SE-ATA i Vänersborg

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Mikael Stockman

SE-ATA i Vänersborg

Inlägg av Mikael Stockman »

Hej!

I dagens tidning "TTELA" finns en bild där stjärtpartiet av ett civilt fpl sticker upp ur vattnet utanför Vänersborgs bryggeri. Planet är märkt SE-ATA och är försett med pontoner. I bildtexten omnämns att det vid passageraruppstigningar i gamla hamnkanalen i Vänersborg 1946 råkade köra emot en boj vid uttaxning till start varvid pontonen började läcka in vatten. Inga personskador. Någon som vet mer om detta flygplan, dess pilot, hemmabas och denna händelse?

/Flyghistoriska hälsningar Mikael Stockman
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: SE-ATA i Vänersborg

Inlägg av Lars Sundin »

Jag gissar det är samma bild som finns i SFF:s fotoarkiv (vid en kaj, en fabriksskorsten i bakgrunden villjag minnas), dit man som medlem lätt kan nå och så söker på registreringen (jag har inte noterat bildnumret). Det handlar alltså om en Norseman, tillhörig Ahrenbergsflyg.

Om SE-ATA, se bl a http://home.swipnet.se/norseman/civilreg.htm

Det är överraskande fruktbart att googla på registreringar. Det är därför bra att ange sådana närhelst man kan.

Tidningen i fråga finns också på webben men jag gissar att bilden är sådant man inte lägger ut på webben. Annars har ju lokala tidningar börjat "vika ut sig" på webben med hela innehållet i en blädderutgåva, som exempelvis min lokala tidning på http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/haninge.html

När får vi denna service för SFT?

Lars S
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Lars Sundin skrev:J
Tidningen i fråga finns också på webben men jag gissar att bilden är sådant man inte lägger ut på webben. Annars har ju lokala tidningar börjat "vika ut sig" på webben med hela innehållet i en blädderutgåva, som exempelvis min lokala tidning på http://arkiv.mitti.se/erez4/online/mitti/haninge.html

När får vi denna service för SFT?

Lars S
För den tidiga Flyghistoriskt månadsblad hade det naturligtvis varit väldigt bra om dessa fanns tillgängligt via inloggning på hemsidan. Det är då kanske främst en fråga om lagringsplats och någon som skall göra jobbet med att skanna dem...
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Min vän och SFF-medlemmen Lars Henriksson i Ljungskile har skannat många gamla flygtidningar och annat. Ibland av eget flyghistoriskt intresse, ibland på uppdrag av SFF. Vad jag vet har SFF inte publicerat detta sitt material men det finns förstås omhändertaget.

Från Lars har jag fått en del skanningar privat samt även sådant jag klassificerat åt SFF. Sedan använde jag en del därav då och då i forum-inlägg, sådant som jag tyckte var kul och "äkta historiskt". Men responsen var sval.

Jag har någonstans en lapp med vilka nummer av Flyghistoriskt Månadsblad som Lars skannat och som jag har i mina hyllor men jag har av copyright-skäl nog aldrig spridit dem via forumet. Däremot sidor ur 30-talets tidskrift "Flygning" samt som sagt annat som väl egentligen varit SFF:s material men som jag tyckte det var bättre att sprida än att låta det falla helt i glömska.

Det finns redan mycket att ta tag i för våra arkiv-ansvariga...

Men nu har jag med Mats hjälp avvikit till ett annat ämne, som förtjänar en egen tråd.

Lars S
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Jag ser att i A-registret, bildarkivet och i en artikel om "Norseman-flygning" i SFT 2/03 är händelsen i Vänersborg daterad till 14 augusti 1948 (alltså ej 1946). Jag gissar att det är A-registrets uppgift som varit vägledande och denna skrifts uppgifter om flygplanindividen har nog spritt sig till många andra ställen.

Händelsen i Vänersborg är avbildad (utsnitt ur bilden i arkivet) i SFT-artikeln men inte närmare beskriven. "Vänersborgs Bryggeri" står det på fasaden på träbyggnaden bakom.

Hur som haver indikerar A-registret att SE-ATA var uthyrd av Ahrenbergsflyg till "Svensk Flygtjänst-Aeroscandia". (Jag är inte hemma på de företagsbeteckningar som förekommer kring Albin Ahrenberg och andra personer/företag på den tiden och hur de skall tolkas.) Planet blev avregistrat i januari 1949 men återregistrerades 1951. Det kom alltså i luften igen och flög fram till 1970 enligt SFT-artikelns bildtext. A-registret talar om ett haveri 1968 i övre Norrland där planet hörde hemma efter 1955.

Lars S
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Bild nr i SFF fotoarkiv för bilden i fråga är 001-1002124. Det går även bra att söka på SE-ATA mot egenskapen Civ/Fv-nr.
Vi har i vårt fotoregister uppgiften att bilden skulle vara tagen den 16 aug 1948, uppgiften är sannolikt hämtad från A-registret. Kan någon bekräfta att uppgiften bör vara korrekt eller finns det bevis för att det skulle vara 1946 som det anges i tidningen som refereras till i första inlägget i denna tråd?

Mats Averkvist skrev:
För den tidiga Flyghistoriskt månadsblad hade det naturligtvis varit väldigt bra om dessa fanns tillgängligt via inloggning på hemsidan. Det är då kanske främst en fråga om lagringsplats och någon som skall göra jobbet med att skanna dem...
Vi har påbörjat att lägga ut våra äldre tidskrifter i pdf-format på SFF webbsida, det finns redan några årgångar som man kan komma åt om man loggar in sig på fotoarkivet. Välj sedan publikationer. Men allt tar tid och kanske har vi snart någon som vill göra jobbet att skanna in resterande.

/Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"