27 Juli 1949
http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Comet
http://sv.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_DH_106_Comet
60 år sen De Havilland Comet flög för första gången.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Niclas Strandberg
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 02 jun 2008, 09:24
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: 60 år sen De Havilland Comet flög för första gången.
Mer läsning:
http://www.flightglobal.com/blogs/aircr ... -year.html där man vid genomläsning av alla artiklar genom åren kan hitta nostalgiska pärlor/detaljer såsom att Alex Henshaw var världens första inbokade jet-passagere samt att Frank Whittle tyvärr inte var med vid en invigning (också ett sätt att "skriva mellan raderna"). Så finns en Comet-hemsida: http://www.geocities.com/capecanaveral/ ... mettec.htm
I SFF Kronologi står att läsa för 3 augusti 1952 att De Havilland Comet Mk I, det första kommersiella reatrafikflygplanet, besöker Bromma flygplats. Notisen baseras på Michael Sanz Brommabok, sid 161-162 varav framgår att det (därtill) var första gången ett jettrafikplan besökte Sverige. Planet, BOAC:s G-ALYS (en Comet 1), stannade upp bara två timmar på Bromma eftersom syftet med resan var att från Helsingfors hämta prins Philip av Storbritannien som bevistat de olympiska sommarspelen där.I boken finns en bild av planet snett framifrån, där man ser att det flaggas med BOAC-flagga på babords cockpitsida och svensk flagga på styrbordssidan. (Man visar ej med flagg sin destination. Viss måtta på de marina traditionerna var det!)
Jag ser att typen tidigare 1952 besökt Norge (Stavanger), för prov med nedisning, och det var nog inte första gången man var där. Se http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 01145.html
Tillägg: Jag ser att Hans Walther i sin för oss teknikglada läsvärda bok "Flygminnen 2" daterat bilden (i bättre kvalitet) av G-ALYS på Bromma till "demonstrationsflygning 10 augusti 1952".
Lars S
http://www.flightglobal.com/blogs/aircr ... -year.html där man vid genomläsning av alla artiklar genom åren kan hitta nostalgiska pärlor/detaljer såsom att Alex Henshaw var världens första inbokade jet-passagere samt att Frank Whittle tyvärr inte var med vid en invigning (också ett sätt att "skriva mellan raderna"). Så finns en Comet-hemsida: http://www.geocities.com/capecanaveral/ ... mettec.htm
I SFF Kronologi står att läsa för 3 augusti 1952 att De Havilland Comet Mk I, det första kommersiella reatrafikflygplanet, besöker Bromma flygplats. Notisen baseras på Michael Sanz Brommabok, sid 161-162 varav framgår att det (därtill) var första gången ett jettrafikplan besökte Sverige. Planet, BOAC:s G-ALYS (en Comet 1), stannade upp bara två timmar på Bromma eftersom syftet med resan var att från Helsingfors hämta prins Philip av Storbritannien som bevistat de olympiska sommarspelen där.I boken finns en bild av planet snett framifrån, där man ser att det flaggas med BOAC-flagga på babords cockpitsida och svensk flagga på styrbordssidan. (Man visar ej med flagg sin destination. Viss måtta på de marina traditionerna var det!)
Jag ser att typen tidigare 1952 besökt Norge (Stavanger), för prov med nedisning, och det var nog inte första gången man var där. Se http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 01145.html
Tillägg: Jag ser att Hans Walther i sin för oss teknikglada läsvärda bok "Flygminnen 2" daterat bilden (i bättre kvalitet) av G-ALYS på Bromma till "demonstrationsflygning 10 augusti 1952".
Lars S