Flygsäkerhet för passagerare
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Flygsäkerhet för passagerare
För ett tag sedan "störtdök" ett flygplan under flygning. 26 av 168 pax skadades bl a beroende på att de inte satt bältade under flygningen. Jag upplever varje gång när jag flyger som pax, att det finns de som inte ska underordna sig de regler och rekommendationer som när kabinpersonalen drar säkerhetsinstruktionerna. Framförallt detta med säkerhetsbälten och ett bra exempel är dessa "klick" som uppstår innan planet helt stannat vid terminalen.
Skulle en situation liknande störtdykningen ovan uppstå, så finns det direkt de som försvarar "icke-bälts-användningen" genom att säga: - Då kan man ju inte ens gå på toaletten! Om det nu bara är detta som är avgörande, så hade i alla fall ett fåtal blivit skadade, eftersom antalet toaletter avgör hur många som inte behöver ha bältet på sig. Likadant finns det synpunkter som: - Då kan man ju inte resa sig upp och ta något i handbagaget! Finns det inte bättre argument, så kan jag tycka att om en olyckshändelse uppstår, t ex att planet behöver bromsa in kraftigt innan man kommer fram till uppställningsplatsen, skulle de som ev skadas inte kunna kräva ut någon ersättning för sveda och värk av flygbolaget.
Nästa fråga är hur många som verkligen lyssnar på "säkerhetsbaletten i mittgången", som en flygvärd sa när han hälsade oss välkomna ombord. Flyger man ofta så är det nog lätt att slå dövörat till, - Det där har jag hört så många gånger att jag vet vad jag ska göra. Ett nytt grepp har man infört hos Thomson Airways. Jag vet inte om det är lösningen, första gången tittar och lyssnar man troligen (kaptenen gillar jag ), men sedan blir det också rutin. Det måste också vara avsett för de flygplan som har tv-skärmar i stolsryggar eller nedfällbara uppe i bagagehyllan.
Skulle du lyssna noggrannare om du såg Thomsons instruktioner?
Ska man kunna kräva ersättning om man inte bältad skadar sig vid en inbromsning t ex eller får man skylla sig själv?
Egna erfarenheter?
Skulle en situation liknande störtdykningen ovan uppstå, så finns det direkt de som försvarar "icke-bälts-användningen" genom att säga: - Då kan man ju inte ens gå på toaletten! Om det nu bara är detta som är avgörande, så hade i alla fall ett fåtal blivit skadade, eftersom antalet toaletter avgör hur många som inte behöver ha bältet på sig. Likadant finns det synpunkter som: - Då kan man ju inte resa sig upp och ta något i handbagaget! Finns det inte bättre argument, så kan jag tycka att om en olyckshändelse uppstår, t ex att planet behöver bromsa in kraftigt innan man kommer fram till uppställningsplatsen, skulle de som ev skadas inte kunna kräva ut någon ersättning för sveda och värk av flygbolaget.
Nästa fråga är hur många som verkligen lyssnar på "säkerhetsbaletten i mittgången", som en flygvärd sa när han hälsade oss välkomna ombord. Flyger man ofta så är det nog lätt att slå dövörat till, - Det där har jag hört så många gånger att jag vet vad jag ska göra. Ett nytt grepp har man infört hos Thomson Airways. Jag vet inte om det är lösningen, första gången tittar och lyssnar man troligen (kaptenen gillar jag ), men sedan blir det också rutin. Det måste också vara avsett för de flygplan som har tv-skärmar i stolsryggar eller nedfällbara uppe i bagagehyllan.
Skulle du lyssna noggrannare om du såg Thomsons instruktioner?
Ska man kunna kräva ersättning om man inte bältad skadar sig vid en inbromsning t ex eller får man skylla sig själv?
Egna erfarenheter?
