida: "Tekniska museet ska i första hand bevara det civila flygets utveckling". Detta tycker jag det tekniska muséet gör direkt dåligt! På vilket sätt bevarar de det civila flygets utveckling? Jag tycker det bästa vore att slå samman TM:s samling med Arlandasamlingen och förlägga det i en ny lokal. Då skulle Sverige få ett luftfartsmuseum värt namnet.
Martin Persson
Lars S
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm
SVT:s ABC-nytt hade i går kväll 24 juni ett inslag om branden som finns på webben på http://svtplay.se/v/1605942/abc/24_06_22_15. Här får man veta vad som hände och man ser också några glimtar av flyghistoriska föremål som finns i Maskinhallen. En Junkers F13, en sen Thulin, "Bryggarkärran" och så finns ju en av Rolf von Bahrs autogiros hängade (syns inte i bild tror jag). Plus en del annat som ger en bild av det tidiga flygets utveckling. Det är nog riktigt att det finns väldigt litet från tiden efter 1960 (ungefär).
Lars S
Lars S
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm
Hej!
Huruvida TM:s samling av civila flygplan verkligen ger en god översikt över det civila flygets utveckling är öppet till diskussion. Minst ett av flygplanen (Bryggarkärran) har dessutom ingen civil anknytning överhuvudtaget! Detta Sveriges första militära flygplan hör rent logiskt hemma vid ett annat museum, FvM eller Marinmuseum måhända?
De flygplan som finns/funnits vid Tekniska Muséet är:
Bryggarkärran, utställd i Maskinhallen
Caravellenos, utställd på 'Flyghyllan' i Maskinhallen. Från Telemuseum?
Cierva C.30A SE-AEA, utställd i Maskinhallen
Donnet-Leveque L II 'Flygfisken'. Utställd i Maskinhallen t o m 197x? Äganderätt överförd till FvM. Avses ställas ut vid FvM
Junkers F 13 SE-AAC, skänkt av ABA i början av 1930-talet. Utställd i Maskinhallen
Saab J 21A Fv 21286, skänkt 1963, utställd utomhus till början av 1970-talet. Till FvM, sedermera konverterad till A 21RB
Thulin A, aldrig utställd (?), under renovering i Sebbarp
Thulin G nr 15, skänkt av Sjöhistoriska Muséet i början av 1930-talet. Aldrig utställd. Äganderätt överförd till FvM, under renovering. Avses ställas ut vid FvM
Thulin N, utställd i Maskinhallen
I slutet av 1940-talet erbjöds TM en av de Boeing B 17 som, konverterade av Saab, flögs av SILA. Detta avböjdes p g a platsbrist. Juners Ju 52/3m SE-ADR lär (rätta mig om jag har fel) även ha blivit erbjuden till TM.
Enligt förteckningen ovan har TM inte erhållit något flygplan för bevarande sedan 1963, Caravellenosen undantagen! TM har att bevara och visa hela den tekniska utvecklingen i Sverige, av vilka flyget endast utgör en del. Dock har åtminstone jag svårt att förstå TM:s åsikt att de "i huvudsak" skall bevara civil flyghistoria?
M V H
Jan Forsgren
Huruvida TM:s samling av civila flygplan verkligen ger en god översikt över det civila flygets utveckling är öppet till diskussion. Minst ett av flygplanen (Bryggarkärran) har dessutom ingen civil anknytning överhuvudtaget! Detta Sveriges första militära flygplan hör rent logiskt hemma vid ett annat museum, FvM eller Marinmuseum måhända?
De flygplan som finns/funnits vid Tekniska Muséet är:
Bryggarkärran, utställd i Maskinhallen
Caravellenos, utställd på 'Flyghyllan' i Maskinhallen. Från Telemuseum?
