Hej Sven-Erik!
Jo du har helt rätt, det handlar om startraketer (JATO eller RATO; d v s jet/rocket assisted take-off).
Tyvärr har jag inte datum, men Mexico City ligger rätt högt över havet har jag för mig. Är inte säker på att andra bolag använt sådana. Möjligen var rakethjälpen för 727 tänkt för de fall då man fick ett motorbortfall i starten; hjälpen kan kanske räcka i ett tremotorigt plan. Tillägg: Detta bekräftas av ett inlägg på
http://www.airliners.net/discussions/te ... ain/19967/:
As I remember, they were used in the event of the need for high gross weights out of Mexico City. Mexico is a high altitude airport. I used to work weight and balance on them in Miami. I believe they gave a credit for second segment climb weight which is based on the aircraft's ability to climb to 400 feet with an engine out. So they should normally have been used only in the event of an engine failure, but they allowed a higher gross weight because they were available in the event of an engine failure. At least that is how I remember it.
Man kan känna igen dessa plan på en långsträckt puckel på kroppens översida, framför luftintaget. Man fick dra om en del "ledningar och luftrör" o d.
Saken har diskuterats på många ställen, se t ex
http://www.airliners.net/discussions/ge ... in/2070962
http://www.airliners.net/discussions/te ... ain/201550
(Det går att få fram bilder som verkar borta med klick-konst. Man kan också ta sig till ytterligare diskussioner. )
Tyvärr kan jag inte se något om datum eller plats. På PPRuNe kunde någon erinra sig ha sett en video från Boeing om slika prov. (Tråden spårade ur, till skrönan om han som satte en sådan raket på sin bil. Händer i de bästa familjer. Urspårningar alltså.)
Den senare adressen ger möjligheter att se skoj bilder, inte bara av en Mexicana Boeing 727 (klicka på inlägg nr 9, FLY2HMO) på väg upp med raketerna igång utan även av andra plan, såsom en Ercoupe! Klicka på inlägg nr 13, "Here are som goodies".
Lars S, som inte vet något i saken men som googlat