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Re: Flygsäkerhet för passagerare
Hej Kenneth,
I must admit that I belong to those who pay little attention to the safety announcement before take-off. I suppose I have listened to these repetitions too many times to really be serious. I am wrong, but I know them by heart. One item only is of interest to me and that is the demonstration of the life jacket. I do not know why but there seems to be so many different ways to put them on and to secure them. Why, by the way, do they still carry life jackets? When last did a life jacket save the life of a passenger? I feel that a smoke hood under your seat or dropping down from the panel above would have saved far more lives during the last few years. As the airlines do not provide the passengers with smoke hoods I carry a simple one in my carry-on luggage.
Perhaps the Thomson way may help to get the attention of the passengers – for some time at least.
The only time I have seen 100% of the passengers pay attention to a safety demonstration was on a 747 Qantas flight. While I was given my dose of the routine safety instructions I noted the laughing in the cabin behind me. Looking back I noted that purser was clowning his way through the demo. He struggled to get his life jacket on upside-down, sideways, got entangled by the straps, etc., etc. Finally he got it right - while he had his audience totally captured. I am not sure if the CAA would have approved of his performance but this purser did achieved what few other cabin staff manage.
You ask if it should be possible to claim for injuries cased by not having followed the safety instructions. My answer to that is that this will possible happen the day when smokers are made to pay for their doctors and hospitals bills when they need treatment for the acts they have been warned not to carry out.
May I add to this complete nonsense of this mandatory ‘This is your captain speaking’. He tells you that you are on your way to the place stated on your ticket. Big deal. He also tells you what the outside temperature is which you couldn’t care less about because the cabin temperature is OK and comfortable. He informs you that we will be cruising at so many thousand feet which also is quite irrelevant because most passengers can not tell the difference between 14000 feet and 4000 feet anyhow. And I do not care if he decides to cruise at 4 feet as long as we arrive on time.
Flying is sooooo monotonous. No wonder most passengers prefer their books than the announcements most of which you can not understand anyhow because of the poor sound quality.
I must admit that I belong to those who pay little attention to the safety announcement before take-off. I suppose I have listened to these repetitions too many times to really be serious. I am wrong, but I know them by heart. One item only is of interest to me and that is the demonstration of the life jacket. I do not know why but there seems to be so many different ways to put them on and to secure them. Why, by the way, do they still carry life jackets? When last did a life jacket save the life of a passenger? I feel that a smoke hood under your seat or dropping down from the panel above would have saved far more lives during the last few years. As the airlines do not provide the passengers with smoke hoods I carry a simple one in my carry-on luggage.
Perhaps the Thomson way may help to get the attention of the passengers – for some time at least.
The only time I have seen 100% of the passengers pay attention to a safety demonstration was on a 747 Qantas flight. While I was given my dose of the routine safety instructions I noted the laughing in the cabin behind me. Looking back I noted that purser was clowning his way through the demo. He struggled to get his life jacket on upside-down, sideways, got entangled by the straps, etc., etc. Finally he got it right - while he had his audience totally captured. I am not sure if the CAA would have approved of his performance but this purser did achieved what few other cabin staff manage.
You ask if it should be possible to claim for injuries cased by not having followed the safety instructions. My answer to that is that this will possible happen the day when smokers are made to pay for their doctors and hospitals bills when they need treatment for the acts they have been warned not to carry out.
May I add to this complete nonsense of this mandatory ‘This is your captain speaking’. He tells you that you are on your way to the place stated on your ticket. Big deal. He also tells you what the outside temperature is which you couldn’t care less about because the cabin temperature is OK and comfortable. He informs you that we will be cruising at so many thousand feet which also is quite irrelevant because most passengers can not tell the difference between 14000 feet and 4000 feet anyhow. And I do not care if he decides to cruise at 4 feet as long as we arrive on time.
Flying is sooooo monotonous. No wonder most passengers prefer their books than the announcements most of which you can not understand anyhow because of the poor sound quality.
