jag har en enkel fråga! är det någon som vet något om Fd CF 8 Sven Uggla??
Har letat över allt men bara hittat ytterst lite om han
snackade med en Fd pilot i Fv som hade träffat han som snabbast någongång på 50 talet
å han hade bara posivtiva saker att säga!
zodiac
CF 8
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: CF 8
Hej.
Överste Sven E:son Uggla var ju CF8 1/10 1952---30/9 1963.
Dock tar han redan 13/8 1963 avsked av dåvarande kåren och efterträdaren öv. N-F Palmstierna övertar 16/9 1963.....???
Måste vara ett skrivfel eller var F8 kåren utan chef en månad?
För er som vill kolla vad det står i boken, slå upp sid. 127.
(uppgiften är från F8 boken " Kungl. Svea flygflottilj, F8 1938--1974)
Men detta vet du ju redan.
Vi får kolla mera.
Bengt
Överste Sven E:son Uggla var ju CF8 1/10 1952---30/9 1963.
Dock tar han redan 13/8 1963 avsked av dåvarande kåren och efterträdaren öv. N-F Palmstierna övertar 16/9 1963.....???
Måste vara ett skrivfel eller var F8 kåren utan chef en månad?
För er som vill kolla vad det står i boken, slå upp sid. 127.
(uppgiften är från F8 boken " Kungl. Svea flygflottilj, F8 1938--1974)
Men detta vet du ju redan.
Vi får kolla mera.
Bengt
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: CF 8
Kan tillägga att E:son står för Eriksson. Född 19080620 i Stockholm, död 19801004 Täby.
Gift 19370605 med Britte Josefine Uggla (har inte flicknamnet) f. 19120124 i Helsingborg, död 19820417 Täby.
Gift 19370605 med Britte Josefine Uggla (har inte flicknamnet) f. 19120124 i Helsingborg, död 19820417 Täby.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: CF 8
I Ulf Björkmans bok "Ett liv i det blå" skymtar Uggla och ges en beskrivning av det slag Björkman är bra på och som kanske säger mest om Björkman själv:
-Sven Uggla var på sitt sätt en hedersman, men han betraktade med all rätt min framfart på den sociala sidan med en viss bävan. På något egendomligt sätt var det alltid jag som fick skulden för saker och ting.
-Vår gamle grand seigneur Gösta Hägglöf avgick med ålderns rätt och Sven Uggla, som tidigare tjänstgjort vid F8 som flygchef, efterträdde.
Sven Uggla, som inte helt oväntat begåvats med smeknamnet Strix, var bland annat en mycket impulsiv herre och gjorde sig snart känd för sina något kryptiska uttalanden.
"En flygklädd jeep på kanal C" betydde att han ville ha ha en flygklädd förare på en jeep med radio passandes radiokanalen C. Fundamentalt enkelt.
...
"This part six seems to be much bigger than it is, but it is'nt" är ett annat klassiskt uttryck. Man skall då veta att "avdelning sex" är flygarsvenska för flygverkstaden som ingår i flottiljstaben som just avdelning 6.
Björkman skildrar även ganska dråpligt hur FV-chefen kommer till Barkarby för att flyga men vädret är för dåligt (och ingen flygverksamhet över huvud taget förekommer) så han beslutar helt spontant att följa flottiljchefens arbete en stund. Allt Uggla då försöker visa upp går om intet; siste piloten lämnar just ordersalen efter beskedet om "icke flygdag"; fjärde divisionen visar sig vara ute på Järvafältet, dagens post är helt obefintlig o s v.
Helt uppfylld av en flottiljchefs hektiska vardag gav Bengt Nordenskiöld upp och for in till flygstaben.
Slutligen: Det brukar löna sig att googla på namn och Ärnabladet innehåller ofta något trevligt. Visserligen nämns Sven Uggla bara en gång här, men i alla fall: http://www.f16kamratforening.org/Arnabladet/2008-2.pdf
Lars S (som f f g upplevde en ny funktion; en varning att ett nytt inlägg kommit in sedan man började skriva och som man kanske vill ta hänsyn till)
-Sven Uggla var på sitt sätt en hedersman, men han betraktade med all rätt min framfart på den sociala sidan med en viss bävan. På något egendomligt sätt var det alltid jag som fick skulden för saker och ting.
-Vår gamle grand seigneur Gösta Hägglöf avgick med ålderns rätt och Sven Uggla, som tidigare tjänstgjort vid F8 som flygchef, efterträdde.
Sven Uggla, som inte helt oväntat begåvats med smeknamnet Strix, var bland annat en mycket impulsiv herre och gjorde sig snart känd för sina något kryptiska uttalanden.
"En flygklädd jeep på kanal C" betydde att han ville ha ha en flygklädd förare på en jeep med radio passandes radiokanalen C. Fundamentalt enkelt.
...
"This part six seems to be much bigger than it is, but it is'nt" är ett annat klassiskt uttryck. Man skall då veta att "avdelning sex" är flygarsvenska för flygverkstaden som ingår i flottiljstaben som just avdelning 6.
Björkman skildrar även ganska dråpligt hur FV-chefen kommer till Barkarby för att flyga men vädret är för dåligt (och ingen flygverksamhet över huvud taget förekommer) så han beslutar helt spontant att följa flottiljchefens arbete en stund. Allt Uggla då försöker visa upp går om intet; siste piloten lämnar just ordersalen efter beskedet om "icke flygdag"; fjärde divisionen visar sig vara ute på Järvafältet, dagens post är helt obefintlig o s v.
Helt uppfylld av en flottiljchefs hektiska vardag gav Bengt Nordenskiöld upp och for in till flygstaben.
Slutligen: Det brukar löna sig att googla på namn och Ärnabladet innehåller ofta något trevligt. Visserligen nämns Sven Uggla bara en gång här, men i alla fall: http://www.f16kamratforening.org/Arnabladet/2008-2.pdf
Lars S (som f f g upplevde en ny funktion; en varning att ett nytt inlägg kommit in sedan man började skriva och som man kanske vill ta hänsyn till)
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Re: CF 8
I remember well Överste Sven Uggla from my years when I served at F8. He was well known and liked by everyone and he was particularly famous for on thing. He could stay in the air with his Hunter considerably longer than anyone else. While all the other Hunters returned and their pilots left the ramp long ago the poor Flygtekniker responsible for the Hunter Överste Uggla was flying walked around in circles biting his nails shorter and shorter, getting more and more sure that he would never see either of them again.
A Hunter just can not stay in the air for so long!
My finger nails have since recovered quite well but I will never forget the overwhelming joy one felt when FINALLY, FINALLY, FINALLY the two of them appeared on the final.
A Hunter just can not stay in the air for so long!
My finger nails have since recovered quite well but I will never forget the overwhelming joy one felt when FINALLY, FINALLY, FINALLY the two of them appeared on the final.