DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1745
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Fick denna bild på SAS DC-6 SE-BDC från Rolf Larsson, som i sin tur fått den från John Wegg med en undran var den kan vara tagen. Det verkar inte vara Bromma?

Bild
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av Lars Sundin »

Skall man gissa på Idlewild? Mer spännande än Fornebu, Kastrup eller Torslanda. Eller Bulltofta om det förekom.

Fann en bild från Idlewild där markbeläggningen hade vissa likheter.

Har kikat på de regler för flaggning som Holger Ängeskog berättat om men utan att få någon ledtråd. Man förde bolagets flagga till vänster (babord på fartyget) och "värdlandets" flagga om styrbord. Helst rättvänd. Och rätt lands...

Bilden finns även hos Wikipedia med högre upplösning, på http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... rfield.jpg , men den säger mig just inget mer. Man hade ju hoppats den skulle kunna säga något om rampfordonens fabrikat. De transparenta "staketet" (?) i förgrunden är ju också något att fundera över. Flaggan på högra sidan till höger verkar röd upptill. Kastrup?

Verkar råda litet kyligt väder.

Tillägg: Chalmers Butterfields Kodachromebilder har spridits på webben, kanske genom en son. (Ska det va färg så ska de...) Se http://en.wikipedia.org/wiki/index.html?curid=6299745 för var på Wikipedia just denna bilden använts. Ingen verkar dock veta något om flygplatsen.

Lars S
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av eralehm »

Om man förstorar den högupplösta bilden (som är väldigt stor) kan man med lite god vilja ana sig till en antydan till vitt fält bredvid det röda på den högra flaggan, vilket skulle stödja teorin om att det är Kastrup.

Jag tycker också att markpersonalen ser ut att kunna vara skandinavisk. Tyvärr syns inga skyltar någonstans.

/Leif
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av Lars Sundin »

Mitt tidigare inlägg skrevs litet pö om pö och idén om Kastrup kom in rätt sent. Senare kom jag ju på att även den norska flaggan har röda fält. Det vita man ser vid flaggan tror jag är speglingar i astrodomens kant.

Sedan är det ju så att på babordssidan skall man egentligen föra bolagsflaggan, men bilden är så tidig så man kanske inte hade fått någon sådan flagga ännu. SE-BDC bar den registreringen endast från juni 1949 till slutet av september 1951 (därefter blev planet dansk-registrerat inom SAS).

SAS bolagsflagga såg ut så här: http://www.sasflightops.com/history/DC6 ... bromma.jpg. Här är det omkastat: http://www.sasflightops.com/history/DC4 ... /dc402.jpg. Man kan ju gissa att någon eller båda bilderna är retuscherade. Den andra bildens ägs vara från 1946.

Jag tror det är vanskligt att dra slutsatser av markytans beskaffenhet. Jämförande studium visar på likheter mellan flygplatserna, inte minst i form av oljefläckar.

Kan man dra några slutsatser av trappan upp till kabinen? Undrar om inte en lätt "strömlinjeformad" tankbil i Shells röda och gula färger skymtar längst till vänster; anar man inte kanten av ett Shell-emblem. Personalen ser onekligen skandinaviskt klädd ut. Är det inte en kvist av en växt till höger, utan löv.

Ovanligt många bruna gångskor tycks det mig. Man undrar om de är några "kändisar" man ser. Jag har mina fantasier kring damen i päls (?) och den äldre mannen med rätt ljus hatt strax bakom henne.

Lars S
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av Göran Hansson »

Jag kollade in gamla bilder på Kastrup
och där fanns det endast Gunnemostängsel
och inte glasskivor i staketet som på bilden.
Kan bilden vara från Canada kanske?
Det känns lite "overkill" att SAS skulle ha en Dansk flagga på höger sida
Flyga melan BMA och CPH var nog inte av den digniteten, ens 1949-51

Ha det gott

Göran
A real Engine is round
Användarens profilbild
Stig Kjellman
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Re: DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av Stig Kjellman »

Kan inte så mycket om DC-6, min farbror kom på semester till Sverige i en PAA-DC-6 1956. Jag var bara 12 år då. Torslanda hade Gunnebo-stängsel på 60-talet.
Nedanståede bilder är förstoringar från den bild som finns på Wikipedia och nämns ovan. Kan det hjälpa någon.

DC-6 med ljusare färger
Bild

Damen med pälsen, ser ut som min moster men hon flög först på 70-talet.
Bild

Flaggan, kan inte se något annat norskt än det röda......
Bild

Shell-bilen
Bild

Man i skum mössa.
Bild

Närbild på räcke.
Bild

En vagn under det andra planet.
Bild

Hoppas någon kan identifiera några delar, man gör så gott man kan i Photoshop.

