Har i min ägo en propeller av trä som funnits i mitt föräldrahem. Propellern är märkt:
DRG NO Z64 80 HP CIRRUS MK2
RH
----
D0´- 4´´
P4´- 8´´
ACG NO 9902 APL 28
Vet någon på vilken typ av plan den kan ha suttit? Finns det något värde i propellern? (Tyvärr kan jag inte lägga in bild från min dator.)
Enligt min far, som var med och flög i flygets barndom, men som nu är avliden, skall propellern suttit på det plan som hämtade hem Nils Stindbergs kvarlevor från Andreés ballongexpedition till Nordpolen. Om detta stämmer, bör den vara från slutet av 1920- början 1930-talet.
/Eva Granqvist
Propeller av trä
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Propeller av trä
Hej Eva!
Jag tror att propellern har suttit på en liten enmotorig dubbeldäckare, en de Havilland D.H. 60M Moth registrerad SE-ABY, och som var med om att hämta fotografier av Andrée-expeditionens sista läger på Vitön som hittats av norska fångstmän. Enligt SFF Kronologi:
Notis: 1930, 1-2 september: De bilder från Andrée-expeditionens läger som Bratvaag fört till Tromsö, förs med flyg till Stockholm av Ernst Roll. Flygningen t o r till Tromsö om 350 mil utförs på effektivt 19½ timmars flygtid och inom loppet av ett och ett halvt dygn. Även Marshall Lindholm flyger bilder till Stockholm med en DH Moth.
Not: Hämtningen av bilderna av Andréefynden 1930 från Tromsö med ABA:s Junkers F 13 SE-ACK med Ernst Roll och Sigurd Malm som besättning beskrivs av Harald Martin i hans porträtt av Ernst Roll i en veckotidning i juni 1932.. I en annan artikel i november 1932 har Martin även beskrivit Marshall Lindholms hämtning av bilder med AB Aeromateriels Gipsy Moth SE-ABY.
Kanske jag hittar Martins artiklar i min dator.
Jag får gratulera dig till innehavet av propellern även om det kan ju vara så att propellern inte användes på just denna flygning. Planet var tillverkat 1929 och flög fram till 1947.
Tillägg: Jag lyckades hitta Harld Martins artikel som kommer från ett klipparkiv sammanställt av en uppsalabo, Arthur Warensce, ett arkiv som någon senare donerat till SFF. Jag har lagt ut artikeln på http://larssundin.ownit.nu/Fotoreportage.jpg. Filen är ca 1 MB stor och bilden 1280 pixel bred och är gott läsbar (den är skannad med betydligt större upplösning än så).
Stoften av de tre andréemännen fördes till Sverige (först Göteborg) hösten 1930 med samma fartyg Svensksund med vilket man 1897 avseglat mot Svalbard.
(Motorn var från början en Cirrus, senare blev det vidareutvecklingen Gipsy.)
Lars S
Jag tror att propellern har suttit på en liten enmotorig dubbeldäckare, en de Havilland D.H. 60M Moth registrerad SE-ABY, och som var med om att hämta fotografier av Andrée-expeditionens sista läger på Vitön som hittats av norska fångstmän. Enligt SFF Kronologi:
Notis: 1930, 1-2 september: De bilder från Andrée-expeditionens läger som Bratvaag fört till Tromsö, förs med flyg till Stockholm av Ernst Roll. Flygningen t o r till Tromsö om 350 mil utförs på effektivt 19½ timmars flygtid och inom loppet av ett och ett halvt dygn. Även Marshall Lindholm flyger bilder till Stockholm med en DH Moth.
Not: Hämtningen av bilderna av Andréefynden 1930 från Tromsö med ABA:s Junkers F 13 SE-ACK med Ernst Roll och Sigurd Malm som besättning beskrivs av Harald Martin i hans porträtt av Ernst Roll i en veckotidning i juni 1932.. I en annan artikel i november 1932 har Martin även beskrivit Marshall Lindholms hämtning av bilder med AB Aeromateriels Gipsy Moth SE-ABY.
Kanske jag hittar Martins artiklar i min dator.
Jag får gratulera dig till innehavet av propellern även om det kan ju vara så att propellern inte användes på just denna flygning. Planet var tillverkat 1929 och flög fram till 1947.
Tillägg: Jag lyckades hitta Harld Martins artikel som kommer från ett klipparkiv sammanställt av en uppsalabo, Arthur Warensce, ett arkiv som någon senare donerat till SFF. Jag har lagt ut artikeln på http://larssundin.ownit.nu/Fotoreportage.jpg. Filen är ca 1 MB stor och bilden 1280 pixel bred och är gott läsbar (den är skannad med betydligt större upplösning än så).
Stoften av de tre andréemännen fördes till Sverige (först Göteborg) hösten 1930 med samma fartyg Svensksund med vilket man 1897 avseglat mot Svalbard.
(Motorn var från början en Cirrus, senare blev det vidareutvecklingen Gipsy.)
Lars S