17006
Moderator: Sven-Erik Jönsson
17006
Hej.
17006 var ju provflygplan / serieprototyp för B17A med STWC-3 motorn.
Den flög 1943-03-
Kom till FC 1944-12-01.
Detta säger Saab 17 // Widdfeldt o Hall sid 55 o 169.
Man blir då lite undrande när det i Krigsarkivets "papper" kan läsas::
Vid F6, Karlsborg i oktober 1945 står att ::
S17 17006 ändrad till B17A
F6 har vid tillfället 38 st. B17A (inklusive 17006), samt 9 st på CVM, Saab eller utlånade till F14.
Var 17006 efter utprovning ändrad till S17 ett tag för att ånyo bli B17A hösten 1945?
Bengt
17006 var ju provflygplan / serieprototyp för B17A med STWC-3 motorn.
Den flög 1943-03-
Kom till FC 1944-12-01.
Detta säger Saab 17 // Widdfeldt o Hall sid 55 o 169.
Man blir då lite undrande när det i Krigsarkivets "papper" kan läsas::
Vid F6, Karlsborg i oktober 1945 står att ::
S17 17006 ändrad till B17A
F6 har vid tillfället 38 st. B17A (inklusive 17006), samt 9 st på CVM, Saab eller utlånade till F14.
Var 17006 efter utprovning ändrad till S17 ett tag för att ånyo bli B17A hösten 1945?
Bengt
Re: 17006
Alltså inget om "hösten 1945". 17006 var redan tidigare ombyggd. Att flygplanet i oktober fanns med i en beredskapsrapport för F 6 kan bero på att flygplanet redan tidigare krigsplacerats på flottiljen. Flygplan kunde ofta vara krigsplacerade på ett annat förband än det fredsförband det tillhörde. Antar att det fortfarande är på det sättet.
Lennart
Lennart
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: 17006
Jag får säga att jag är litet vilsen. Jag förstår sisådär Bengts fråga men inte Lennarts svar. Kanske det beror på att jag inte är flyghistoriker men eftersom min salig farbror Bengt flög B 17 vid F 6 och ett barndomsminne är när han visade upp den hemmavid en gång på lägsta höjd, så har jag tillåtit mig att fundera självständigt.
#17006 var ju en individ som ursprungligen verkar ha ingått i en serie som fick Bristol-motorn (vad den nu heter på flygvapenspråk) och blev S 17 i rullorna. Kanske hängde denna benämning med, tills man på F 6 insåg att man inte kunde ha en individ som hade Twin Wasp-motor (dvs STWC-3) men som "formellt" var listad som en S 17. (Inga S 17 hade väl STWC-3?)
Lars S, med vissa för hälsans skull förträngda minnen av räkne/nummernissar från ett statligt affärsverk
#17006 var ju en individ som ursprungligen verkar ha ingått i en serie som fick Bristol-motorn (vad den nu heter på flygvapenspråk) och blev S 17 i rullorna. Kanske hängde denna benämning med, tills man på F 6 insåg att man inte kunde ha en individ som hade Twin Wasp-motor (dvs STWC-3) men som "formellt" var listad som en S 17. (Inga S 17 hade väl STWC-3?)
Lars S, med vissa för hälsans skull förträngda minnen av räkne/nummernissar från ett statligt affärsverk
Senast redigerad av Lars Sundin den 15 aug 2009, 18:24, redigerad totalt 1 gång.
Re: 17006
Lars,
Frågan var om 17006, som tjänstgjorde som provflygplan för versionen B 17A, skulle ha ändrats till S 17 och sedan återigen tillbaka till B 17A. Mitt svar var att det inte finns något som tyder på att det skulle ha skett.
Flygplanet ingick i en serie B 17B som levererades till F 7 och det togs ut för modifiering redan på fabriken. Flygplanet har sannolikt aldrig burit beteckningen B 17B och definitivt inte S 17B. När utprovningen var avslutad levererades, eller rättare sagt överfördes flygplanet, som jag nämnde, till F 6 - som en B 17A. Det verkar emellertid ha varit krigsplacerat där redan sedan någon tidigare tidspunkt.