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: Flygsäkerhet för passagerare
Och undersökningar, både teoretiska och praktiska, har visat att det är de som faktiskt har bäst koll på vad man ska och inte ska göra -- inte förstagångsresenärerna som är uppmärksamma.Kenneth Göransson skrev:Flyger man ofta så är det nog lätt att slå dövörat till, - Det där har jag hört så många gånger att jag vet vad jag ska göra.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Flygsäkerhet för passagerare
Jag googlade litet "på skoj" och hittade ett fall där en passagerare hävdade hon fått pisksnärtskador vid flygning i turbulens och krävde skadestånd (jag förutsätter hon hade bältet på). Hon gick så långt att hon hävdade att bolaget borde ha undvikit det turbulenta området, exvis genom att senarelägga starten, men fick ej gehör för detta. Bolaget hade gjort vad det kunnat. Se http://www.kernkamp.nl/air_carrier_liab ... lands.html (Detta ligger utanför frågan, men fallet visar ju att även om man är bältad kan man skada sig.)Kenneth Göransson skrev:
...
Ska man kunna kräva ersättning om man inte bältad skadar sig vid en inbromsning t ex eller får man skylla sig själv?
Se även http://www.airfarewatchdog.com/NEWSADVI ... -sign.aspx och kommentarerna. Det erinras där bl a om att fasten seat belt-skylten ofta är permanent tänd, men att personal och även passagerare "springer omkring", går på toaletten exvis, varför varningen förlorat mycket av sin avskräckande betydelse.
Lars S, som personligen tycker att är man uppe och rör på sig när skylten är tänd så får man skylla sig själv
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Flygsäkerhet för passagerare
Erik Johansson skrev: Why, by the way, do they still carry life jackets? When last did a life jacket save the life of a passenger? I feel that a smoke hood under your seat or dropping down from the panel above would have saved far more lives during the last few years. As the airlines do not provide the passengers with smoke hoods I carry a simple one in my carry-on luggage.
Erik tar fram en väsentlig fråga när det gäller användandet av flytvästen m a p hur många liv den kan ha räddat. Den lyckade nödlandningen i Hudson River var väl ett tillfälle där västen hade betydelse, medan Air France-olyckan i Atlanten visar i en annan riktning.
Statistik är statistik (skriv även statistik i sökfältet) men denna redovisning fr o m 1918 ger i alla fall ett underlag till Eriks fråga. Jag aktar mig noga för att göra några analyser, det får ni själva göra.
Total of accidents listed up to May 9 2009 : 17'369
- Accidents without survivors : 41,49%
Accidents with survivors : 42,84%
Accidents without any information on casualties : 15,67%
Number of people fatally injured : 121'870
Number of injured people : 93'624
Human error as principal cause : 67,57%
Technical failure as principal cause : 20,72%
Weather as principal cause : 5,95%
Sabotage as principal cause : 3,25%
Others causes : 2,51%
Accidents during landing : 50,39%
Accidents during flight : 27,73%
Accidents during takeoff : 20,96%
Accidents during taxiing : 0,64%
Accidents during parking : 0,28%
Accidents less than 10 km from airport : 53,89%
Accidents in plain : 15,96%
Accidents in mountains : 10,44%
Accidents in sea : 9,51%
Accidents in city : 1,17%
Accidents in desert : 0,44%
Accidents in unknown terrain : 8,59%
Accidents during regular schedule flight : 35,41%
Accidents during military flight : 12,79%
Accidents during cargo flight : 11,99%
Accidents during private flight : 7,75%
Accidents during training flight : 7,63%
Accidents during charter flight : 5,10%
Accidents during executive flight : 4,02%
Accidents during survey flight : 3,28%
Accidents during positionning flight : 2,39%
Accidents during postal flight : 1,85%
Accidents during ferry flight : 1,52%
Accidents during test flight : 1,38%
Accidents during government flight : 0,99%
Accidents during refuelling flight : 0,94%
Accidents during demo flight : 0,57%
Accidents during humanitarian flight : 0,56%
Accidents during delivery flight : 0,49%
Accidents during ambulance flight : 0,48%
Accidents during spraying flight : 0,36%
Accidents during topographic flight : 0,21%
Accidents during calibration flight : 0,08%
Det här med ljudkvalitet på högtalarsystem tycker jag också man ska ta upp som en säkerhetsaspekt. I januari åkte jag med lågprisbolaget från Sturup till Budapest. När flygvärdinnan, först på ungerska och med en dålig ljudkvalitet i högtalarna, drog instruktionerna, var det bara till att ta säkerhetsbladet och läsa själv och vänta på att den svenska delen skulle komma, då man med all sannolikhet skulle förstå bättre. Men icke! Först fick jag känslan att det skulle gå så snabbt som möjligt för att vi skulle komma iväg så fort som möjligt eller att de tävlade om vem som kunde göra det snabbast.Flying is sooooo monotonous. No wonder most passengers prefer their books than the announcements most of which you can not understand anyhow because of the poor sound quality.