Stig K
(när jag skriver detta åskar det våldsamt över Öresund, katterna har gömt sig under sängarna i sovrummet)
Rolf Larsson
Inlägg: 1581
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av Rolf Larsson »

Tack för svar och teorier ! Jag har också fått ett svar från Hans Jakobsson som observerat den blå målningen på motorgondolen på den Convair som står bakom DC-6:an. Den blå målningen stämmer helt överens med vad KLM hade på sina CV240. Skulle det kunna vara Amsterdam ? Vet inte om det synliga staketet fanns i Amsterdam under den tid bilden måste ha tagits , maj 1948 - september 1951 den tid SE-BDC fanns innan omregistreringen till OY-KLY.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av Lars Sundin »

Även om kanske trasslar till det ytterligare och kanske t o m "avviker från ämnet" och inte för frågan framåt, så tipsar jag om denna celebra ankomst till Kastrup 1948. Både SAS och KLM framträder.

http://svtplay.se/v/1370736/ankomst_til ... _utan_ljud

Notera att här fanns SAS bolagsflagga redan, men även ABA:s flagga syns. Trappan är stadigare än den ganska rackliga historien i den brittiske fotografens färgbild. (Även Schiphol hade stadigare trappor på den tiden, jag har varit där och kollat.)

Lars S, avdelningen värdelöst vetande
Användarens profilbild
Hans Jakobsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 dec 2008, 12:51
Ort: Märsta
Kontakt:

Re: DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av Hans Jakobsson »

Rolf Larsson skrev:Tack för svar och teorier ! Jag har också fått ett svar från Hans Jakobsson som observerat den blå målningen på motorgondolen på den Convair som står bakom DC-6:an. Den blå målningen stämmer helt överens med vad KLM hade på sina CV240. Skulle det kunna vara Amsterdam ? Vet inte om det synliga staketet fanns i Amsterdam under den tid bilden måste ha tagits , maj 1948 - september 1951 den tid SE-BDC fanns innan omregistreringen till OY-KLY.
Lösenord återställt så nu kan jag logga in på forumet igen...

Jag kan utveckla det som Rolf nämner; om man klickar lite kreativt på Wikipedia och letar upp andra bilder som fotografen till SE-BDC-bilden lagt upp, så finner man en bild på en CV 240 från KLM i samma fotoserie (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rfield.jpg). Framför motorn syns ett röd-orange markaggregat som även syns på samma ställe i bakgrunden på SAS-bilden, och dekoren på motorn är densamma, vilket borde vara ett bevis på att KLM-bilden tagits samtidigt som SAS-bilden. Bakom KLM syns ytterligare en (okänd) Douglas-maskin.

Till vänster om KLM:s nos syns några baracker och en vindstrut. Jag tog en titt bland mina bilder på den fina modell av gamla Schiphol som finns på flygmuséet Aviodrome i Lelystad norr om Amsterdam och klippte ut detta ur en av bilderna. Det ser ut som om det skulle kunna vara glasskivor som utgör "staketet" mellan rampen och utrymmet framför byggnaden i markplan.

Bild
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av Lars Sundin »

Lysande!

Dessutom är det ju rött i den holländska flaggan. I och för sig i ett horisontellt fält men det är ju inte lätt att skilja på de franska och holländska flaggorna.

"Trikoloretylen" som jag minns en modellflygledare brukade säga apropå ett vanligt fläckborttagningsmedel för länge sedan.

Lasse
Användarens profilbild
Leif Kvist
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Åkerholm

Re: DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av Leif Kvist »

Av de uppförstorade bilderna fastnade jag för tjänstemannen som syns under vingen. "Stuket på hans uniformsmössa" fick tankarna att sväva långt bort på östliga longituder.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av Lars Sundin »

Jo, denna mössa ser besynnerlig ut. Han har en annan uniform än SAS-männen (?) bredvid trappans fot. Kanske en polisman eller tullare som kollar att ingen smiter? Intressant med den "civile" mannen i ljus rock som oberörd knallar iväg åt sitt eget håll. Det finns många detaljer att gotta sig åt, ett bra motiv för ett pussel vore det.

Och så forna tiders färgfilm, hur egenskaperna hos olika fabrikat diskuterades livligt. Den röda övre kanten på den blå drakskeppsdekorlinjen (och den vita under).

Jag vill ändra mig litet om den bortre flaggan ovanpå cockpit; det kan mycket väl vara det vita delen i en flagga som Leif H anade (t ex det horisontella vita mittfältet i en vajande holländsk flagga) och inte enbart en reflex i astrodomen.

Så det som jag tror är en Shell tankbil längst till vänster. För att visa Stig K:s bildutsnitt igen:

Bild

Jag kommer att tänka på de "strömlinjeformade" eller "formgivna" tankbilar med något sluttande baksida som jag minns från min barndom, och där diverse pumpar och mätare doldes i "plåtskåp", kanske bakom en sådan jalusi man kan ana i bilden. Ett exempel finns i samlingarna på Arlanda: http://www.arlandaflygsamlingar.se/show ... tem=400003. (Detta fann jag efter att googlat länge på "Dinky Toys" m fl namn.)

Senare blev tankbilarna mer bitiga: http://www.airliners.net/photo/Braathen ... 0169512/L/. Fast den mindre bilen till höger har ett bakparti som verkar litet likt det på Schiphol.

Lars S
Rolf Larsson
Inlägg: 1581
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: DC-6 SE-BDC - parkerad var?

Inlägg av Rolf Larsson »

Ytterligare en ledtråd som kan stödja teorin om Amsterdam: Nils-Olof Andersson har tittat i gamla SAS tidtabeller och från 1949 flög SAS , med DC-6 , ett par långlinjer via Amsterdam , en till Khartoum och Nairobi och den andra till Beirut, Damaskus och Teheran.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"