Lennart A
Frågan var om 17006, som tjänstgjorde som provflygplan för versionen B 17A, skulle ha ändrats till S 17 och sedan återigen tillbaka till B 17A. Mitt svar var att det inte finns något som tyder på att det skulle ha skett.
Flygplanet ingick i en serie B 17B som levererades till F 7 och det togs ut för modifiering redan på fabriken. Flygplanet har sannolikt aldrig burit beteckningen B 17B och definitivt inte S 17B. När utprovningen var avslutad levererades, eller rättare sagt överfördes flygplanet, som jag nämnde, till F 6 - som en B 17A. Det verkar emellertid ha varit krigsplacerat där redan sedan någon tidigare tidspunkt.
Lennart A
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: 17006
Tack Lennart, nu förstår jag bättre!
Lars S
Lars S
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: 17006
Hej Bengt!
Det jag menade var att både du och jag i det här fallet hade svårt att de förstå de ofta kryptiska formuleringar som "byråkrater" gärna använder.
Jag tror att problemet är att ordet "ändrad" inte syftar på någon ombyggnad utan bara en ändring i ett dokument av något slag.
Lasse
Det jag menade var att både du och jag i det här fallet hade svårt att de förstå de ofta kryptiska formuleringar som "byråkrater" gärna använder.
Jag tror att problemet är att ordet "ändrad" inte syftar på någon ombyggnad utan bara en ändring i ett dokument av något slag.
Lasse
Re: 17006
Hej L.S.
Jag har ju nämnt motor nr. 4149 ett antal ggr.
Just den motorn var ursprungligen inmonterad i P7A, 17002 , och hade lev. med J9 och B6 leveranserna.
och betecknas TWC-3 (dvs. orginalmotor)
Den "platsar" inte in i de så kallade "Franska" leveranser av motorer. (i serien 2979--3986 )
OM nu motoren inverkar på eventuella ändringar av 17006:s benämning ,överlåter jag till andra att bedömna.
Det jag såg kan ju mycket väl vara ett skrivfel /syftfel?
Men det vore "kul" att veta mer om någon vet.
Lennart har ju redan redovisat sin synpunkt, som jag naturligtvis respekterar.
Bengt
Kan var mycket sant.Lars Sundin skrev:Hej Bengt!
....
Jag tror att problemet är att ordet "ändrad" inte syftar på någon ombyggnad utan bara en ändring i ett dokument av något slag.Lasse
Jag har ju nämnt motor nr. 4149 ett antal ggr.
Just den motorn var ursprungligen inmonterad i P7A, 17002 , och hade lev. med J9 och B6 leveranserna.
och betecknas TWC-3 (dvs. orginalmotor)
Den "platsar" inte in i de så kallade "Franska" leveranser av motorer. (i serien 2979--3986 )
OM nu motoren inverkar på eventuella ändringar av 17006:s benämning ,överlåter jag till andra att bedömna.
Det jag såg kan ju mycket väl vara ett skrivfel /syftfel?
Men det vore "kul" att veta mer om någon vet.
Lennart har ju redan redovisat sin synpunkt, som jag naturligtvis respekterar.
Bengt
Re: 17006 S17A !!
skrev jag igår.Bengt Ekbladh skrev: Vi får väl anta att :: <<<S17 17006 ändrad till B17A>>,
Var ett skrivfel, eller?
Efter nya uppgifter idag ,Tar jag tillbaka ovanstående!
Det visar sig ju att mellan oktober 1943 till maj 1944 Betecknas planet hos Saab som ::
S17A 006 Lån till CVM.
Vid CVM står det samma tid :: S17A (utan nr.)samma tid.