T o m Clabbe af G och Radiosportens Lasse G hade förlorat . Man kan ju inte heller skylla på varken motorljud eller att flygplanet, en några år gammal Airbus A320, hade ett undermåligt högtalarsystem. Det gick absolut inte att höra vad hon sa, undantaget vissa ord som man har lärt sig genom åren. Totalvärdet av hennes info = 0! Tur att de gör en demo av vad man ska göra eller vad som gäller. Mycket av orsaken till den dåliga ljudkvalitén tror jag beror på rundgång i högtalar-systemet. Bakgrundsljudet i kabinen går in i luren när de ska prata. Det var heller inte bättre ljudkvalitet på kaptens/ styrmans info.
Här kan jag hålla med dig om att min erfarenhet hjälpte till, men det måste vara viktigast att förstagångresenären får vad som krävs, annars blir man aldrig en "rutinerad pax".UrbanFredriksson skrev:Och undersökningar, både teoretiska och praktiska, har visat att det är de som faktiskt har bäst koll på vad man ska och inte ska göra -- inte förstagångsresenärerna som är uppmärksamma.
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Re: Flygsäkerhet för passagerare
I am very astonished about the lack of response to Kenneth’s notice about the safety of airline passengers. What has been mentioned before is what you ‘self loading cargo’ may see in the cabin. The show starts long before that and you, with all due respect, can not see this.
When you buy material for the manufacture the carpets, the curtains, and the seat covers, you can only buy this form specially approved suppliers that will deliver, with the material, a certificate saying that the material that you have been supplied with conforms to extremely stringed tests covering burn rates, vertically and horizontally, and the material actually is being self extinguishing.
Many operators are approved to manufacture their own carpets and seat covers. Yes, you have to have the approval of the authorities to do that, and you then have to demonstrate to the authorities that the thread you use has the same self-extinguishing properties as the material to make the seat coverings from.
Now look at the wall panels. Don’t just look at the covering of them but the panels themselves. All that stuff has to conform to the rules and regulations covering inflammability and toxic fumes when exposed to heat.
Contrary to all this there are no rules covering the material used for the uniforms of the cabin staff. These are the individuals who are supposed to assist you in case of a crash landing and a consequent fire.
Your catering equipment, the plastic forks, knives, cups, plates, trays, etc. may be made from whatever plastic the operator can get hold of for the least amount of money. In case of a fire in the cabin the smoke from this may well cause you never to need to book a flight again.
The life jacket under your seat has a life. When you talk about larger aircraft like the B747 an the Airbus 330 or 340 it is a major task to ensure that every life jacket on-board has been tested and certified serviceable within the approved period of time. A tag in the bag gives you the expiry date.
Have you ever had a look of that bag containing your life jacket? I have travelled with airlines and feeling for that life jacket under your seat the pouch has been empty! Pleasure boat owners have a habit to get their life saving equipment on their way home from a budget week in Las Palmas.
