Märklig Skruv

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Kent Schram

Märklig Skruv

Inlägg av Kent Schram »

Då jag var för att titta till en Geocache plats jag har inte långt från B 18, 18212
haveri plats i Abilds sn , gick jag även och tittade på den sten där vrakfragment
lagts upp under årens lopp. Jag fann ett fragment med ett antal skruvar som
var till formen av försänkt typ men i stället för spår eller stjärna var där en....
trekant. Jag har aldrig sett någonting liknande tidigare. Var denna variant vanlig
på SAAB-flygplan och varför var fattningen trekantig? Skruvarna hade ca 4-5mm bred skalle
Längden gick ej att avgöra då de var dolda i det som det sas fastskruvats vid. Vad de var
av för material vet jag ej men de var lätt rostiga men såpass välbevarade att man såg den
trekant som fanns upptill.
Trist var det att se hjul/bandspår efter ett tungt fordon som nyss kört över området och blottat
en del fragment

KS HAD
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Märklig Skruv

Inlägg av Klas Andersson »

Även om jag inte är någon expert så vet jag att de där skruvarna var vanligt förekommande på J21, B17, B18
Däremot finns de inte på J29
Jag kallar dom för "SAAB Skruvar" ett jävulens påfund !! jag har fått slipa till mejslar för att lossa sådana !
men jag har nog aldrig sett några försänkta , dom har ju för det mesta en skalle med raka kanter så man kan lossa dom med en muttertång eller liknande !

vad jag vet så förekommer dom bara på SAABs flygplan ?
olof52
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2008, 01:32
Ort: Stockholm

Re: Märklig Skruv

Inlägg av olof52 »

Hej, i fastighetssammanhang är nämda skruv inget ovanligt just för att obehöriga inte ska kunna komma in i tex porttelefoner. Det finns en en trekantig mejsel till denna skruv. Kan den vara "föregångare" till stjärnskruven?

mvh Olof
Olof Nycop
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Märklig Skruv

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Olof (och alla andra)!

Jo visst kommer man att tänka så. Fast här handlar det väl om en betydligt nättare sak. Sådana trekantskallar som förekommer i fastighetssammanhang har vi väl alla "fingrat på" med hjälp av diverse föremål.

Kikade i en artikel om B 17-renoveringen, men antagligen var saken för gamla saabare så trivial att den inte var värd att nämnas.

Ack, dessa "maskinelement". Som det hette på min tid. Så centrala men ändå så obeaktade.

Någon av forumets läsare måste väl i sin närhet ha ett exempel på en sådan skruv i någon plåtdetalj från Saab. Samt en digitalkamera. Och veta hur man lägger ut en bild. (Jo, jag vet att Klas A kan. Men finns fler? Måste väl finnas Saab-veteraner som följer forumet.)

Länge låg i en garderob hemma på 50-talet en del av min salig farbrors ena sidoroder till hans A 21:a jag plockat med mig från haveriplatsen. Min far var ganska indifferent. Till sist slängde jag plåtföremålet; absolutely no charm whatsoever. Och antagligen satt där inga skruvskallar heller.

Här en insex-bild. En kanske mer raffinerad sak än en trekant. (Ack att det skall vara så svårt att undvika s-x-ella anspelningar när man snackar teknik. Dessa liderliga ingenjörer...)

Lars S, som förstås googlat på "skruvspår" och andra termer i sammanhanget utan att dock finna något om någon Saab-standard (eller annan svensk trekant-skruvskallestandard) från 40-talet
Användarens profilbild
Sven O. Sjöstedt
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:06
Ort: St Paul, Minnesota, USA
Kontakt:

Re: Märklig Skruv

Inlägg av Sven O. Sjöstedt »

På den här länken http://en.wikipedia.org/wiki/Screw#Shapes_of_screw_head hittade jag en mängd olika skruvar, men listan tog inte upp trekant, men väl torx, snake+-eye, och Bristol. Trekant måste vara något unikt svenskt.
Bild: ASA-Flygs PA-22 på ESOE 1963
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Märklig Skruv

Inlägg av Klas Andersson »

OK !
jag har väl ett flertal skruvar lösa ! anser nog en del .....
hittade även några försänkta! på en mätare som jag inbillar mig är till en J 21A ?

jag har faktist bara sett dessa i M4 storlek !!

( om man läser medlemsenkäten i sista SFT ,så förstår man varför det inte blivit några svar ! Lars !
inga "SAAB Veteraner " har varit villiga svara !
bara 7 % läser forumet ,de flesta av dom loggar inte in och skriver något !
många har aldrig varit inne på hemsidan ,främst för de saknar dator !!
75 % är mellan 61 och 80 år ! ungefär som jag trodde i en ett tidigare inlägg !
men så får man ju inte skriva ! ialla fall fick jag faan för det !)

Är det flera än jag som inte kan lägga in smilies längre ! trots funktionen är aktiverad ?
Bild
BildBildBild
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Märklig Skruv -test med smiles

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Hej!
Testar med smiles med anledning av Klas fråga om problem med dessa. Det är inte gjort någon ändrad inställning för smiles och det bör fungera.

:D :-) :lol:

och det verkar fungera :D

/Sven-Erik
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Märklig Skruv

Inlägg av Klas Andersson »

smilies är "på " till höger nu ! men går inte få in några ...
antagligen en lös skruv någonstans
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Märklig Skruv

Inlägg av Olle Ekwall »

Då vi ändå behandlar ämnet skruv.

Jag antar att Boing bara använder tumgängade skruvar.
Hur är det med Airbus, använder de metriska eller tummade fästelement?
Hur är det med SAAB, de använde tydligen M4 med specialskalle. Hur är det med övriga skruvar hos SAAB?
Metrisk eller tum?

Bland småflygets motorer så är Rotax metrisk men Jabiru är tummad. Naturligtvis är de gamla märkena från USA, Lycoming och Continental tummade.
Pär Wolff
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 feb 2008, 14:42
Ort: Halmstad

Re: Märklig Skruv

Inlägg av Pär Wolff »

Skruven kallas för tribunskruv och den finns på bla SAAB SAFIR ( SK 50 ).Det finns framtagna
mejslar för detta .

Pelle.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"