S 22-3 , 22151

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

S 22-3 , 22151

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.

Kan ni hjälpa mig med mer info om:

S 22 nr. 22151 ?

Vet att "hon?" havererade vid genomsjunkning vid landning på Rome fältet.
motor nr. 3404 var då monterad, samt kostnaden beräknades till 23840:-

När var reparationen klar?

Är fullt medveten vad J 22 boken säger

>>lev till F 3 från F 13 1946-04-30>>

STÄMMER det?

F3 hade vad jag ser aldrig fler än 9 st S22 samtidigt, och 22151 får jag inte in ?

22151 är Inte med de 5 som levererades till F3 under april 1946.
Före hade F 3 4 st. S22 och där är inte hon med.
Senare havererar 22117 (461010) o alltså 8 kvar.

Vilken av 22103, 117, 128 , 142 , 146 , 153 , 164 , 185 , eller 22186 "bytte i så fall plats med 22151?

För som sagt F 3 hade högst 9 st. S22 på uppbörd nämnda tid.

Kan någon lösa "fallet"

Bengt
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: S22-3 , 22151

Inlägg av Leif Fredin »

Hej.

Vad jag fått fram om 22:or vid F 3.

Enligt de ”Fredsplaceringslstor” som finns bevarade på Krigsarkivet så var det 22164 som utbyttes mot 22151, vilken (enligt samma lista) överlämnades från F 13 till F 3 1946-04-30. Fpl 22164 var alltså aldrig överlämnat till F 3.
Efter haveriet 1946-07-01 fördes fpl 22151 till CVA där LF och reparation utfördes. Denna påbörjades 1946-07-20 och fpl blev klart 1947-03-22.
22151 tillsammans med de övriga 22:orna vid F 3 överlämnades till F 18 1947-05-06 (utom 22103 som befann sig vid CVA för LF och MB vilken påbörjades 1946-12-17 och blev klar 1947-05-29 varefter även detta fpl överlämnades till F 18.

Leif Fredin
Bengt Ekbladh

Re: S 22-3 , 22151

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fint Leif.

Antar att 22164 återkom till F13?
Vad hände sen?

Mellan Febr.o April 1947 utlånas en J22 från F13 till F11

Har du uppgift vilken individ det var?

Jag tänker på F11:as spaningsinsatser (ex. boken, Bortom Horisonten)
Senare har F11 inlånad J22 från F8
Under 1948 inlånas bla:
J21-A3 från F9
1949 inlånas T18B från F17 samt J28 från F13
Dessa något "udda" individer på F11 gör att man undrar vad som provades?
Vad provade man på F11 dessa dagar?

Nu har vi väl kommit lite från 22151 /22164 men det bara blev så.



Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"