Flygstabens Signalavd.--FSS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Flygstabens Signalavd.--FSS
Hej.
"Hittade" nedanstående avskrift bland mina papper.
>>Flygstabens signalavdelning, FSS, disponerar f.n. inga flygplan med UK (ultrakortvåg uttyder jag det ?)
och ej heller inom närmasta tiden.
Flygvapnets blivande signaloff. bör öva UK-trafik.
SCFS (?) K.J.A. Silverberg vill att i 2 st. B3 vid F1 inmonteras UK-station >>>
Ovanstående brev är insorterad bland uppgifter om B3:an ca 1948 april
ser inget svar eller resultat.
Har tyvärr inte heller noterat exakta datumet för brevet
Det kan alltså vara annan tid än 4/1948
FSS, var det / blev det 6:e Tp-gruppen F8 eller vad?
Hoppas på svar från er.
Bengt
"Hittade" nedanstående avskrift bland mina papper.
>>Flygstabens signalavdelning, FSS, disponerar f.n. inga flygplan med UK (ultrakortvåg uttyder jag det ?)
och ej heller inom närmasta tiden.
Flygvapnets blivande signaloff. bör öva UK-trafik.
SCFS (?) K.J.A. Silverberg vill att i 2 st. B3 vid F1 inmonteras UK-station >>>
Ovanstående brev är insorterad bland uppgifter om B3:an ca 1948 april
ser inget svar eller resultat.
Har tyvärr inte heller noterat exakta datumet för brevet
Det kan alltså vara annan tid än 4/1948
FSS, var det / blev det 6:e Tp-gruppen F8 eller vad?
Hoppas på svar från er.
Bengt
Re: Flygstabens Signalavd.--FSS
Nog finns det väl Någon, som har insikt i FSS från 1940--50 talen eller ?
Bengt
Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Flygstabens Signalavd.--FSS
Även om jag (på skrivbordsnivå) sysslat med radio i hela min yrkeskarriär och alltid varit flygintresserad och läst det lilla man kan hitta om FV:s radiokomm-utrutsning före 1950, har jag aldrig riktigt fått grepp vad FV hade när det gällde radiokommunikation (flygplan till mark, flygplan till flygplan). Mycket primitivt var radio på den tiden, det är mitt intryck. Telegrafi ja - men sällan en telefoni som fungerade.
Först i och med köpet av Mustangerna tillsammans med vissa andra surplusinköp fick flygvapnet tillgång till en väl fungerande radiotelefoni enligt vad som sägs på http://www.aef.se/Avionik/Artiklar/Flyg ... storia.htm och följande sida, där de svenska inköpen av VHF-utrustning beskrivs. En effektiv styrning av jaktflyget m m möjliggjordes av användandet av ultrakortvåg (UK) eller VHF som det numera kallas, alltså formellt bandet 30-300 MHz. Kortvåg (HF) och vad därunder är i all ära, men HF är mer en skön konst än ett användbart system för den som har fullt sjå med att flyga och strida.
Ett citat: (De brittiska) Piloterna var hänförda med räckvidden och det störningsfria och tydliga ljudet .RT tolkades av de nya piloterna som Radio Telephone - ljudkvalitet som en telefonförbindelse!
Det gamla skämtet piloter emellan om meddelandet från markkontrollen ”Anropa oss när du är utanför vår räckvidd” var inte längre aktuellt. Någon pilot dristade sig att säga, ”Chain Home i all ära, men det var med VHF radion vi räddade England”.
I dokumentet ovan från våra vänner i Arboga ses det hela mer ur en tekniskt perspektiv än ett organisatoriskt. Men jag tycker man inser stabsfolkets gryende insikt att de inte riktigt hängde med. Så att säga.
Tillägg: Jag gissar att VHF kom "på köpet" med Mustangen; att stabsfolk och skolor inte riktigt hängde med. Talkommunikation var inte en svår konst längre. Ett citat från Leif Hellströms Mustangbok (sid 128) där Anders Westerlund säger: En stor överraskning med 26:an var Flygvapnets första UKV-radio. Vi hade flugit med radio tidigare men det var rätt bedrövliga radiostationer....det var mest knaster man hörde.... Mustangens radio däremot hade en tydlighet och en hörbarhet som var helt fantastisk... det hördes lika tydligt som om man satt och pratade med varandra öga mot öga.. O s v, lovorden flödar.
