Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
D.Lardek
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 nov 2008, 00:13
Ort: Stockholm

Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av D.Lardek »

Idag Måndag 17/8 Ca kl.14-15. En fyrmotorig kolvmotorkärra gjorde ett varv över centrala Stockholm och verkade sedan landa på Bromma. Tyckte det liknade nåt åt DC-6/Vickers hållet. Kunde ej se ordentligt då jag var för långt ifrån....

Blev hur som helst mycket nyfiken på vad detta var för maskin och vad den gjorde här??? Står den kvar på Bromma?? Någon som vet något om detta?

Mvh /LAK
/LAK
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av Roger Andreasson »

Det är DC-6 Red Bull N996DM som är här på besök. Står på Ramp K på Arlanda tills på Lördag och gör tydligen lite rundturer emellanåt.
http://www.airliners.net/photo/Red-Bull ... 1549718/L/

/Roger
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av Lars Sundin »

Den var blank! En googling gav träff på http://www.supernative.com/blog/2009/08 ... -us-wings/.

Tryckare över Brommafältet "i 600 mph". Oj!

Och så har förstås G-kraft besöket på sitt forum med bl a bilder: http://www.g-kraft.com/forum/viewtopic. ... 50#p184926

Lars S
Användarens profilbild
D.Lardek
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 nov 2008, 00:13
Ort: Stockholm

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av D.Lardek »

Ok. Då såg jag inte helt fel. Men vad gör den här? Nåt speciellt evenemang eller någon sorts Europa tour? Hur bär man sig åt för att få åka med på rundturerna?

/Lak
/LAK
T J Johansen
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:27

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av T J Johansen »

Så med andre ord, hvis man ønsker å se DC-6 i lufta på våre breddegrader er en tur til Stockholm i nærmeste fremtid en god ide?

Trygve
Sarcasm is humor with an attitude!
arne wallen
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av arne wallen »

Red Bull DC-6 an besökte Helsingfors Malm under veckoslutet, Finlands Flygförbund firade sina 90 år med flyguppvisning.
Maskinen var till påseende samt flög några rundor här.
Publikflygningar gör planet inte pga. försäkrings å dylika skäl.
Massor med bilder finns på finska Flight Forum, ilmailuvalokuvat och HIAS 2009.
Nån med flinka fingrar kan säkert göra en link dit.
h:aw
ägare till en Ranger 440
Olle Sälgmark
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
Ort: Stockholm

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av Olle Sälgmark »

arne wallen skrev:Red Bull DC-6 an besökte Helsingfors Malm under veckoslutet, Finlands Massor med bilder finns på finska Flight Forum, ilmailuvalokuvat och HIAS 2009.
Nån med flinka fingrar kan säkert göra en link dit.
h:aw
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 389.0.html
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av Roger Andreasson »

Lars Sundin skrev:Den var blank! En googling gav träff på http://www.supernative.com/blog/2009/08 ... -us-wings/.

Tryckare över Brommafältet "i 600 mph". Oj!
Ja..."Oj!" ;) DC-6B's maxhastighet ligger ju på lite drygt 500 km/h (310 mph).
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bild
Red Bulls Douglas DC-6B. Foto: Bengt Simson.

Kolla in SFF STO - utlagt igår: http://www.sffsto.se/DouglasDC6BpaArlanda.htm
T J Johansen
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:27

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av T J Johansen »

What a gal. Og kanskje man ikke må reise til Stockholm for å se flyet heller...

Trygve
Sarcasm is humor with an attitude!
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Indeed she is, Titos gamla "statsåk", Trygve :D Ska N996DM komma till Oslo menar du? "Regarde du Gardemoen" ;-)
Användarens profilbild
D.Lardek
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 nov 2008, 00:13
Ort: Stockholm

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av D.Lardek »

Riktigt fin renovering. Häftig och ovanlig maskin i våra breddgrader. SYnd att man jobbar hela veckan annars hade jag tagit mig till Arlanda o försökt spana lite....

