Haveri vid flyguppvisning 1937 - 1939

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Robert Olin
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 aug 2009, 19:02

Haveri vid flyguppvisning 1937 - 1939

Inlägg av Robert Olin »

Provflygare Lennart Segeqvist omkommer vid flyguppvisning 1937 - 39 endast 27 år gammal. I publiken finns hans mor och gravida hustru.
Lennart var min morbror och jag vill försöka kartlägga denna tragiska händelsen. Ort okänd , men provflygare indikerar att han kanske flög en prototyp. Inga efterlevande finns som kan ge ledtrådar. Jag är tacksam för hjälp och tips hur jag skall leta efter info.
robert.olin@telia.com
Bengt Ekbladh

Re: Haveri vid flyguppvisning 1937 - 1939

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Enbart kort:
Enl. "in Memoriam"

>> Lt Lennart G Segerqvist (provfl ASJA /Saab)
1939-04-08 vid Råberga, Linköping.

Plan:
Bird Mod CK--SE- AHB
Orsak:
Avancerad flygning med hemmabygge , Övre vingparet bröts.


Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Haveri vid flyguppvisning 1937 - 1939

Inlägg av Lars Sundin »

Lennart Segerqvist var vad jag förstår provflygare vid ASJA i Linköping och flög där plan som Sk 12, B 4 o d antar jag. Det finns en känd bild av honom i elegant dubbelknäppt kostym tillsammans med Elis Nordquist framför en rad B 4. Jag har fått intrycket att olyckan hände 9 april 1939 (olika datum har nämnts) utanför tjänsten. Planet SE-AHB av typ Bird CK var byggt i Sverige med ledning av amerikanske ritningar, men typen hade byggts i några tiotal exemplar i USA (fanns även tidigare varianter). Se http://www.oldrhinebeck.org/collection/ ... s/bird.htm . Ett ganska fullvuxet plan, inget enklare hembygge.

Enligt A-registret: Byggt efter ritningar av amerikanen M Gregor. Byggare B Eriksson, S Lundqvist, S Tjernberg i Linköping. Michael Gregor syns här: http://earlyaviators.com/egregor.htm Om han var så involverad i CK-modellen som verkar vara en vidareutveckling av hans ursprungskonstruktion vet jag inte.

Enligt fpl-registret i Günther Sollingers bok "Svensk civil luftfart 1923-1945" hade planet en motor av typ Walter Gemma om 150 hästar och förklarades luftvärdigt 28 oktober 1938. B Eriksson hette Bror Elis Eriksson och bodde Berzeliigatan 8A i Linköping.

Råberga ligger ungefär där ASJ och senare Saab flög, alltså Linköpings flygplats. Kanske man kan finna mer om haveriet hos Linköpings flygklubb.

För 5-7 år sedan kom jag i myntsamlarsammanhang (tror jag) i samspråk med en kvinna i ungefär min ålder (jag är född 1938) som när jag berättade att jag var flyghistoriskt intresserad, frågade om namnet Segerqvist sade mig något. Jag berättade vad jag visste och hon berättade då att hon var dotter till Lennart S men inte hade några egna minnen av honom (hon var möjligen ännu inte född då; hustrun var havande skriver du). Hon berättade att han var känd för att ha "kort stubin" och att hon hört att han blivit irriterad över att en flygelev inte dykt upp. Han satte sig i planet för att flyga tillbaka till hangaren och på vägen dit hände olyckan. Möjligen nämnde dottern något om "bunt".

Lars S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Bird Model CK SE-AHB

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Björn Karlström skrev om Bird'en i Typrutan i Flyghorisont i början av 70-talet.

Bild

Bild
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Haveri vid flyguppvisning 1937 - 1939

Inlägg av Mats Averkvist »

Bild

Bild

Bild
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"