Ja, man kan aldrig vara tydlig nog. Men jag borde ju begripit att det var FFS som Fredrik menade, mina "trådar" i kontoret hade förmodligen tagit förmiddagsfika
Jag googlade på FSS innan jag svarade, men hittade ingen förkortning i de 7 860 000 träffarna som passade in på vårt ämne i denna tråd. FSS har här i forumet tidigare tagits upp i tråden om
Flygstabens signalavdelning.
Nu har jag faktiskt på sidan 59 (Acrobat sid 60) i
detta dokument hittat
"FSS, vilken har övertagit ansvaret för museet", men det passar inte heller riktigt in i denna tråd.
Sedan är det ju fullt möjligt att hamna på denna forumsida utan att behöva gå via vår framsida.
Hur som helst, Fredrik är inte den förste som använder FFS-förkortningen när det gäller korrespondens till SFF. Jag har nog under de femton år jag hållit på med Medlemsservice sett alla kombinationer av dessa tre bokstäver i både snigel- och e-post. Så det var väl en inlärd reflex att ändå svara. Hoppas att mitt svar gav Fredrik någon nyttig information.
När jag inte jobbar med flyghistoria, befinner jag mig hos
landets största personbilstillverkare. Vi har t o m en intranätsida där alla anställda kan skriva in förkortningar som används i företaget. Den listan är lååååååång och detta har gjort att jag är försiktig med förkortningar som inte är vedertagna. I vår personaltidning hade vi alltid en "Förkortningsfaktaruta" i varje nummer.
Givetvis sluter jag upp bakom Fredriks upprop. Hade jag ägt uppdraget, hade jag för ett civilt museum, först och främst jobbat på Brommaspåret. De som jobbar med samlingarna idag gör ett fantastiskt jobb, men hur många fler presumtiva besökare skulle inte kunna få möjlighet att se resultatet av deras enorma insats, om man valde Bromma? Arlanda för mig är en plats jag tar mig till för att åka därifrån. Detsamma gäller Landvetter och Sturup. Jag har vid ett flertal tillfällen suttit och väntat i timmar på Arlanda, men det har inte känts naturligt att ta transferbussen, och framförallt inte en promenad, för att besöka samlingarna. På Bromma har det uppstått liknande väntetider, men där kan man i alla fall få flygnäring i sig genom ett besök hos
Flygande Veteraner eller på
utsiktsplatsen utanför terminalen. Vad gäller Lindarängen kan det vara OK ur ett "statiskt" perspektiv, men jag tycker att Bromma har möjlighet att göra flyghistoria levande som Fredrik beskriver
Avslutningsvis:
Jag lovar med ena handen på hjärtat och den andra på
SFT att jag s f s m ska komma i håg att tänka efter före nästa gång jag svarar.................