Bildfråga flygmotor!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Bildfråga flygmotor!
Flygvänner,
Jag har på min nya hemsida en snygg bild av en kolvmotor (hittad på nätet) men vet inte vad det är för en motor! Vet någon på vårt eminenta forum detta så är jag tacksam för ett svar.
PS. Passa på att kolla min modellsida/sidor om det är av intresse. DS.
Hans SFF-Småland
Jag har på min nya hemsida en snygg bild av en kolvmotor (hittad på nätet) men vet inte vad det är för en motor! Vet någon på vårt eminenta forum detta så är jag tacksam för ett svar.
PS. Passa på att kolla min modellsida/sidor om det är av intresse. DS.
Hans SFF-Småland
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga flygmotor!
Prydlig sajt Hans!
Jag fann http://www.vectorsite.net/gfxpxe_01.html där man ser en tidig Cyclone (den sista av Wright-bilderna) och en Wasp Junior som något liknar din bild. Mest den senare, även om jag inte får ihop vissa detaljer. Dessa motorer ändrade utseende under utvecklingens gång, bl a vad avser kylflänsarna storlek och antal. (Det ville sig inte att länka direkt till bilderna).
Något helt annat jag fann under mitt sökande var denna fint gjorda video. Utanför ämnet men kul: http://www.ridelust.com/unholy-marriage ... oggomobil/. (Motorn är en Vedenjev eller hur det nu stavas på svenska.)
Tillägg: Här http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pratt ... _R-985.jpg en Wasp Junior (för en DHC-2 Beaver) som jag tycker har flera likheter med Hans bild. Ett problem är väl den trebladiga snurran som mig veterligen inte var så vanlig på de plan som hade motorn.
Tillägg 2: En känd kärra med P & W R-985 (Wasp Junior): http://jetphotos.net/showphotos.php?regsearch=SE-KXR. Och en känd typ där motorn fanns var denna. Och så skall vi ju inte glömma Norseman som förekom med trebladig snurra förresten, liksom även DHC-2 Beaver som här.
Lars S
Jag fann http://www.vectorsite.net/gfxpxe_01.html där man ser en tidig Cyclone (den sista av Wright-bilderna) och en Wasp Junior som något liknar din bild. Mest den senare, även om jag inte får ihop vissa detaljer. Dessa motorer ändrade utseende under utvecklingens gång, bl a vad avser kylflänsarna storlek och antal. (Det ville sig inte att länka direkt till bilderna).
Något helt annat jag fann under mitt sökande var denna fint gjorda video. Utanför ämnet men kul: http://www.ridelust.com/unholy-marriage ... oggomobil/. (Motorn är en Vedenjev eller hur det nu stavas på svenska.)
Tillägg: Här http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pratt ... _R-985.jpg en Wasp Junior (för en DHC-2 Beaver) som jag tycker har flera likheter med Hans bild. Ett problem är väl den trebladiga snurran som mig veterligen inte var så vanlig på de plan som hade motorn.
Tillägg 2: En känd kärra med P & W R-985 (Wasp Junior): http://jetphotos.net/showphotos.php?regsearch=SE-KXR. Och en känd typ där motorn fanns var denna. Och så skall vi ju inte glömma Norseman som förekom med trebladig snurra förresten, liksom även DHC-2 Beaver som här.
Lars S
- Kenneth Johansson
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
- Ort: Kumla
- Kontakt:
Re: Bildfråga flygmotor!
Jag skulle också säga P&W R-985, även om kåpan (utan växellåda väl?) ser ovanlig ut. Kanske hemsnickrad?
K.
K.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga flygmotor!
Hej Kenneth!
Jo, denna "plåtring" var först väldigt förvillande eftersom den skymde själva propelleraxeln och en del av vevhuset (det sitter säkert ingen propellerväxel i Wasp Junior) men om man tittar noga ser man att den är en del av spinnern eller "spinnerns bakplatta (notera uttagen för propellerbladen till den ställbara constant-speed-snurran). Jämför sedan med bilden enligt ovan av en DHC Beaver som motorkörs och notera hur nära vevhuset spinnern går. Letar man hittar man nog tydligare bilder
Lars S
Jo, denna "plåtring" var först väldigt förvillande eftersom den skymde själva propelleraxeln och en del av vevhuset (det sitter säkert ingen propellerväxel i Wasp Junior) men om man tittar noga ser man att den är en del av spinnern eller "spinnerns bakplatta (notera uttagen för propellerbladen till den ställbara constant-speed-snurran). Jämför sedan med bilden enligt ovan av en DHC Beaver som motorkörs och notera hur nära vevhuset spinnern går. Letar man hittar man nog tydligare bilder
Lars S
- Kenneth Johansson
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
- Ort: Kumla
- Kontakt:
Re: Bildfråga flygmotor!
Nu ramlade 25-öringen ned! Det är ju "bakdelen" av spinnern, som sitter kvar. Backplate kallas det på utrikiska. Bakplåt på svenska, eller? Tar man bort den så ser man framdelen av kamringskåpan (ingen reduktionsväxel på den motorn). Alltså precis som Lasse Sundin säger. Han är kvick i skallen trots sin framskridna ålder.
Kenneth
Kenneth
- Niclas Strandberg
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 02 jun 2008, 09:24
Re: Bildfråga flygmotor!
Motorn sitter även i Lockheed L12 Electra Junior.
http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/ ... l12_en.php
Med trebladig prop och spinner.
http://www.oldprops.ukhome.net/Lockheed%20L12.htm
http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/ ... l12_en.php
Med trebladig prop och spinner.
http://www.oldprops.ukhome.net/Lockheed%20L12.htm
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga flygmotor!
Jag kommer då att erinra mig en bild jag knäppte i april 2004 vid en visning av Arlandasamlingarna:Niclas Strandberg skrev:Motorn sitter även i Lockheed L12 Electra Junior.
...
http://larssundin.ownit.nu/SE-BXU_L-12_ ... Robert.jpg
Det är alltså Electra Junior SE-BXU som Göthe Johansson förevisar (eller om han nu engagerat talar om något som står under och hitom), men alltnog har han spelat en stor roll i bevarandet av detta plan. Se http://www.arlandaflygsamlingar.se/show ... tem=200017.
Och Robert Malmstedt är ju bekant för alla DC-3-vänner.
Det som fick mig att identifiera Hans O:s första bild som föreställande en Wasp Junior var att den radiostörningsskyddande rör-ringen för tändstiftskablarna var förlagd bakom och ej framför stötstängerna som på de flesta andra motorer, även P&W Wasp.
Lars S
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Bildfråga flygmotor!
Tack alla!
Tack för info , bilder och annat trevligt angående min motor förfrågan!
Hans SFF-Småland.
Tack för info , bilder och annat trevligt angående min motor förfrågan!
Hans SFF-Småland.