Sista flygning med Saab 18 och 21...och FFVS J 22
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Sista flygning med Saab 18 och 21...och FFVS J 22
Är det någon därute som kan säga var och när sista (senaste? ) flygningen företogs med Saab 18, Saab 21A (och -R) samt FFVS J 22?
Re: Sista flygning med Saab 18 och 21...och FFVS J 22
Hej.
Beträffande Saab 18 måste väl SE-CFL ”ligga bra till” ,ex 18131 alltså.
De sista B18B och T18B kasserades 1958-01-25
De sista S18A kasserades 1959-05-22
Dock är du säkert ute efter 18131 o 18157?
Dessa såldes ju 1958-08-01 till :
AB Jordbruksflyg och//eller användes av dotterbolaget Airborn Mapping Ltd AB.för bla kartläggningsuppdrag.
Kartverket konkurrerade ut dom och 1960 upphörde verksamheten.
Deras bas verkar ha varit Sundbro utanför Uppsala
Verkar varit kvar i Civilregistret till 1964
18157 // SE-CFO användes mest för reservdelsförråd.
Så 18131 // SE-CFL bör vara den senaste om nu inte Museet får upp sin kärra??
Inget exakt datum tyvärr.
De 2 ovanstående planen var ex. F11 plan
Bengt
Beträffande Saab 18 måste väl SE-CFL ”ligga bra till” ,ex 18131 alltså.
De sista B18B och T18B kasserades 1958-01-25
De sista S18A kasserades 1959-05-22
Dock är du säkert ute efter 18131 o 18157?
Dessa såldes ju 1958-08-01 till :
AB Jordbruksflyg och//eller användes av dotterbolaget Airborn Mapping Ltd AB.för bla kartläggningsuppdrag.
Kartverket konkurrerade ut dom och 1960 upphörde verksamheten.
Deras bas verkar ha varit Sundbro utanför Uppsala
Verkar varit kvar i Civilregistret till 1964
18157 // SE-CFO användes mest för reservdelsförråd.
Så 18131 // SE-CFL bör vara den senaste om nu inte Museet får upp sin kärra??
Inget exakt datum tyvärr.
De 2 ovanstående planen var ex. F11 plan
Bengt
Re: Sista flygning med Saab 18 och 21...och FFVS J 22
HEJ.
Beträffande J22 så kasserades sista J22:an 1952-09-01,, 22280
(säger ju inte något om sista flygningen)
Men sen har ju 22185 restaurerats och taxat runt på banan.!
Blir det något skutt?
Bengt
Beträffande J22 så kasserades sista J22:an 1952-09-01,, 22280
(säger ju inte något om sista flygningen)
Men sen har ju 22185 restaurerats och taxat runt på banan.!
Blir det något skutt?
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Sista flygning med Saab 18 och 21...och FFVS J 22
Tack Bengt. Kassering, avregistrering, förfallet luftvärdighetsbevis kan ge en fingervisning, men inte nödvändigtvis.
Som jag uppfattar det så var SE-CFL den sista Saab 18 som med största sannolikhet flög. Att den landade på Sundbro är också "rätt" säkert. Men vem/vilka flög, och när skedde detta?
Rörande J 21 och J 22 är det fortsatt lika okänt läge...åtminstone för mig. Det hände titt som tätt också att kasserade militära flygplan flögs på 40-50-talet, gärna i samband med levererans till brandövningsplats.
Som jag uppfattar det så var SE-CFL den sista Saab 18 som med största sannolikhet flög. Att den landade på Sundbro är också "rätt" säkert. Men vem/vilka flög, och när skedde detta?
Rörande J 21 och J 22 är det fortsatt lika okänt läge...åtminstone för mig. Det hände titt som tätt också att kasserade militära flygplan flögs på 40-50-talet, gärna i samband med levererans till brandövningsplats.
Re: Sista flygning med Saab 18 och 21...och FFVS J 22
Hej Fredric.
flygkapten Sven Åke Lindberg (ff)
Erik Holm (nav)
Arvid Buskas (mek)
Nils Attland (fotograf)
(någon fd. FV anställd?)
Det sägs att man flög närmare 700 tim.
En något "konstig" uppgift är:
SE-CFL skall vara registrerad juni 1957
Hur går det ihop med att planet såldes 1958-08-01 ?
Uthyrd?
Konstigheter i registreringar kan ju förekomma:
Ex: ett plan Godkänns någon dag efter att det havererat!
( har inte nu ex. på vilken individ det var )
Hänger väl ihop med dåvarande postgång?
Numera finns ju inte Posten egentligen men registreringar går oftast fortare numera,
'
(säger en fd. postanställd.)
Bengt
J21A o R samt J22 återstår dock!
FR31/ om Saab18 säger:Fredric Lagerquist skrev:..... Men vem/vilka flög, och när skedde detta?
Rörande J 21 och J 22 är det fortsatt lika okänt läge...åtminstone för mig. Det hände titt som tätt också att kasserade militära flygplan flögs på 40-50-talet, gärna i samband med levererans till brandövningsplats.
flygkapten Sven Åke Lindberg (ff)
Erik Holm (nav)
Arvid Buskas (mek)
Nils Attland (fotograf)
(någon fd. FV anställd?)
Det sägs att man flög närmare 700 tim.
En något "konstig" uppgift är:
SE-CFL skall vara registrerad juni 1957
Hur går det ihop med att planet såldes 1958-08-01 ?
Uthyrd?
Konstigheter i registreringar kan ju förekomma:
Ex: ett plan Godkänns någon dag efter att det havererat!
( har inte nu ex. på vilken individ det var )
Hänger väl ihop med dåvarande postgång?
Numera finns ju inte Posten egentligen men registreringar går oftast fortare numera,
'
(säger en fd. postanställd.)
Bengt
J21A o R samt J22 återstår dock!