Lars S
Först i och med köpet av Mustangerna tillsammans med vissa andra surplusinköp fick flygvapnet tillgång till en väl fungerande radiotelefoni enligt vad som sägs på http://www.aef.se/Avionik/Artiklar/Flyg ... storia.htm och följande sida, där de svenska inköpen av VHF-utrustning beskrivs. En effektiv styrning av jaktflyget m m möjliggjordes av användandet av ultrakortvåg (UK) eller VHF som det numera kallas, alltså formellt bandet 30-300 MHz. Kortvåg (HF) och vad därunder är i all ära, men HF är mer en skön konst än ett användbart system för den som har fullt sjå med att flyga och strida.
Ett citat: (De brittiska) Piloterna var hänförda med räckvidden och det störningsfria och tydliga ljudet .RT tolkades av de nya piloterna som Radio Telephone - ljudkvalitet som en telefonförbindelse!
Det gamla skämtet piloter emellan om meddelandet från markkontrollen ”Anropa oss när du är utanför vår räckvidd” var inte längre aktuellt. Någon pilot dristade sig att säga, ”Chain Home i all ära, men det var med VHF radion vi räddade England”.
I dokumentet ovan från våra vänner i Arboga ses det hela mer ur en tekniskt perspektiv än ett organisatoriskt. Men jag tycker man inser stabsfolkets gryende insikt att de inte riktigt hängde med. Så att säga.
Tillägg: Jag gissar att VHF kom "på köpet" med Mustangen; att stabsfolk och skolor inte riktigt hängde med. Talkommunikation var inte en svår konst längre. Ett citat från Leif Hellströms Mustangbok (sid 128) där Anders Westerlund säger: En stor överraskning med 26:an var Flygvapnets första UKV-radio. Vi hade flugit med radio tidigare men det var rätt bedrövliga radiostationer....det var mest knaster man hörde.... Mustangens radio däremot hade en tydlighet och en hörbarhet som var helt fantastisk... det hördes lika tydligt som om man satt och pratade med varandra öga mot öga.. O s v, lovorden flödar.
Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 23 jul 2009, 21:12, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Flygstabens Signalavd.--FSS
FSS betyder Flygvapnets signalskola, om jag minns rätt. Se min B 3-bok - där står om detta.
Lennart Andersson
Lennart Andersson
Re: Flygstabens Signalavd.--FSS
Tack Lennart.Lennart A skrev:FSS betyder Flygvapnets signalskola, om jag minns rätt. Se min B 3-bok - där står om detta.
Lennart Andersson
Har naturligtvis din bok.
Beteckningar har säkert genom åren ändrats.
Dock i detta "dokument" står klart och tydligt :
Flygstabens signalavdelning
Som jag skrev är väl tidpunkten ev. något osäker , men bör härröra från tiden 1946--48 .
Bengt
Re: Flygstabens Signalavd.--FSS
Flygstaben hade före 1.7.1944 en Signal- och väderavdelning och troligen från 19.12.1948 en Signalavdelning. Förkortningen för den bör ha varit FS/S, eftersom exempelvis Operationsavdelningen förkortades FS/Op.
Lennart A
Lennart A
Re: Flygstabens Signalavd.--FSS
Tack Lennart.Lennart A skrev:Flygstaben hade före 1.7.1944 en Signal- och väderavdelning och troligen från 19.12.1948 en Signalavdelning. Förkortningen för den bör ha varit FS/S, eftersom exempelvis Operationsavdelningen förkortades FS/Op.
Lennart A
Jag, eller egentligen den som skrev brevet , skrev FSS ,skillnade till FS/S hade tydligen inte uppmärksammats av
vederbörande , eller att > / > tillkom något senare?
Du , om någon kan nog bedömma när (4/48 ?) utsagan skrevs.
>FSS, disponerar f.n. inga flygplan med UK (ultrakortvåg uttyder jag det ?)
och ej heller inom närmasta tiden.
Flygvapnets blivande signaloff. bör öva UK-trafik.
SCFS (?) K.J.A. Silverberg vill att i 2 st. B3 vid F1 inmonteras UK-station >>>
Samt , blev det någon installation?
Bengt