Bombardier Aerospace håller på att utveckla sin nya CSeries Regional Jet. Man har i dag order (ca 100 st) från Lufthansa och Swiss plus (LCI) Lease Corporation International på Irland.
SAS har nämnts som en potentiell kund. Vad tror forumet?? Kommer vi att flyga Bombardier eller kan Sukhoi Superjet 100 vara en konkurrent?
Man beräknar en första flygning 2012. Volvo Aero medverkar tillsammans med Pratt & Whitney med en helt ny motor med växlad fläkt.
Hans SFF-Småland
Modellen i skala 1/72 i Bombardiers CSeries logo.
Kommer denna flyga i SAS färger?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Lars Sundin
Re: Kommer denna flyga i SAS färger?
Hej Hans!
Själv är jag glad om överhuvudtaget SAS färger flyger år 2012.
Sedan ser ju alla trafikplan numera ändå lika ut, särskilt för en amatör som jag. Därav intresset för anslående målningar.
Förr kunde man ju bygga plan med rejält unika utseenden, som detta . Och även måla dem på olika skoj sätt...
På SvD:s seriesida kan man dessa dagar avnjuta denna typ i seriestrippen "Fantomen" (som en gång i denna tidning lär ha hetat Dragos). En mindre färgstark bild finns här. Kanske Fantomen är på väg till Gränna? Man får väl följa den spännande serien...
Lars S
Själv är jag glad om överhuvudtaget SAS färger flyger år 2012.
Sedan ser ju alla trafikplan numera ändå lika ut, särskilt för en amatör som jag. Därav intresset för anslående målningar.
Förr kunde man ju bygga plan med rejält unika utseenden, som detta . Och även måla dem på olika skoj sätt...
På SvD:s seriesida kan man dessa dagar avnjuta denna typ i seriestrippen "Fantomen" (som en gång i denna tidning lär ha hetat Dragos). En mindre färgstark bild finns här. Kanske Fantomen är på väg till Gränna? Man får väl följa den spännande serien...
Lars S
- Göran Hansson
Re: Kommer denna flyga i SAS färger?
Hej på er
C-Series är en direkt konkurent till 737-600 som vi har ett par av i SAS, och eftersom med hopslagningen med SAS Norway kommer ge oss ca: 70 stycken 737 varav den sista LN-RRJ kommer flygas hem prel. den 9/7 från BFI.
så sätter jag mina pengar på fler 737:or.
ha det gott
Göran
C-Series är en direkt konkurent till 737-600 som vi har ett par av i SAS, och eftersom med hopslagningen med SAS Norway kommer ge oss ca: 70 stycken 737 varav den sista LN-RRJ kommer flygas hem prel. den 9/7 från BFI.
så sätter jag mina pengar på fler 737:or.
ha det gott
Göran
A real Engine is round