18A som målbogserare ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
18A som målbogserare ?
Hej.
Har en uppgift från 1948-08-19 , att i en 18A (står ej vilket ex.)
har installerats målbogserings- vinsch vid CVV.
Finns fler uppgifter om saken ?
Ritningar?
Var det bara ett prov, eller fanns funderingar på fler innstallationer i andra 18A ?
Bilder kanske?
Någon med fler uppgifter om detta ?
Bengt
Har en uppgift från 1948-08-19 , att i en 18A (står ej vilket ex.)
har installerats målbogserings- vinsch vid CVV.
Finns fler uppgifter om saken ?
Ritningar?
Var det bara ett prov, eller fanns funderingar på fler innstallationer i andra 18A ?
Bilder kanske?
Någon med fler uppgifter om detta ?
Bengt
Re: 18A som målbogserare ?
Det finns alltså inga fler upplysningar om att 18A
utrustades med målbogserings- vinsch vid CVV.
Eventuella planer som senare ändrades?
Bengt
utrustades med målbogserings- vinsch vid CVV.
Eventuella planer som senare ändrades?
Bengt
Re: 18A som målbogserare ?
Hej,
Under arbetet med boken "Kronmärkt" hittade vi en uppgift att en B 18B hösten 1953 användes för prov som målbogserare och då försågs med breda vita band runt vingar och kropp. Måhända Leif Fredin har mer info om detta.
Hälsningar,
/Leif Hellström
Under arbetet med boken "Kronmärkt" hittade vi en uppgift att en B 18B hösten 1953 användes för prov som målbogserare och då försågs med breda vita band runt vingar och kropp. Måhända Leif Fredin har mer info om detta.
Hälsningar,
/Leif Hellström
Re: 18A som målbogserare ?
Toppen .
intressanta uppgifter.
18A test kanske (blev ju "upptagna" som spaningsplan)
Senare som du säger 1953 kunde man kanske "undvara" vissa 18B för vissa expriment?
Hoppas på vidare "avslöjanden"?
Bengt
intressanta uppgifter.
18A test kanske (blev ju "upptagna" som spaningsplan)
Senare som du säger 1953 kunde man kanske "undvara" vissa 18B för vissa expriment?
Hoppas på vidare "avslöjanden"?
Bengt
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 18A som målbogserare ?
Hej!
Har faktiskt hittat en anteckning om att B 18B nr 18266 överlämnades från CVV till F 13 1953-06-22 efter ”inmontering av propellerdrivet linspel” enligt en skrivelse från CVV till Flygförvaltningen, daterad 1953-06-22.
Har inte forskat vidare i ämnet.
Leif Fredin
Har faktiskt hittat en anteckning om att B 18B nr 18266 överlämnades från CVV till F 13 1953-06-22 efter ”inmontering av propellerdrivet linspel” enligt en skrivelse från CVV till Flygförvaltningen, daterad 1953-06-22.
Har inte forskat vidare i ämnet.
Leif Fredin
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 18A som målbogserare ?
Hej.
En gammal fråga, men jag har nyligen funnit en uppgift i "Tillstånds- och placeringsrapport för tiden 1.6.1948 – 30.6.1948" från F 11,
att S 18A nr 18123 står "Till CVV förfogande för inmont av målbogsering enl fo B 30/48".
Har tyvärr inte CVV:s motsvarande rapport med mera exakta uppgifter om datum osv.
Vid tillfälle kanske jag får tid att på KrA leta vidare i ämnet.
Leif
En gammal fråga, men jag har nyligen funnit en uppgift i "Tillstånds- och placeringsrapport för tiden 1.6.1948 – 30.6.1948" från F 11,
att S 18A nr 18123 står "Till CVV förfogande för inmont av målbogsering enl fo B 30/48".
Har tyvärr inte CVV:s motsvarande rapport med mera exakta uppgifter om datum osv.
Vid tillfälle kanske jag får tid att på KrA leta vidare i ämnet.
Leif
Re: 18A som målbogserare ?
Toppen Leif!
Bra med serienummer.
Nedan lite som jag har om 18123::((1946--1949))
18123 överlämnas från F1 till F11 1946-12-20 med motorerna 1089 och 1092,(vet ej höger eller vänster, se nedan! )
1947-06-02 har 18123 motorerna 1092 och 1089.
Insänt av F11, och det var nog något mankemang men inget kostnadsbelopp var angivet.
......OK ser Leif har:::
>>Nödlandning 1947-06-02 , Motorer STWC3 nr V 1092, H 1089
Besättningen ff fänrik A-H K Carlsson (FFSU), fs fänrik L B Kjellström (FFSU), fsig furir R A Evebrant (FFSU) oskadad. Orsak till haveri: Nödlandning. Motorstörning vänster motor. Urluftningsplugg på förgasarens bränsleregulator har gängats ur och fallit bort varigenom bränslet fritt strömmat ut. Pluggen olåst.>>
1948-05-27 brev från F11 om införda ändringar på 25 st B18A däribland 18123.
1948-06-14 om besiktning av nitar på bakkroppens undersida av samtliga vid CVV befintliga 18 plan== 15 st varav 18123 är med.
Sen som jag skrev i frågan::
1948-08-19 , att i en 18A (står ej vilket ex.) har installerats målbogserings- vinsch vid CVV
Har sen en notis daterad 1948-11-08, vet tyvärr ej från vilken verkstad, men det står::
Om målbogserings-vinsch i 18A
1949-06-06 FC om omkontroll av FC:s 5 st B18 , däribland 18123
1949-07-07 brev från FC om införda ändringar på 18123, (och 18292 o 18342 )
1949-09-12 brev FC om ombesiktning av stabb infästningen , för 18123...står varken ua eller spricka !
Skall se om mer finns
mvh Bengt
Bra med serienummer.
Nedan lite som jag har om 18123::((1946--1949))
18123 överlämnas från F1 till F11 1946-12-20 med motorerna 1089 och 1092,(vet ej höger eller vänster, se nedan! )
1947-06-02 har 18123 motorerna 1092 och 1089.
Insänt av F11, och det var nog något mankemang men inget kostnadsbelopp var angivet.
......OK ser Leif har:::
>>Nödlandning 1947-06-02 , Motorer STWC3 nr V 1092, H 1089
Besättningen ff fänrik A-H K Carlsson (FFSU), fs fänrik L B Kjellström (FFSU), fsig furir R A Evebrant (FFSU) oskadad. Orsak till haveri: Nödlandning. Motorstörning vänster motor. Urluftningsplugg på förgasarens bränsleregulator har gängats ur och fallit bort varigenom bränslet fritt strömmat ut. Pluggen olåst.>>
1948-05-27 brev från F11 om införda ändringar på 25 st B18A däribland 18123.
1948-06-14 om besiktning av nitar på bakkroppens undersida av samtliga vid CVV befintliga 18 plan== 15 st varav 18123 är med.
Sen som jag skrev i frågan::
1948-08-19 , att i en 18A (står ej vilket ex.) har installerats målbogserings- vinsch vid CVV
Har sen en notis daterad 1948-11-08, vet tyvärr ej från vilken verkstad, men det står::
Om målbogserings-vinsch i 18A
1949-06-06 FC om omkontroll av FC:s 5 st B18 , däribland 18123
1949-07-07 brev från FC om införda ändringar på 18123, (och 18292 o 18342 )
1949-09-12 brev FC om ombesiktning av stabb infästningen , för 18123...står varken ua eller spricka !
Skall se om mer finns
mvh Bengt