Petter 49

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Petter 49

Inlägg av Christian S »

Det är den sist tillverkade Viggen med nummer 37449, en JA 37. Just denna individ kom först till F 16 i Uppsala och fick anropet "Petter 49".
Vad har hänt sen med denna individ efter Viggen blev pensionär? Demontering i Halmstad?
/Christian i Trollywood
Jakob Wedman
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 aug 2009, 08:31

Re: Petter 49

Inlägg av Jakob Wedman »

[OT]
Finns anropen för Flygvapnets flygplan (Viggen, Draken) publicerade någonstans (bok)?
[/OT]
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Petter 49

Inlägg av Christian S »

Både ja och nej. I böckerna om Draken och Viggen står det vilka anrop flygplanen har haft och vilken flottilj de har tillhört under resp. serienummer.

T.ex. "Johan 56" 35556
Godk. 690205
F 13-56, F 12-56, F 10-50, F 10-56
Mod till 35J (nr 66), sista J, lev 910821, grå
/Christian i Trollywood
Jakob Wedman
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 aug 2009, 08:31

Re: Petter 49

Inlägg av Jakob Wedman »

Tack för snabbt svar! :-) Har du några boktitlar?
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Petter 49

Inlägg av Erik »

Christian S skrev:Både ja och nej. I böckerna om Draken och Viggen står det vilka anrop flygplanen har haft och vilken flottilj de har tillhört under resp. serienummer.

T.ex. "Johan 56" 35556
Godk. 690205
F 13-56, F 12-56, F 10-50, F 10-56
Mod till 35J (nr 66), sista J, lev 910821, grå
Men det fungerar ju bara så länge anropssignalen följer standard. Har på forumet tidigare läst om hur man på exempelvis flottiljer med olika flygplanstyper haft olika "anropsbokstäver".
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Petter 49

Inlägg av Christian S »

Denna information lyckades jag få fram i boken om Viggen idag men det står inget om ev. kasseringsdatum:

37449
Godk: 900629
F 16-49, F 4-49
D-mod 990614
Senare DI-modifiering

Vad innebar DI-modifiering?
/Christian i Trollywood
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Petter 49

Inlägg av Roger Andreasson »

Visst är det väl 37449 som blir bogserad på ett lite anorlunda sätt här:
http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/bi ... =1.1853935

/Roger
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Petter 49

Inlägg av Per Björkqvist »

Ja det är den kärran.
Flögs till Uppsala tillsammans med 37415 tänkta att sparas som flygande veterankärror,bägge DI-moddade.
Men det blir av olika orsaker inte så.
De var de sista två JA 37 som lämnade F 4 flygande efter en flygdag där 2006.
Kommer dock inte att skrotas utan blir museala :D
Vad jag vet så har de inte flugit på länge men har motorkörts och hållits i gång så gott det går på backen.
Någon här som har mer lokal info kanske?
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Petter 49

Inlägg av ecafrze »

Olika orsaker? Vad för orsaker? Samma problem som håller SwAFHF:s Viggar på marken eller andra orsaker? De kan ju knappast ha mycket gångtid.. Eller är det elektroniken som är för krånglig?

Jag gjorde för övrigt lumpen på 3:e stationskompaniet på F16 och minns 37449 väl. En riktigt fin kärra! Det märktes i och för sig att de sista Viggarna bestod av det Saab hade kvar på hyllan. En gång fick jag springa ikapp 37445 och stoppa henne eftersom hon sprutade hydraulvätska under kroppen, ner mot extratanken! Fick man någon av de sista Viggarna kunde man vara hyfsat säker på att man skulle få packa ihop dem innan dagen var helt slut..
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Petter 49

Inlägg av Åba »

ecafrze skrev:Olika orsaker? Vad för orsaker? Samma problem som håller SwAFHF:s Viggar på marken eller andra orsaker? De kan ju knappast ha mycket gångtid.. Eller är det elektroniken som är för krånglig?
Tror nog du är nära sanningen där. Enligt min far, som jobbat med JA 37, så är just JA:n betydligt mer avancerad att hålla i luften. Både hård- och mjukvarumässigt. Därför väljer man nog att satsa på de mer "enkla", SK + AJ.
ecafrze skrev:Fick man någon av de sista Viggarna kunde man vara hyfsat säker på att man skulle få packa ihop dem innan dagen var helt slut..
Nja, samma far har berättat att man under PRI-tiden på 80-talet med JA 37 på Bråvalla, inte lyckades köra sönder vissa kärror, trots att man verkligen försökte...
Men de var väl iofs tillverkade tidigare än ovan nämnda plan.
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Bengt Ekbladh

Re: Petter 49

Inlägg av Bengt Ekbladh »

ecafrze skrev:......minns 37449 väl. En riktigt fin kärra! Det märktes i och för sig att de sista Viggarna bestod av det Saab hade kvar på hyllan. En gång fick jag springa ikapp 37445 och stoppa henne eftersom hon sprutade hydraulvätska under kroppen, ner mot extratanken! Fick man någon av de sista Viggarna kunde man vara hyfsat säker på att man skulle få packa ihop dem innan dagen var helt slut..
>>Det märktes i och för sig att de sista Viggarna bestod av det Saab hade kvar på hyllan>>
Är du säker där?
Att en enstaka individ har många fel (måndagsex,!)
kan säkert förekomma , men att en stor del av slutlev. av en version var behäftad med sådant
måste jag undra över.
(detta utan att ha klatchat så många JA på "stjärten" !

Sen är ju kvarvarande frågor:
--Vad har hänt sen med denna individ efter Viggen blev pensionär? Demontering i Halmstad?
--Vad innebar DI-modifiering?
--Har du några boktitlar?

Bengt
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Petter 49

Inlägg av Roger Andreasson »

DI modifieringen innebar att man installerade Gripens taktiska indikator (TI), dvs färgskärm i JA 37D. Dessa skärmar återanvändes senare i Gripen-plan när JA 37DI avvecklades. DI stod för D-Interoperabel.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"