Then you have that emergency torch you can see on the bulkhead in front of you with that flashing little red light and the first aid kit that you rely on in a case of an emergency. Not to mention the doctor’s kit that can only be opened if the cabin staffs has been convinced that the passenger who comes forward is a certified doctor. These kits are suppose to be sealed and checked every so often according to the rules and regulations. And they have a time limit after which they have to be re-inspected.
I suppose that if you ignore the safety announcement you care equally less about what I have tired you about above. And I do not blame you. Having been around a bit I only fly with airlines I know control these items well.
Says Erik who brings on-board his own smoke mask.
When you buy material for the manufacture the carpets, the curtains, and the seat covers, you can only buy this form specially approved suppliers that will deliver, with the material, a certificate saying that the material that you have been supplied with conforms to extremely stringed tests covering burn rates, vertically and horizontally, and the material actually is being self extinguishing.
Many operators are approved to manufacture their own carpets and seat covers. Yes, you have to have the approval of the authorities to do that, and you then have to demonstrate to the authorities that the thread you use has the same self-extinguishing properties as the material to make the seat coverings from.
Now look at the wall panels. Don’t just look at the covering of them but the panels themselves. All that stuff has to conform to the rules and regulations covering inflammability and toxic fumes when exposed to heat.
Contrary to all this there are no rules covering the material used for the uniforms of the cabin staff. These are the individuals who are supposed to assist you in case of a crash landing and a consequent fire.
Your catering equipment, the plastic forks, knives, cups, plates, trays, etc. may be made from whatever plastic the operator can get hold of for the least amount of money. In case of a fire in the cabin the smoke from this may well cause you never to need to book a flight again.
The life jacket under your seat has a life. When you talk about larger aircraft like the B747 an the Airbus 330 or 340 it is a major task to ensure that every life jacket on-board has been tested and certified serviceable within the approved period of time. A tag in the bag gives you the expiry date.
Have you ever had a look of that bag containing your life jacket? I have travelled with airlines and feeling for that life jacket under your seat the pouch has been empty! Pleasure boat owners have a habit to get their life saving equipment on their way home from a budget week in Las Palmas.
Then you have that emergency torch you can see on the bulkhead in front of you with that flashing little red light and the first aid kit that you rely on in a case of an emergency. Not to mention the doctor’s kit that can only be opened if the cabin staffs has been convinced that the passenger who comes forward is a certified doctor. These kits are suppose to be sealed and checked every so often according to the rules and regulations. And they have a time limit after which they have to be re-inspected.
I suppose that if you ignore the safety announcement you care equally less about what I have tired you about above. And I do not blame you. Having been around a bit I only fly with airlines I know control these items well.
Says Erik who brings on-board his own smoke mask.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Flygsäkerhet för passagerare
Man talade åtminstone förr om skadeförebyggande och skadelindrande säkerhet och hittills har det diskuterats vad man gör när olyckan varit framme. Men det viktigaste är ju att söka hindra att olyckan inträffar. Något flygpassagerarna har svårt att bedöma men nog går det rykten om hur olika säkra bolag är. (Australien har väl ännu en fantastisk bra statistik av någon anledning.)
Jag minns från min ungdom att det propagerades för bakåtvända säten (alltså i trafikplan) men det blev inget. Säkert fanns de som sa att "folk vill inte åka baklänges".
Rökhuvor diskuterades mycket i en period för några decennier sedan minns jag från läsning av Flight och Aviation Week. Om det är bra att utrusta trafikplan med sådana för passagerarna är tydligen en omstridd fråga; av artikeln på http://www.landings.com/_landings/Press ... 452-1.html att döma är/var FAA emot. (Besättningar har väl i allmänhet rökhuvor att ta till.)