Cierva C.30A SE-AEA, utställd i Maskinhallen
Donnet-Leveque L II 'Flygfisken'. Utställd i Maskinhallen t o m 197x? Äganderätt överförd till FvM. Avses ställas ut vid FvM
Junkers F 13 SE-AAC, skänkt av ABA i början av 1930-talet. Utställd i Maskinhallen
Saab J 21A Fv 21286, skänkt 1963, utställd utomhus till början av 1970-talet. Till FvM, sedermera konverterad till A 21RB
Thulin A, aldrig utställd (?), under renovering i Sebbarp
Thulin G nr 15, skänkt av Sjöhistoriska Muséet i början av 1930-talet. Aldrig utställd. Äganderätt överförd till FvM, under renovering. Avses ställas ut vid FvM
Thulin N, utställd i Maskinhallen
I slutet av 1940-talet erbjöds TM en av de Boeing B 17 som, konverterade av Saab, flögs av SILA. Detta avböjdes p g a platsbrist. Juners Ju 52/3m SE-ADR lär (rätta mig om jag har fel) även ha blivit erbjuden till TM.
Enligt förteckningen ovan har TM inte erhållit något flygplan för bevarande sedan 1963, Caravellenosen undantagen! TM har att bevara och visa hela den tekniska utvecklingen i Sverige, av vilka flyget endast utgör en del. Dock har åtminstone jag svårt att förstå TM:s åsikt att de "i huvudsak" skall bevara civil flyghistoria?
M V H
Jan Forsgren
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm
Var det inte t o m så att den renoverades åt TM av ett gäng entusiastiska "flygpojkar" som fick snabblektioner i 1) styrkan hos vårt nordiska utomhusklimat och 2) det flygiska ointresset hos TM?Jan Forsgren skrev:- - - Saab J 21A Fv 21286, skänkt 1963, utställd utomhus till början av 1970-talet. Till FvM, sedermera konverterad till A 21RB - - -
Och var det inte så att "Junkers F 13 SE-AAC, skänkt av ABA i början av 1930-talet" kom in i Maskinhallen först efter omfattande restaurering (bekostad av SAS?) sedan den under decennier misslyckats med att trotsa väder och vind på en pelare som TM:s utomhusskylt?
Är förresten inte Caravellenosen egentligen en simulator som skulle kunna sparkas igång?
Seve U (som misstänker att den s k "flyghyllan" på TM är ett mycket dåligt skämt)
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm
Hej!
Visst har Du rätt, Seve, om SE-AAC och J 21:an. Jag har för mig att renoveringen av SE-AAC utfördes av Göthe Johansson och andra medlemmar ur Arlandagruppen. Tyvärr vet jag inget om Caravellenosens ursprung.
Tekniska muséet har för övrigt haft minst ett flygplan till i sina samlingar, nämligen Bror Bergers hembygge från 1911. Det överlämnades till TM 1927, och finns numera vid Arlandasamlingarna. Mer finns att läsa här: http://www.arlandaflygsamlingar.se/show ... tem=200002
Rörande branden vid TM och de potentiellt ödestigra följderna av densamma, förhoppningsvis kan fungera som en tankeställare och visa på behovet och nödvändigheten att finna en bra lösning för de civila flygsamlingarna, inklusive de vid TM och Arlandasamlingarna.
M V H
Jan Forsgren
Visst har Du rätt, Seve, om SE-AAC och J 21:an. Jag har för mig att renoveringen av SE-AAC utfördes av Göthe Johansson och andra medlemmar ur Arlandagruppen. Tyvärr vet jag inget om Caravellenosens ursprung.
Tekniska muséet har för övrigt haft minst ett flygplan till i sina samlingar, nämligen Bror Bergers hembygge från 1911. Det överlämnades till TM 1927, och finns numera vid Arlandasamlingarna. Mer finns att läsa här: http://www.arlandaflygsamlingar.se/show ... tem=200002
Rörande branden vid TM och de potentiellt ödestigra följderna av densamma, förhoppningsvis kan fungera som en tankeställare och visa på behovet och nödvändigheten att finna en bra lösning för de civila flygsamlingarna, inklusive de vid TM och Arlandasamlingarna.
M V H
Jan Forsgren
Re: Brand på Tekniska Museet i Stockholm
OM Bryggarkärran
…
Sägs vara denna enl .bild...
http://historiskbildbyra.imagedesk.se/v ... skip%3D200
…
Sägs vara denna enl .bild...
http://historiskbildbyra.imagedesk.se/v ... skip%3D200