Mek ställen (kläder) i FV
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Mek ställen (kläder) i FV
Hej!
En lite udda fråga, men när gick FV ifrån den mörkblå mek "uniformen", över till den gröna? Jag tänker på jackan
och byxan nu, inte de suveräna overallerna, (särskilt vintermodellen), som fanns i slutet av 80-talet !
Jag gissar att det var runt 1972, men jag skulle uppskatta ett fast år !
Förresten, nu när jag ändå är inne på ämnet, någon som vet när de gröna, overallerna kom ut på flottiljerna, de
fanns 1988/89?
När jag låg på 2:a/F 16, 1989, så blev vi mekar "upplysta" om att försvann endera av ställena så blev det polisanmält!
I slutet av 1989 började de M90-mönstrade ställen dyka upp på F 16.
Hälsningar
Tommy
En lite udda fråga, men när gick FV ifrån den mörkblå mek "uniformen", över till den gröna? Jag tänker på jackan
och byxan nu, inte de suveräna overallerna, (särskilt vintermodellen), som fanns i slutet av 80-talet !
Förresten, nu när jag ändå är inne på ämnet, någon som vet när de gröna, overallerna kom ut på flottiljerna, de
fanns 1988/89?
När jag låg på 2:a/F 16, 1989, så blev vi mekar "upplysta" om att försvann endera av ställena så blev det polisanmält!
I slutet av 1989 började de M90-mönstrade ställen dyka upp på F 16.
Hälsningar
Tommy
- Christer Sidelöv
Re: Mek ställen (kläder) i FV
Blåställen fanns garanterat kvar i tjänst efter att jag muckat från F 18 sommaren 1975!
-
Tack Christer!Christer Sidelöv skrev:Blåställen fanns garanterat kvar i tjänst efter att jag muckat från F 18 sommaren 1975!
Tommy
- Emil Lindberg
Under ett samtal med en äldre kollega kom detta ämne upp. Han började sin anställning vid F 17 1971, då hade "alla" blått mekställ. Sedan gick han kurser och utbildningar hela 1972, men när han kom tillbaka till F 17 1973 hade de flesta skiftat till grönt mekställ. Skiftet skedde alltså 1972. Dock gick några vapenmästare runt i blåstället ytterligare några år.Tommy Johansson - ToJ skrev:Hej!
Man brukar ju inte i första taget glömma eller röra ihop årtalen kring när man påbörjade sin anställning eller när man grundutbildade sig, så hans tidsangivelser anser jag vara högst trovärdiga.
-
Tusen tack Emil!
/Tommy
/Tommy
- Christer Sidelöv
Emil Lindberg skrev:
Under ett samtal med en äldre kollega kom detta ämne upp. Han började sin anställning vid F 17 1971, då hade "alla" blått mekställ. Sedan gick han kurser och utbildningar hela 1972, men när han kom tillbaka till F 17 1973 hade de flesta skiftat till grönt mekställ. Skiftet skedde alltså 1972. Dock gick några vapenmästare runt i blåstället ytterligare några år.
Man brukar ju inte i första taget glömma eller röra ihop årtalen kring när man påbörjade sin anställning eller när man grundutbildade sig, så hans tidsangivelser anser jag vara högst trovärdiga.
Tydligen är han vid andra taget nu för han har fel om årtalet då skiftet skedde och har tydligen både glömt och rört ihop! Bilden nedan är tagen i slutet på maj 1975 utanför huvudporten till berghangaren på F 18. Det finns inte en enda vapenmästare på bilden, bara vanliga värnpliktiga. Flygplanet är 35220 (Vem jag är på bilden får ni lista ut själva! ).
Lite trivia: Vid tiden för bilden fanns det tydligen strikta regler för hur dylika 'muckarbilder' fick tas. I princip hette det att alla var tvungna att ha samma blå uniform (inte stället) och skulle stå uppställda som på alla examensbilder i raka led. Vetskapen om det födde idén till hur denna bild skulle arangeras!
- Emil Lindberg
Jag tror på min kollega, han är absolut inte vid "andra taget"! (Vad som nu menas med det, men av Christers syrliga formulering att döma låter det inte som något positivt) Han har stenkoll på årtal, f.d kollegor, händelser och annat förknippat till tjänsten. Det han berättade var ju hur det hela tedde sig vid F17, han beskrev på intet sätt situationen i Flygvapnet som helhet.