Klart är att snabb utrymning är A och O. Att sedan användning av slides kan vara farlig, ja det kan vara en svår avvägning
Man kan gissa att traditioner, kostnader och psykologi spelar roll. Spontant skulle jag säga att flytväst är det väl inte så mycken nytta med men de finns ju. Ger en känsla av säkerhet. Men antagligen var flytvästar och uppblåsbara livbåtar av värde när en SAS DC-8 hamnade i havet vid inflygning till Los Angeles 12 januari 1969. Av 45 ombord överlevde 30. I "Flygtiga minnen 1" har tredjepiloten Ingvar Andersson berättat om olyckan och om slitet med räddningsutrustningen (uppblåsbara flottar o d). (Enligt Andersson var det en inflygning utan ILS medan Aviation Safety Network säger annorlunda. Man ger dock i övrigt en vad jag tror korrekt men förenklad orsaksbedömning. ""Samverkande omständigheter"; akuta problem uppstod och då missade man att ha koll på annat.)
Lars S, som tycker mycket talar för rökhuvor. Minns övningen sommaren 1957 på Stumholmen I Karlskrona att släcka brand under däck på fartyg. Läskigt.
Jag minns från min ungdom att det propagerades för bakåtvända säten (alltså i trafikplan) men det blev inget. Säkert fanns de som sa att "folk vill inte åka baklänges".
Rökhuvor diskuterades mycket i en period för några decennier sedan minns jag från läsning av Flight och Aviation Week. Om det är bra att utrusta trafikplan med sådana för passagerarna är tydligen en omstridd fråga; av artikeln på http://www.landings.com/_landings/Press ... 452-1.html att döma är/var FAA emot. (Besättningar har väl i allmänhet rökhuvor att ta till.)
Klart är att snabb utrymning är A och O. Att sedan användning av slides kan vara farlig, ja det kan vara en svår avvägning
Man kan gissa att traditioner, kostnader och psykologi spelar roll. Spontant skulle jag säga att flytväst är det väl inte så mycken nytta med men de finns ju. Ger en känsla av säkerhet. Men antagligen var flytvästar och uppblåsbara livbåtar av värde när en SAS DC-8 hamnade i havet vid inflygning till Los Angeles 12 januari 1969. Av 45 ombord överlevde 30. I "Flygtiga minnen 1" har tredjepiloten Ingvar Andersson berättat om olyckan och om slitet med räddningsutrustningen (uppblåsbara flottar o d). (Enligt Andersson var det en inflygning utan ILS medan Aviation Safety Network säger annorlunda. Man ger dock i övrigt en vad jag tror korrekt men förenklad orsaksbedömning. ""Samverkande omständigheter"; akuta problem uppstod och då missade man att ha koll på annat.)
Lars S, som tycker mycket talar för rökhuvor. Minns övningen sommaren 1957 på Stumholmen I Karlskrona att släcka brand under däck på fartyg. Läskigt.
Dålig CRM och att man glömde flyga planet
Hur man ska få passagerarnas totala uppmärksamhet före start är inte lätt. En del har hört informationen till leda (vaneflygaren/affärsresenären), en del tror att de kan allt om nödutgångarnas placering i alla flygplanstyper och hos alla flygbolag (flygnörden), en del är så rädda inför flygningen att de är helt paralyserade och/eller oförmögna att ta in instruktioner eftersom de är så påverkade av alltför många whisky intagna på flygplatsens toalett (Medelsvensson som fått sitt flygkunnande av att se Lasse Åbergs Semesterresan), en del har en happy-go-lucky attityd och tror på ödet eller så säger man som japanerna shikata ga nai, dvs att man kan ändå inte göra något åt saken (fatalisten).Lars Sundin skrev:Man talade åtminstone förr om skadeförebyggande och skadelindrande säkerhet och hittills har det diskuterats vad man gör när olyckan varit framme. Men det viktigaste är ju att söka hindra att olyckan inträffar. Något flygpassagerarna har svårt att bedöma men nog går det rykten om hur olika säkra bolag är. (Australien har väl ännu en fantastisk bra statistik av någon anledning.)
Jag minns från min ungdom att det propagerades för bakåtvända säten (alltså i trafikplan) men det blev inget. Säkert fanns de som sa att "folk vill inte åka baklänges".
