Katapultstolar på B18B (och T18B)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Katapultstolar på B18B (och T18B)

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Att B18B (och T18B) ombyggdes för katapultstolar är ju känt.
Att detta tydligen skedde i flera etapper måste jag ha missat.

Är det så att man först tog bort spanar-platsen?

För att senare bestämma att piloten samt signalisten skulle erhålla katapultstolar.
Just detta är hämtat ur FR31 //Saab 18, sid 95

Man kan ju kolla in 18240::
Levereras från Saab 1946-09-24 till F14

Modifieras (ombyggd till 2 besättningsmän) vid CVV 1947 (med då 75 gångtimmar)

1949 vid CVA installeras katapultstolar (373,7 gg-timmar då)

Senare , april- maj 1951 Förstärks bakkroppen (har nu hela 621 flygtimmar)

Är det så ombyggnaden av B18B i huvudsak gick till?

Sen var det ju det om Förstärkning i bakkroppen.Gällde det endast enstaka individer eller de flesta i serien?
Man kan ju se att 18-förbanden nämnda tid hade "någon" ansträngd flygplan- tilldelning.

Bengt

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"