Bilder på 37328

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Bilder på 37328

Inlägg av ecafrze »

Hej!

Jag söker bilder på en Viggen, närmare bestämt individ 37328 (F16-68). Denna kärra användes till målningsprov på 80-talet och hade en målning som i princip var vit, eller ljusgrå. Alla bilder är välkomna!

Anledningen är att jag låg på F16 96/97 och hade nöjet att meka med denna underbara kärra flera gånger. Vad jag minns så var den kanonfrisk mekaniskt (tydligen riktigt bra drag i motorn dessutom) medan elektroniken var "sådär".. Den gick ur flera gånger med radarfel bland annat..
Det var för övrigt flera individer som var väldigt egna. 37445 är den enda kärra jag fått springa (!) och hämta tillbaka till plattan. Precis när piloten drog på för att taxa ut uppstod ett enormt hydraulläckage som sprutade ut över hela extratanken! Eftersom piloten inte uppmärksammade detta var det bara att springa efter och ge honom tecken att strypa motorn..
Även FV:s sista Vigg, 37449, verkade ha byggts av de absolut sista delarna på hyllan.. Men vackra (och mäktiga!) var de, Viggarna!!

MVH
Fredrik
Fredrik Zetterberg
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Bilder på 37328

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Om du kan vänta någon vecka eller två, (ska till Göteborg i helgen och sedan vidare till Berlin), så kan jag
"damma" av några bilder...

Låg inne 1989 på 2/F 16 och har också mekat med -328 :lol:

Tommy
Bengt Ekbladh

Re: Bilder på 37328

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
37328 ex. F13-68, senare F16-68 och senare F17-28 var "White Lady", , vit/grå?

Prov med ljus kamouflage skedde under 1982
Då anvandes tex:
37347--i nästan vit nyans
37350 o 37329 fick en blå-grå ton.
man bestämde sig för en kombination av de båda varianterna

37328 bör också ha deltagit i proven.
Hittar ingen bra bild just nu tyvärr.
kollar vidare.
bengt
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Bilder på 37328

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Bengt Ekbladh skrev:Hej.
37328 ex. F13-68, senare F16-68 och senare F17-28 var "White Lady", , vit/grå?

bengt
Hej Bengt,

Nja, -328 kom aldrig till F 17, efter vådautlösning av huvkretsen på linjen, hösten 2000, så blev
hon demonterad på F 16. Billigare än att åtgärda skadorna.

Tommy
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Bilder på 37328

Inlägg av Mats Averkvist »

Bilder av den F 13-märkta finns i något nummer av Mach och i en flygets årsbok. Eller är det den helvita jag tänker på...? Var det F 13-38 kanske... Kan inte säga vilket nummer eller år då jag inte har referensbiblioteket för handen. Sundin?

EDIT: Jag ser nu att det var 37348 jag tänkte på... 37328 F 13-68 ser jag var den som hade Martin blå:s stora emblem mitt på flygkroppen.
Bengt Ekbladh

Re: Bilder på 37328

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tommy Johansson - ToJ skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Hej.
37328 ex. F13-68, senare F16-68 och senare F17-28 var "White Lady", , vit/grå?

bengt
Hej Bengt,

Nja, -328 kom aldrig till F 17, efter vådautlösning av huvkretsen på linjen, hösten 2000, så blev
hon demonterad på F 16. Billigare än att åtgärda skadorna.

Tommy
Tack Tommy för tillrättaläggandet

Bengt
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Bilder på 37328

Inlägg av ecafrze »

Jag skulle vara mycket tacksam för bilder! De bilder jag tog på F16 (ajabaja, bröt mot fotoförbudet..) var både få och av dålig kvalitet.

Den jäkel som vådautlöste katapultstolen skulle jag vilja.. säga nåt fult om. 37328 var den finaste kärran av alla i mina ögon!

Jag ska också till Göteborg i helgen. Synd att ingen Viggen flyger idag!
Fredrik Zetterberg
Bergwall
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 okt 2008, 16:31

Re: Bilder på 37328

Inlägg av Bergwall »

Hej
Jaha, var det den kärran som vådautlöstes. Kommer ihåg att en kompis som låg inne på F 16 i samma omgång beskrev incidenten ganska väl. Det hela handlade om missförstånd, stress och god vilja. De nyinryckta mekarna hade någon vecka praktik på linjen innan de hade fullgjort mekanikerutbildningen. Teknikern på 37328 bad meken att slå på huvudströmmen: "Den är långt fram på vänster konsol" Meken hängde sig över huvsargen och såg en stor rund röd knapp och hans ögon fastnade för de tre bokstäverna "huv", det är möjligt att första delen av texten var skymd av något reglage (gasen kanske), (hela texten lyder väl "nödskjut huv"). Shit happens.. ganska tur att de inte hade kvar Drakarna på F 16 för då hade han nog fått magknip.
Hälsningar
Robert Bergwall
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"