/LAK
/LAK
T J Johansen
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:27

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av T J Johansen »

Fredric Lagerquist skrev:Indeed she is, Titos gamla "statsåk", Trygve :D Ska N996DM komma till Oslo menar du? "Regarde du Gardemoen" ;-)
Rygge faktisk. Vi har et lite flyshow på gang der i helga sies det. Kommer visst noen av våre "grannar" med Spit og Mustang også... ;-)
Skal du til Göteborg for showet om en ukes tid? Jeg svinger ned dit igjen som de siste par årene.

Trygve
Sarcasm is humor with an attitude!
AndersNilsson
Inlägg: 1043
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av AndersNilsson »

Bilder från flygningen Arlanda-Rygge 22/8. http://fesa.be/2009%20DC-6.html

Anders
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av Lars Sundin »

Häromdagen fick jag ett mail från en flyghistoriskt intresserad (och aktiv) vän som skrev: I onsdags fick jag ett erbjudande om plats ombord på henne till Oslo. Tackade både försiktigt och artigt ( hoppas jag ) nej till erbjudandet. Har just nu inte råd att ifrån Oslo hitta transportmöjlighet tillbaka till Stockholm. ”När det regnar manna, har den fattige ingen sked ”

Det är ju nu ett sådant besked vänner emellan som man kan tolka på olika sätt. Kanske han ville skryta litet vilket jag väl unnar honom, dessutom förstår jag om han kanske blev litet paff (hade väl kanske tänkt göra annat i helgen också). Så ont om pengar har han nog inte och tågbranschen och dess biljett-kaos är han nog mindre kritisk till än jag och han hade ju hur som helst kunnat ta ett billigt flyg tillbaka. ;-)

Slutligen, att sitta i en skakande gammal kolvmotorkärra till Oslo i en knapp timme eller vad det kan ta för tid (okristligt tidigt därtill verkar det som)? Det är väl fler än jag som minns annonserna en gång för den samtida Vickers Viscount där vibrationsfriheten illustrerades med ett mynt som man kunde ställa på högkant på det nedfällda matbordet från "the seat in front of you" utan att det trillade omkull. På http://www.aviationancestry.com/Aircraf ... 950-2.html finns en annons där detta visas. T o m en blyertspenna kunde man tydligen ställa på högkant. Men det gällde väl då mer att hålla kulan i mitten...

Lars S, som minns tiden då DC-6B var mycket vanlig på Stockholms himmel. Eller om det nu ibland var DC-6. Som liten grabb visste man då självklart skillnaden, åtminstone på papperet. Nu får man googla...
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

DC-6B och relativitetsteorin plus lite olika öminnen ;-)

Inlägg av Arne M »

Lars Sundin skrev:Häromdagen fick jag ett mail från en flyghistoriskt intresserad (och aktiv) vän som skrev: I onsdags fick jag ett erbjudande om plats ombord på henne till Oslo. Tackade både försiktigt och artigt ( hoppas jag ) nej till erbjudandet. Har just nu inte råd att ifrån Oslo hitta transportmöjlighet tillbaka till Stockholm. ”När det regnar manna, har den fattige ingen sked ”

Det är ju nu ett sådant besked vänner emellan som man kan tolka på olika sätt. Kanske han ville skryta litet vilket jag väl unnar honom, dessutom förstår jag om han kanske blev litet paff (hade väl kanske tänkt göra annat i helgen också). Så ont om pengar har han nog inte och tågbranschen och dess biljett-kaos är han nog mindre kritisk till än jag och han hade ju hur som helst kunnat ta ett billigt flyg tillbaka. ;-)

Slutligen, att sitta i en skakande gammal kolvmotorkärra till Oslo i en knapp timme eller vad det kan ta för tid (okristligt tidigt därtill verkar det som)? Det är väl fler än jag som minns annonserna en gång för den samtida Vickers Viscount där vibrationsfriheten illustrerades med ett mynt som man kunde ställa på högkant på det nedfällda matbordet från "the seat in front of you" utan att det trillade omkull. På http://www.aviationancestry.com/Aircraf ... 950-2.html finns en annons där detta visas. T o m en blyertspenna kunde man tydligen ställa på högkant. Men det gällde väl då mer att hålla kulan i mitten...

Lars S, som minns tiden då DC-6B var mycket vanlig på Stockholms himmel. Eller om det nu ibland var DC-6. Som liten grabb visste man då självklart skillnaden, åtminstone på papperet. Nu får man googla...
Att allting är relativt har vi vetat sedan 1905 ;-) . Så personligen tyckte jag att det var en klar uppgradering att kunna få flyga från Visby 1955 med en SAS ny och fräsch DC-6B eftersom vi hade flugit till Visby i en gammal DC-3, också den från SAS. Jag minns speciellt hur SAS hade skrivit First over the North Pole (eller var det bara First over the Pole?) över dörren till kabinen. Imponatorfaktorn var alltså hög.

Men allting blir gammalt och hemvant. Den Braathens SAFE DC-6B som jag flög med till Rhodos senvåren 1967 var visserligen försedd med en trevlig rundsoffa längst bak; att däremot sitta en hel natt (var det sju eller nio timmar?) för att komma fram trött och sliten på morgonen var ingen höjdare precis. Den resan var dock lite speciell eftersom överstarna i Aten hade gjort sin beryktade, ökända statskupp samma natt så folk var väldigt nyfikna på nyheter utifrån om vad som hänt när vi anlände till Rhodos stad. Det var nyhetsembargo på ön liksom i övriga Grekland så inga tidningar släpptes in i landet och stämningen var lite nervös och avvaktande med grekiska och NATO marinfartyg på redden utanför det ställe i hamnen där Kolossen på Rhodos påstås ha stått en gång i antiken.

Det var lite som att vara i stormens öga att flyga in till den grekiska övärlden den här natten även om Rhodos låg så perifert att vi inte märkte något av tumultet i Aten och andra viktiga städer. Det som märktes var sådana småsaker som att de unga manliga kyparna i förtroende var oroliga för att kallas in till armén och osäkerhet i allmänhet över den framtida utvecklingen. Men två veckor semester med bl.a. svenskt käk på Restaurang Oscar (känd av många svenskar) och roliga skyltar i stadens päls- och klädesaffärer vilka varnande skrev "Allt är inte päls som är ludet" liksom egen beställning av skräddarsydda kläder hos samma skrädderi där skådespelarna från The Guns of Navarone (Gregory Peck, Anthony Quinn med flera) också beställt kläder när man spelade in denna filmklassiker på ön gjorde att man typiskt svenskt glömde bort att det pågick en statskupp i landet.

Hemresan från Rhodos var visserligen lika lång som nedresan men lättades upp att det var dagsljus och att jag och en kamrat fick gå in i cockpit och tillbringa en stund där medan vi flög över det forna Jugoslavien; så det blev en trevlig avslutning i den gamla Douglasmaskinen. Men DC-6B har jag också mindre roliga minnen av när jag 1965 skulle till Mallorca och en av motorerna lade av över Nordtyskland varpå ett oplanerat stopp var tvunget att göras med landning i Genève. Motorn skulle repareras men det drog ut på tiden timme efter timme och till slut insåg man att vi var tvungna att övernatta på hotell inne i Genève dit vi kom först rätt sent på kvällen. Det hade kanske inte gjort så mycket om man redan från början fått veta att man skulle tvingas att övernatta. Och sämst av allt var att väntande bekanta i Palma heller inte fick veta något om vad som hänt och därför började befara det värsta. Det var alltså på den tiden kära unga forumskribenter då det varken fanns mobiltelefoner eller e-post ;-) .
Erik Johansson
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av Erik Johansson »

Hej Lars och Arne,

I really enjoyed reading your latest contributions. It reminded me of the good old days when the DC-6 was THE aircraft. Osterman Air Charter (OAC) and the Danish AeroNord, which can be shortened to Internord, operated DC-6Bs. Whenever there was a chance to get a ride in those magnificent flying machines I jumped on it. As a member of the staff I always travelled in the cock-pit which made the flights really interesting. And I travelled in them not for the purpose of going from A to B but for the joy of riding in them. If my work load allowed I would fly from Copenhagen, where i lived then, to Rimini and back after all work was finished.