Rökhuvor diskuterades mycket i en period för några decennier sedan minns jag från läsning av Flight och Aviation Week. Om det är bra att utrusta trafikplan med sådana för passagerarna är tydligen en omstridd fråga; av artikeln på http://www.landings.com/_landings/Press ... 452-1.html att döma är/var FAA emot. (Besättningar har väl i allmänhet rökhuvor att ta till.)
Klart är att snabb utrymning är A och O. Att sedan användning av slides kan vara farlig, ja det kan vara en svår avvägning
Man kan gissa att traditioner, kostnader och psykologi spelar roll. Spontant skulle jag säga att flytväst är det väl inte så mycken nytta med men de finns ju. Ger en känsla av säkerhet. Men antagligen var flytvästar och uppblåsbara livbåtar av värde när en SAS DC-8 hamnade i havet vid inflygning till Los Angeles 12 januari 1969. Av 45 ombord överlevde 30. I "Flygtiga minnen 1" har tredjepiloten Ingvar Andersson berättat om olyckan och om slitet med räddningsutrustningen (uppblåsbara flottar o d). (Enligt Andersson var det en inflygning utan ILS medan Aviation Safety Network säger annorlunda. Man ger dock i övrigt en vad jag tror korrekt men förenklad orsaksbedömning. ""Samverkande omständigheter"; akuta problem uppstod och då missade man att ha koll på annat.)
Lars S, som tycker mycket talar för rökhuvor. Minns övningen sommaren 1957 på Stumholmen I Karlskrona att släcka brand under däck på fartyg. Läskigt.
Skulle man vara riktigt noggrann borde man likt jägarnas jägarexamen ha en flygpassagerarexamen där man fick visa aktivt att man förstått vad som kabinpersonalen har sagt före start innan man överhuvudtaget släpps ombord på en passagerarkärra. Dessvärre skulle sannolikt myndigheterna runt om i världen likt FAA osv i alla fall kräva muntlig och skriftlig info ombord innan take-off. Men Thomsons initiativ är ju i alla fall ett bra sätt att fånga uppmärksamheten eftersom det är så annorlunda men ändå innehåller samma relevanta information som de fullvuxna i kabinpersonalen brukar framföra. Men snart nog tappar även detta initiativ sin fräschör så man måste söka efter andra sätt att fånga uppmärksamheten - kanske purser och flygvärdinnor skulle sjungandes uppföra en säkerhetsinstruktion före start. I'm just kidding. Men ni förstår nog säkert vad jag menar.
För övrigt så tror jag att den tragiska SAS DC-8 kraschen 13 januari 1969 i vattnet utanför LAX var resultatet av dålig CRM (alltså Crew/Cockpit Resource Management) då besättningen glömde bort att aktivt flyga planet eftersom man hade problemet med att varningslampan för landstället var trasig. Grundregeln är i alla sådana här lägen att åtminstone en pilot (PF) ska spaka planet medan de andra två (ja, det var på den tiden då man var tre i cockpit) kan ägna sig åt felsökandet etc. För övrigt tror jag inte att flytvästarna var aktivt använda av passagerarnas i SAS-olyckan eftersom man helt enkelt inte hade förberett en nödlandning. Det var en helt normal landning ända fram tills dess att man flög ned i Stilla Havet; det enda lite ovanliga var att man landade från havssidan och inte som normalt inne från land. Dottern till en av mina föräldrars bekanta var den överlevande flygvärdinna som framtill i kabinen just skulle annonsera landningen samtidigt som hon hade ögonkontakt med och såg hur de två andra värdinnorna baktill i planet förbereder sig för landningen. Det var det sista hon såg av sina kollegor vilka följde med den avbrutna bakre delen av DC-8:an ned i djupet.
