Provflygare Lennart Segeqvist omkommer vid flyguppvisning 1937 - 39 endast 27 år gammal. I publiken finns hans mor och gravida hustru.
Lennart var min morbror och jag vill försöka kartlägga denna tragiska händelsen. Ort okänd , men provflygare indikerar att han kanske flög en prototyp. Inga efterlevande finns som kan ge ledtrådar. Jag är tacksam för hjälp och tips hur jag skall leta efter info.
robert.olin@telia.com
Haveri vid flyguppvisning 1937 - 1939
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Haveri vid flyguppvisning 1937 - 1939
Hej.
Enbart kort:
Enl. "in Memoriam"
>> Lt Lennart G Segerqvist (provfl ASJA /Saab)
1939-04-08 vid Råberga, Linköping.
Plan:
Bird Mod CK--SE- AHB
Orsak:
Avancerad flygning med hemmabygge , Övre vingparet bröts.
Bengt
Enbart kort:
Enl. "in Memoriam"
>> Lt Lennart G Segerqvist (provfl ASJA /Saab)
1939-04-08 vid Råberga, Linköping.
Plan:
Bird Mod CK--SE- AHB
Orsak:
Avancerad flygning med hemmabygge , Övre vingparet bröts.
Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Haveri vid flyguppvisning 1937 - 1939
Lennart Segerqvist var vad jag förstår provflygare vid ASJA i Linköping och flög där plan som Sk 12, B 4 o d antar jag. Det finns en känd bild av honom i elegant dubbelknäppt kostym tillsammans med Elis Nordquist framför en rad B 4. Jag har fått intrycket att olyckan hände 9 april 1939 (olika datum har nämnts) utanför tjänsten. Planet SE-AHB av typ Bird CK var byggt i Sverige med ledning av amerikanske ritningar, men typen hade byggts i några tiotal exemplar i USA (fanns även tidigare varianter). Se http://www.oldrhinebeck.org/collection/ ... s/bird.htm . Ett ganska fullvuxet plan, inget enklare hembygge.
Enligt A-registret: Byggt efter ritningar av amerikanen M Gregor. Byggare B Eriksson, S Lundqvist, S Tjernberg i Linköping. Michael Gregor syns här: http://earlyaviators.com/egregor.htm Om han var så involverad i CK-modellen som verkar vara en vidareutveckling av hans ursprungskonstruktion vet jag inte.
Enligt fpl-registret i Günther Sollingers bok "Svensk civil luftfart 1923-1945" hade planet en motor av typ Walter Gemma om 150 hästar och förklarades luftvärdigt 28 oktober 1938. B Eriksson hette Bror Elis Eriksson och bodde Berzeliigatan 8A i Linköping.
Råberga ligger ungefär där ASJ och senare Saab flög, alltså Linköpings flygplats. Kanske man kan finna mer om haveriet hos Linköpings flygklubb.
För 5-7 år sedan kom jag i myntsamlarsammanhang (tror jag) i samspråk med en kvinna i ungefär min ålder (jag är född 1938) som när jag berättade att jag var flyghistoriskt intresserad, frågade om namnet Segerqvist sade mig något. Jag berättade vad jag visste och hon berättade då att hon var dotter till Lennart S men inte hade några egna minnen av honom (hon var möjligen ännu inte född då; hustrun var havande skriver du). Hon berättade att han var känd för att ha "kort stubin" och att hon hört att han blivit irriterad över att en flygelev inte dykt upp. Han satte sig i planet för att flyga tillbaka till hangaren och på vägen dit hände olyckan. Möjligen nämnde dottern något om "bunt".
Lars S
Enligt A-registret: Byggt efter ritningar av amerikanen M Gregor. Byggare B Eriksson, S Lundqvist, S Tjernberg i Linköping. Michael Gregor syns här: http://earlyaviators.com/egregor.htm Om han var så involverad i CK-modellen som verkar vara en vidareutveckling av hans ursprungskonstruktion vet jag inte.
Enligt fpl-registret i Günther Sollingers bok "Svensk civil luftfart 1923-1945" hade planet en motor av typ Walter Gemma om 150 hästar och förklarades luftvärdigt 28 oktober 1938. B Eriksson hette Bror Elis Eriksson och bodde Berzeliigatan 8A i Linköping.
Råberga ligger ungefär där ASJ och senare Saab flög, alltså Linköpings flygplats. Kanske man kan finna mer om haveriet hos Linköpings flygklubb.
För 5-7 år sedan kom jag i myntsamlarsammanhang (tror jag) i samspråk med en kvinna i ungefär min ålder (jag är född 1938) som när jag berättade att jag var flyghistoriskt intresserad, frågade om namnet Segerqvist sade mig något. Jag berättade vad jag visste och hon berättade då att hon var dotter till Lennart S men inte hade några egna minnen av honom (hon var möjligen ännu inte född då; hustrun var havande skriver du). Hon berättade att han var känd för att ha "kort stubin" och att hon hört att han blivit irriterad över att en flygelev inte dykt upp. Han satte sig i planet för att flyga tillbaka till hangaren och på vägen dit hände olyckan. Möjligen nämnde dottern något om "bunt".
Lars S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Bird Model CK SE-AHB
Björn Karlström skrev om Bird'en i Typrutan i Flyghorisont i början av 70-talet.
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt: