F 8 Barkaby

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredrik Lager

F 8 Barkaby

Inlägg av Fredrik Lager »

Igår gick jag omkring och strosade på gamla F 8 i närmare 4 timmar. Det var rent och snyggt och minimalt med vadalism och det är ju alltid trevligt!
Grindarna till bergshangarerna var öppna så man kunde ta sig en ordentligt titt, spännande! Jag tog mig även en tur upp i skogsområdet ovanför hangaren och kunde där beskåda gamla uppställningsplatser och plattor. Vägarna var i lite dåligt skick och det var stundtal ganska övervuxet men det var ändå lätt att få sig en bild hur det sett ut där när flottiljen var i bruk. Tittade även på flygledartornet. FMLOG's områden är avspärrade med staket så där fick man inte vandra omkring utan nöja sig med att titta igenom staketet. Visserligen har dom ju mest bara containrar där så det var inte speciellt spännande.

Det var första gången jag besökte F 8, jag var där själv, det var visserligen trevligt men man kan ju inte fråga om saker som man är nyfiken på. Finns det någon förening som anordnar rundvandringar, F 8 har väl en kamratförening kan jag tänka mig? Eller finns det någon här, på detta forum, som skulle känna sig manad att leda en rundvandring om man var några stycken?

Mvh

Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Erik Johansson

Re: F 8 Barkaby

Inlägg av Erik Johansson »

Hej Fredrik,

Really nice to hear that you enjoyed your visit to F8. I can help you with the following names and contact numbers:

Kamratföreningens ordförande: Ulf Björkman,
Telephone 08-32 93 97.

Kontaktman/postadress: Sune Blomqvist,
Telephone 08-580 36 879

Hemsida: www.f8kamratforening.nu

Sune and I worked together for a number of years and he is F8. He has also written a few books covering F8 when F8 was F8.

Hope this will be of some help.
Användarens profilbild
Niklas Börjesson

Inlägg av Niklas Börjesson »

Plattorna uppe på berget är Rb68 plattor, det finns spår efter uppställningsplatser i den gamla värnterrängen, även om det idag är svårt att se hur man kunde taxa med flyg där idag.

Kamratföreningen organiserade för något år sedan en rundvandring med SFF, dock inte krigsbas området.

Om du vill kanske vi kan hitta något datum som passar, kan nog svara på de flesta frågorna gällande det som finns kvar idag, även om jag aldrig fick uppleva flottiljen. Skicka ett pm.
Användarens profilbild
Fredrik Lager

Inlägg av Fredrik Lager »

Niklas Börjesson skrev:Plattorna uppe på berget är Rb68 plattor, det finns spår efter uppställningsplatser i den gamla värnterrängen, även om det idag är svårt att se hur man kunde taxa med flyg där idag.

Kamratföreningen organiserade för något år sedan en rundvandring med SFF, dock inte krigsbas området.

Om du vill kanske vi kan hitta något datum som passar, kan nog svara på de flesta frågorna gällande det som finns kvar idag, även om jag aldrig fick uppleva flottiljen. Skicka ett pm.
Hej Nicklas! Jag har provat att skicka ett PM till dig men jag vet inte om det har kommit fram, det ligger kvar i min utkorg men det står att det är skickat.
Hur som helst, jag skulle gärna ta en rundvandring med dig, jag har en vän som också säkerligen skulle vilja följa med. Jag har semester i två veckor till så jag kan nog i princip vilken dag som helst.
Hör av dig!

Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"