Just det här med att "glömma" bort att flyga planet har ju dessvärre blivit alltmer vanligt och ett antal av de mer uppmärksammade flygkatastroferna det senaste året har sannolikt berott på en sådan elementär sak som att någon måste sköta spakarna. Om detta beteende i sin tur delvis beror på att man nästan hysteriskt överlåter åt a/p att flyga från kort efter start tills strax före landningen har debatterats en hel del på PPRuNes forum. Många äldre garvade piloter menar att de yngre kaptenerna och flygstyrmännen bara är ett slags systemoperatörer som sitter i knät på automatiken i dessa fly-by-wireplan.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Flygsäkerhet för passagerare
Hej Arne (och alla)!
Säkerhetsinstruktioner, i form av kabinpersonalens demonstrationer och av anvisningar som finns i stolsfickan "in front of your seat" är ett "kärt ämne" som belyser hur mycket "psykologi" som är involverat. Det finns filmer på Youtube, det finns de som samlar "safety cards" (och sajter/forum härför), och det finns skämtsamma varianter av båda - för att lätta trycket, om man får psykologisera litet. Jag hade tänkt ge några webbtips men sinnet för humor är ju olika. Men det är bara att googla...
Jo, visst var LA-olyckan ett exempel på "bristande CRM" men den berättande tredjepiloten ("maskinisten") går inte närmare in på detta. Han själv hade just rest sig upp efter att ha kollat noshjulutfällningen genom en lucka i golvet när planet flygs ned i vattnet av kapten och styrman (det fanns fler problem/distraktioner än noshjulet).
Främre delen av planet förblev flytande länge (stjärtpartiet en kortare tid) och det blev till att applicera vad man lärt sig på Sten-Kalles nödträningsövningar. Naturligtvis uppstod då oväntade problem med att utrustning var felstuvad, att det tog ett tag att hitta en lina man skulle dra ut och som visade sig vara mycket lång, att vassa plåtkanter hotade skära sönder gummiflottar o s v. Som jag minns det från min hastiga titt på berättelsen härom dagen.
Lars S
Säkerhetsinstruktioner, i form av kabinpersonalens demonstrationer och av anvisningar som finns i stolsfickan "in front of your seat" är ett "kärt ämne" som belyser hur mycket "psykologi" som är involverat. Det finns filmer på Youtube, det finns de som samlar "safety cards" (och sajter/forum härför), och det finns skämtsamma varianter av båda - för att lätta trycket, om man får psykologisera litet. Jag hade tänkt ge några webbtips men sinnet för humor är ju olika. Men det är bara att googla...
Jo, visst var LA-olyckan ett exempel på "bristande CRM" men den berättande tredjepiloten ("maskinisten") går inte närmare in på detta. Han själv hade just rest sig upp efter att ha kollat noshjulutfällningen genom en lucka i golvet när planet flygs ned i vattnet av kapten och styrman (det fanns fler problem/distraktioner än noshjulet).
Främre delen av planet förblev flytande länge (stjärtpartiet en kortare tid) och det blev till att applicera vad man lärt sig på Sten-Kalles nödträningsövningar. Naturligtvis uppstod då oväntade problem med att utrustning var felstuvad, att det tog ett tag att hitta en lina man skulle dra ut och som visade sig vara mycket lång, att vassa plåtkanter hotade skära sönder gummiflottar o s v. Som jag minns det från min hastiga titt på berättelsen härom dagen.
Lars S
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Flygsäkerhet för passagerare
Ett annat grepp att fånga passagerarnas uppmärksamhet vid säkerhetsgenomgången.Kenneth Göransson skrev:
Nästa fråga är hur många som verkligen lyssnar på "säkerhetsbaletten i mittgången", som en flygvärd sa när han hälsade oss välkomna ombord. Flyger man ofta så är det nog lätt att slå dövörat till, - Det där har jag hört så många gånger att jag vet vad jag ska göra. Ett nytt grepp har man infört hos Thomson Airways. Jag vet inte om det är lösningen, första gången tittar och lyssnar man troligen (kaptenen gillar jag ), men sedan blir det också rutin. Det måste också vara avsett för de flygplan som har tv-skärmar i stolsryggar eller nedfällbara uppe i bagagehyllan.