The engines did not have a very good reputation and cylinder and PRT changes were frequent and almost regular. Still, we managed to get a TBO of 2100 hours towards the end which, in those days was very good. Take a look at the old girls here:

http://www.angelfire.com/ct/edlind/scan ... arter.html

Then came the DC-7s that had engines with an even worse reputation. Internord was fortunate to have pilots who were interested in minding the engines and as a result our engine failure rate was not bad. And this paid off when LFV came out with a directive that if an engine failed in flight operators with an engine failure level above that value that I have long forgotten had to land at the nearest airport capable to handle a DC7. The directive covered the DC6s too but our engine failure rate allowed us to continue on three engines to the destination. When we found out that a certain big and well known Scandinavian scheduled operator had an engine failure rate that did not allow flying on three, it was hard to remove those smiles from our faces.

That was in the good old days when flying with charter operators made flying affordable to so many more people. It was also the days when the rich travelled by air and the poor by train or bus.

Hasn’t time changed this? Today the poor fly and the rich go by train. I will go to see my mother (103 years) in Gothenburg later today flying from Lisbon to Gothenburg and for €96.00 for a return ticket I can afford that. My wife travels regularly from Portugal to Ireland and a few times I have paid €2.00 for return tickets. A train will not take you far for that that kind on money.

Erik.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av Lars Sundin »

Ifall någon skulle ha problem att komma fram till Tony Edlinds sajt genom att klicka på adressen i Erik J:s inlägg så går det nog lika bra med http://www.angelfire.com/ct/edlind/ .

Om Transair och Scanair kan också läsas på http://www.transairsweden.com/ och http://www.scanair.sonnenflieger.se/.


Lars S
Användarens profilbild
D.Lardek
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 nov 2008, 00:13
Ort: Stockholm

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av D.Lardek »

Kul! Tack för all info i tråden! Det var skoj att se maskinen i ett varv över stan i alla fall, synd att jag aldrig hann ut till Arlanda o kika närmare =/

Mvh
LAK
/LAK
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av Mats Averkvist »

Lars Sundin skrev:Häromdagen fick jag ett mail från en flyghistoriskt intresserad (och aktiv) vän som skrev: I onsdags fick jag ett erbjudande om plats ombord på henne till Oslo. Tackade både försiktigt och artigt ( hoppas jag ) nej till erbjudandet. Har just nu inte råd att ifrån Oslo hitta transportmöjlighet tillbaka till Stockholm. ”När det regnar manna, har den fattige ingen sked ”
Jodå, han kom hit (Rygge) även om det inte är samma person vi pratar om och vi fick förbarma oss över honom (läs: tycka synd om) och erbjuda honom nattlogi samt middag i goda vänners lag eftersom han naturligtvis inte hade bokat något härbärge och inte hade någon matsäck. Vi kan bara hoppas att vår vän skribenten/fotografen kommer att skryta vitt och brett om den norska gästfriheten och därigenom knyta starkare band till våra båda länder...

Bild

Bild
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av Lars Sundin »

En vän, han som tackade nej till en flygning till Oslo, har tipsat mig om denna video från Malm i Helsingfors av planets uppträdande där:

http://www.youtube.com/watch?v=WZwaTLtZXII

Inte precis som man minns DC-6B eller något riktigt bra uttryck för vad den symboliserar men fint ändå på sitt sätt.

Lars S, som tror att det inte tipsats om denna video förut
Rolf Larsson
Inlägg: 1581
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Fyrmotorig veteranmaskin över Stockholm idag!

Inlägg av Rolf Larsson »

Erik Johansson skrev: Osterman Air Charter (OAC) and the Danish AeroNord, which can be shortened to Internord, operated DC-6Bs.
Actually the aircraft operated by Sveaflyg and Nordair were DC-6 , not DC-6B. The Sveaflyg aircraft , SE-CHC , was ex American Airlines as were OY-AOA/AOB/AOC/AOD/AOE/AOF of Nordair. SE-CHC later became OY-AOI with Nordair and two more , OY-AOH/AOJ were leased for short periods in 1964 , these originally being KLM aircraft.

Later Osterman Air (with DC-7 aircraft) and AeroNord (with DC-7B aircraft) together formed Internord in 1965 if I remember correct.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"