Hej!
Det finns en bild på några skrotade S31 Spitfire, som har den nyare varianten av "Sörmlandsgripen".
Dessa "Gripar" satt på S31 i slutet av dess karriär.
Är det någon som har sett fler bilder på S31 med dessa "Gripar", och är det någon som vet när dessa dök upp första gången på S31?
Jag har kikat i SFF´s fotoarkiv, men inte funnit några fler bilder.
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
"Sörmlandsgripen" på S31
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Re: "Sörmlandsgripen" på S31
Den dekal du visar är Sörmlands vapen närstående och togs fram i en serie av flygplansdekaler för de flesta av FV flygplan. Den blev alltså officiell och bör ha
fötts i början av 50-talet.
Ingemar
fötts i början av 50-talet.
Ingemar
Hej.
Om Sörmlandsgripen skriver Kjell W Ahlberg i ”Spitfire och Flygvapnet—en ny era”
>>Denna symbol målades på vardera sida om flygkroppen nedanför främre delen av förarkabinen.
Detta var inte genomfört på likartat sätt på alla flygplanen
Skillnaden kunde bestå däri att gripen på flygkroppens Högra sida ibland kunde vara såsom på den Vänstra—
--framåtvänd –och ibland bakvänd
Exempel på detta var fpl. nr. 54---bakåtvänd på höger sida.
Fpl. nr. 17 har gripen framåtvänd på båda sidor.
Symbolen förändrades sedermera och försågs med en kunglig krona.>>
Men ovanstående var ju om den gamla symbolen.
Henrik B:s 1:a bild av skrotade flygplankroppar måste vara från FCS brandövningsplats Viksäng utanför Västerås.
De flesta S31:or skrotades i aug. 1955.
Har kollat runt lite men bara hittat den ”gamla” symbolen tyvärr.
Ett Icke svarar alltså, men någon har kanske ändå användning av uppgifterna?
Det är alltså lite mysko att inga fler bilder finns med den nyare symbolen.
Skrotbilden finns även i:
S31 Spitfire Mk XIX—i den Svenska Flygspaningen av A. Carlesson.
Undrar om även de andra 4 planen på bilden verkligen har den Nyare symbolen?
Någon som Vet?
Eller var det bara X2
Bengt.
Om Sörmlandsgripen skriver Kjell W Ahlberg i ”Spitfire och Flygvapnet—en ny era”
>>Denna symbol målades på vardera sida om flygkroppen nedanför främre delen av förarkabinen.
Detta var inte genomfört på likartat sätt på alla flygplanen
Skillnaden kunde bestå däri att gripen på flygkroppens Högra sida ibland kunde vara såsom på den Vänstra—
--framåtvänd –och ibland bakvänd
Exempel på detta var fpl. nr. 54---bakåtvänd på höger sida.
Fpl. nr. 17 har gripen framåtvänd på båda sidor.
Symbolen förändrades sedermera och försågs med en kunglig krona.>>
Men ovanstående var ju om den gamla symbolen.
Henrik B:s 1:a bild av skrotade flygplankroppar måste vara från FCS brandövningsplats Viksäng utanför Västerås.
De flesta S31:or skrotades i aug. 1955.
Har kollat runt lite men bara hittat den ”gamla” symbolen tyvärr.
Ett Icke svarar alltså, men någon har kanske ändå användning av uppgifterna?
Det är alltså lite mysko att inga fler bilder finns med den nyare symbolen.
Skrotbilden finns även i:
S31 Spitfire Mk XIX—i den Svenska Flygspaningen av A. Carlesson.
Undrar om även de andra 4 planen på bilden verkligen har den Nyare symbolen?
Någon som Vet?
Eller var det bara X2
Bengt.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Hur var det på de J 28 som fanns på F 11? Hade inte de landskapsvapnet i nosen? Har båda varianterna på detta funnits på Skavsta-Vamparna?
För att "malla in Sörmlandsgripen 2.0" i tidsperspektiv...
För att "malla in Sörmlandsgripen 2.0" i tidsperspektiv...
- Henrik Bergman
Hej.
När jag läst de svar jag fått, samt funderat lite, så kommer jag fram till följande:
Jag tror att de nyare "Sörmlandsgriparna" kom på plats på S31 i samband med att F11 ombeväpnade till S29 "Tunnan" 1954.
Det är möjligt att de J28 Vampire, som man lånade in 1953 fick samma nya "Grip".
Eftersom man inte ombeväpnar alla divisionerna samtidigt, så fick säkert även S31 dessa "Gripar" då hela F11:as flygplansflotta skulle vara märkt på samma sätt.
Det konstiga är ju att de flesta fotografier på S31 verkar vara tagna innan 1953-54.
Dags att kontakta F11 museum
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
När jag läst de svar jag fått, samt funderat lite, så kommer jag fram till följande:
Jag tror att de nyare "Sörmlandsgriparna" kom på plats på S31 i samband med att F11 ombeväpnade till S29 "Tunnan" 1954.
Det är möjligt att de J28 Vampire, som man lånade in 1953 fick samma nya "Grip".
Eftersom man inte ombeväpnar alla divisionerna samtidigt, så fick säkert även S31 dessa "Gripar" då hela F11:as flygplansflotta skulle vara märkt på samma sätt.
Det konstiga är ju att de flesta fotografier på S31 verkar vara tagna innan 1953-54.
Dags att kontakta F11 museum
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Hej.Henrik Bergman skrev:Hej.
Dags att kontakta F11 museum Mvh Henrik Bergman, Vargön
Ja 1/F11 fick 1953 ca 18 st. J28B,många från F8.
Bild på F11-röd E finns bla. i Vampire-reaepoken // Widfeldt,Hall, sid 95.
Med "kronan på verket"
1954 kom ca 27 S29C till F11 och de hade ju det "nya" märket.
Håller med dig om cirkus tid när S31:orna fick samma märke.
Varför så få/inga foton på Spitfire ? De började bli gamla och nyare och mera intressanta plan kom till Nyköping.
Bengt