Förmodligen var det så att det gröna mekstället introducerades 1972, men att "tvånget" att nyttja/bära det varierade från flottilj till flottilj?
Förmodligen var det så att det gröna mekstället introducerades 1972, men att "tvånget" att nyttja/bära det varierade från flottilj till flottilj?
Senast redigerad av Emil Lindberg den 07 aug 2009, 10:21, redigerad totalt 1 gång.
- Christer Sidelöv
Suck, varför är det så typiskt svenskt att surna till och beskylla andra utan grund för att vara "syrliga" när man inte kan erkänna att sina egna uppgifter måste vara fel? Jag har haft fel på det här forumet förr, och kommer förmodligen att ha det igen. Aldrig har jag beskyllt någon annan för syrlighet för det! Jag har tydligen bott för länge utomlands för att minnas denna säregna svenska mentalitet. Att jag sen leker med ord och uttryck tänker jag inte be om ursäkt för! Hursomhelst, om man läser ursprungsfrågan så står det "när gick FV ifrån den mörkblå mek "uniformen"," inte F 17. Dessutom skriver du lite motsägelsefullt "när han kom tillbaka till F 17 1973 hade de flesta skiftat till grönt mekställ. Skiftet skedde alltså 1972." Ordet flesta betyder som bekant inte samma sak som alla. Alltså kan inte "skiftet" ha genomförst 1972 eftersom alla tydligen inte bytt 1973. Grönställ hade jag för övrigt redan på Flygpojkskurs på F 16 sommaren 1971. De var definitivt inte nya då.
Alltså, grönstället kom till hela Flygvapnet innan 1971, och blåställ fanns nog kvar till minst 1976 (jag såg nyinryckta i blåställ sommaren 1975 som förmodligen hade kvar dem vid utryckning året därpå). Finns ingen syrlighet i varken det eller tidigare konstaterande!
Alltså, grönstället kom till hela Flygvapnet innan 1971, och blåställ fanns nog kvar till minst 1976 (jag såg nyinryckta i blåställ sommaren 1975 som förmodligen hade kvar dem vid utryckning året därpå). Finns ingen syrlighet i varken det eller tidigare konstaterande!
- Emil Lindberg
Om det gröna mekstället introducerades 1971 och fanns kvar till 1975/1976 ligger ju min kollegas tidangivelse inom ramen! Ändå beskylls han för att ha fel, ha glömt och ha rört ihop årtal samt vara "vid andra taget". Fortfarande gäller hans uppgifter "läget" som rådde vid F 17. Inte Flygvapnet som helhet, det har varken han eller jag angivit.
Vi kanske kan återgå till själva ämnet?
Och i framtiden vara lite mer ödmjuka i ifrågasättande av källor och uppgifter. Jag tror att det skulle gynna klimatet här på forumet.
Vi kanske kan återgå till själva ämnet?
Och i framtiden vara lite mer ödmjuka i ifrågasättande av källor och uppgifter. Jag tror att det skulle gynna klimatet här på forumet.
Jag vet de som fick ut blå (nja, vad som en gång varit blå) jackor eller byxor till grötstället så sent som 1996. Samtidigt använde vpl vid AF2 den helgröna mekoverallen och hade alltså inte gått över till den kamouflagemönstrade. De gröna överdragskläderna användes i armén så sent som 2000 (och antagligen något år efter det), men borde nu vara helt ersatta av motoroverallen.
-
Kanske ett bidrag till ytterligare onödigt vetande?
Den gröna mekdräkten - som f ö användes som fältdräkt för alla militärer i FV - togs fram efter en enskild utredning vid Militärhögskolans stabskurs 1965-66.
Något modifierad i slutligt utförande.
Ingemar
Den gröna mekdräkten - som f ö användes som fältdräkt för alla militärer i FV - togs fram efter en enskild utredning vid Militärhögskolans stabskurs 1965-66.
Något modifierad i slutligt utförande.
Ingemar
-
Tack för Era inlägg, mycket uppskattat!
Tommy
Tommy