Juni 1944--Juli 1945 nämns EJ Nummret 006, men betecknas fortsatt S17A
(var från Aug. 1944 till juli 1945 utlånad till FC
I augusti 1945 på CVM för rep.
Sept. 1945 överlämnas S17A till F6.
OCH på F6 i oktober 1945 står min inledande Fråga::
S17_ 17006 Ändrad till B17A !
Skrivfel bör/kan det enligt mig Inte vara.
Enligt mig är det Bara Ett fpl. som har beteckningen S17A denna tid (och överhuvud taget)
Ovanstående säger ju inget om utrustningen, men själva beteckningen har använts över 2 år!
Vad säger experterna?
Bengt
Re: 17006
Hmm, detta visar att inget är så enkelt som man först kan tro. Bara man rotar i det tillräckligt länge så blir det komplicerat.
SAAB anger i en skrivelse 1941 att 17006 ska färdigställas som en B 17BL. Flygplanet betecknas i KFF tillverkningsrapporter fpl 17BL och slutmontering var klar 18.11.42. Vid provflygning i mars 1943 är flygplanet betecknat fpl 17A. Jag har en massa andra anteckningar från 1942-45, men tyvärr framgår inte exakt typbeteckning.
Det hela är ju underligt eftersom, mig veterligt, 17A aldrig var påtänkt som spaningsplan. Det var bara aktuellt för versionen 17B. Flygplanet skulle ju också som spaningsplan ha tillförts F 3 och inte F 6.
Vad är det du hänvisar till för källa ("hos SAAB" och "vid CVM")?
Lennart
SAAB anger i en skrivelse 1941 att 17006 ska färdigställas som en B 17BL. Flygplanet betecknas i KFF tillverkningsrapporter fpl 17BL och slutmontering var klar 18.11.42. Vid provflygning i mars 1943 är flygplanet betecknat fpl 17A. Jag har en massa andra anteckningar från 1942-45, men tyvärr framgår inte exakt typbeteckning.
Det hela är ju underligt eftersom, mig veterligt, 17A aldrig var påtänkt som spaningsplan. Det var bara aktuellt för versionen 17B. Flygplanet skulle ju också som spaningsplan ha tillförts F 3 och inte F 6.
Vad är det du hänvisar till för källa ("hos SAAB" och "vid CVM")?
Lennart
Re: 17006
Hej Lennart.
Ursprunget till min "nyfikenhet" kom från sidan 72 !
I boken "Bortom Horisonten, notisen.
>>Sammanställningar över beredskapsläget 1942--48.Kra FF hemliga arkiv , Matrielavdelningen , F II , vol 4>>
Som jag nu kan titta på.
Där ges ju upppgifter vad som "hände" fom.1943 och EJ som man kan tro från 1942!
Bengt
Ursprunget till min "nyfikenhet" kom från sidan 72 !
I boken "Bortom Horisonten, notisen.
>>Sammanställningar över beredskapsläget 1942--48.Kra FF hemliga arkiv , Matrielavdelningen , F II , vol 4>>
Som jag nu kan titta på.
Där ges ju upppgifter vad som "hände" fom.1943 och EJ som man kan tro från 1942!
Bengt
Re: 17006
Själv tittade jag bara på perioden 1946 och framåt, vilket förklarar att jag inte stött på denna "S 17A". Värt att följa upp med exempelvis Flygplan- och motorrapporterna för Fc och andra CVM/Fc-handlingar och se om där finns någon förklaring.
Lennart
Lennart
Re: 17006
Tack Lennart.Lennart A skrev:.....Värt att följa upp med exempelvis Flygplan- och motorrapporterna för Fc och andra CVM/Fc-handlingar och se om där finns någon förklaring.
Lennart
Jag tror inte jag har några mer uppgifter om motorerna,mina uppgifter kommer från besök på Kra.
(Krigsarkivet) på 80-talet.
Det får bli vidare besök snart förhoppningsvis.
Någon annan har kanske redan nu besked?
Annars får vi väl kolla lite till sas.
mvh Bengt