Tre-motoriga flygplanens historia - Gebrecht W3

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Clouseau
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mar 2008, 22:45
Kontakt:

Tre-motoriga flygplanens historia - Gebrecht W3

Inlägg av Clouseau »

Hej!

Först vill jag framföra ett stort tack från vår australiske flyghistoriker Ray Watkins till alla som engagerade sig i Thulin H-frågorna i forumet för en tid sedan. Han har nu vad han behöver för att få till artikeln om det flygplanet i sin kommande bok.

Ray undrar nu över ett annat flygplan - tyska Gebrecht W3 - som han bland annat har ramlat på i en artikel skriven av Lennart Andersson, "Svenska flygmotorer till Tyskland? Om export av Thulinmotorer under och efter första världskriget". Artikeln har Ray sett på Lennarts sajt - http://z-bok.se/Thulinmotorer.html - men har fått veta från annat håll att originalartikeln stod att läsa i SFT och att det där förekom två fotografier av flygplanet i fråga, medan det på hemsidan bara finns en. Han har också en bild från Bruno Langes "Das Buch der Deutschen Luftfahrttechnik".

Bild
Fotot från Lennarts sajt

Bild
Fotot från Bruno Langes bok

Kan någon (Lennart?) bekräfta om det finns en tredje bild på Gebrecht W3 som ska ha varit med i artikeln i SFT? Om så är fallet, kan någon bidra med en kopia på denna bild? Och i vilket nummer av SFT fanns artikeln? Jag har inte lyckats hitta några bilder på Gebrecht W3 i fotoarkivet.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Tre-motoriga flygplanens historia - Gebrecht W3

Inlägg av Lars Sundin »

Kunde ju inte låta bli att googla och kika i registret för SFT. Först: Gerbrecht var namnet och artikeln var i SFT 3/07 och där finns två bilder av planet; den andra av ganska dålig kvalitet.

Planet och den misslyckade satsningen vid sjöflygtävlingen 1926 i Rostock nämns även på http://www.hansesail.com/1926.116+B6Jkw9MQ__.0.html och
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 00514.html, där omdömet att ställa upp med ett plan med roterande motorer är artigt förvånat kommenterat och vidare undrar man om planet fått tävlingsnummer 13 helt oavsiktligt...

Ernst Gerbrechts senare framträdanden vid flygtävlingar var mer framgångsrika kan man lära sig. Med andra maskiner dock, t ex Focke-Wulf Stieglitz och pärlan Arado Ar 79.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"