Sk9, 555 som Fc:s "Egna" plan?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Sk9, 555 som Fc:s "Egna" plan?
Hej.
Har ett tag kollat "beredskapsläget" i Fv 1943-50.
Det finns ju en del intressanta uppgifter.
Beträffande Sk9, enl. Kontakt 83 , fanns 3 st. kvar 1937 och de fördelades enligt:
555 till F1
558 o 560 till F3
Då jag bara har data Från 1/1943 noteras följande beträffande F1:s Sk9 555::
Fanns "på uppbörd" 1/43--4/43
"borta" , på verkstad??, 5--9/43
Tillbaka hos F1 10/43--5/44
Därefter registrerad som utlånad till Fc, och STRYKS i dec-1944, samt "finns" aldrig mer hos F1.
Hos Fc finns 555 noterad som "lån från F1", från sommaren 1944 till januari 1945.
Från denna tid (1/45),till jan. 1947 är Sk9:an noterad som Fc:s Egna plan (på uppbörd)
Är detta allmänt känt?....Fc med Sk9 som Eget plan?
1947-01-10 säljs Sk9 555 (enl MA6:3)
Det verkar ha dröjt över 1 år innan SE-AZM inregistrerades då med reparationsdelar från Sk9 554 (enl Kontakt)
Frågan::
Hos F1 var 555 märkt 1-96
Under sin 2 åriga Fc karriär , var den fortsatt märkt 1-96?
I sammanhanget kan sägas att de 2 som F3 hade, Förrådsställdes 20/2 1947.
Bengt
Har ett tag kollat "beredskapsläget" i Fv 1943-50.
Det finns ju en del intressanta uppgifter.
Beträffande Sk9, enl. Kontakt 83 , fanns 3 st. kvar 1937 och de fördelades enligt:
555 till F1
558 o 560 till F3
Då jag bara har data Från 1/1943 noteras följande beträffande F1:s Sk9 555::
Fanns "på uppbörd" 1/43--4/43
"borta" , på verkstad??, 5--9/43
Tillbaka hos F1 10/43--5/44
Därefter registrerad som utlånad till Fc, och STRYKS i dec-1944, samt "finns" aldrig mer hos F1.
Hos Fc finns 555 noterad som "lån från F1", från sommaren 1944 till januari 1945.
Från denna tid (1/45),till jan. 1947 är Sk9:an noterad som Fc:s Egna plan (på uppbörd)
Är detta allmänt känt?....Fc med Sk9 som Eget plan?
1947-01-10 säljs Sk9 555 (enl MA6:3)
Det verkar ha dröjt över 1 år innan SE-AZM inregistrerades då med reparationsdelar från Sk9 554 (enl Kontakt)
Frågan::
Hos F1 var 555 märkt 1-96
Under sin 2 åriga Fc karriär , var den fortsatt märkt 1-96?
I sammanhanget kan sägas att de 2 som F3 hade, Förrådsställdes 20/2 1947.
Bengt
Re: Sk9, 555 som Fc:s "Egna" plan?
Hay.
Som ni sett skrev jag tex. Sk9 och Fc,
detta pga. att man Då skrev så!
(I stället för som nu SK 9 eller FC )
Nå hur var det med FC:s "Egna" flygplan angående Sk9?
Någon som vet?
Märkningen?
Som exempel på Fc ! märkningar är ju Tp 80:an (Fc märkt och samtida.)
Bengt
PS Fc hade faktiskt fler "Egna" plan , men det får vi återkomma till senare!
Bengt
Som ni sett skrev jag tex. Sk9 och Fc,
detta pga. att man Då skrev så!
(I stället för som nu SK 9 eller FC )
Nå hur var det med FC:s "Egna" flygplan angående Sk9?
Någon som vet?
Märkningen?
Som exempel på Fc ! märkningar är ju Tp 80:an (Fc märkt och samtida.)
Bengt
PS Fc hade faktiskt fler "Egna" plan , men det får vi återkomma till senare!
Bengt
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Sk9, 555 som Fc:s "Egna" plan?
Hej!
Jag har en del anteckningar angående Sk 9 nr 555 som kanske kan vara av intresse.
Fpl överlämnades till F 3 1943-05-05 enligt skrivelse MF 091:15/F 3 avd VI nr 401 och överlämnades till F 1 igen 1943-10-04 jml Flygvapenorder nr B 116 p. 24, daterad1943-09-28, enligt skrivelse MF 006:31/F 1 avd VI nr 17:2/F 3 avd VI nr 829.
(Lite vid sidan om kan nämnas att Sk 11 nr 592 överlämnades till F 1 1943-05-04 enligt skrivelse MF 091:15/F 3 avd VI nr 401 och överlämnades till F 3 1943-10-04 jml Flygvapenorder nr B 116 p. 24 enligt skrivelse MF 006:30/F 1 avd VI nr 8:15)
Har även en anteckning att fpl Sk 9 nr 555 överlämnades till Fc 1944-12-18, tyvärr hittar jag inte någon ”käll-hänvisning”.
Fpl försåldes mycket riktigt 1947-01-10 enligt MA6:3 (till K. Liljedahl, c/o Karlsson, Kronobergsgatan 26, Stockholm. Priset var 1.210 kronor, registrerades så småningom SE-AZW).
Vad gäller märkningen vid Fc vet jag ingenting, men troligen togs ”1” bort vid kronmärket.
De två Sk 9 som F 3 hade såldes 1947-02-25: nr 558 till Erland Nilsson, c/o Vahrgren, Boråsvägen 18, Ham-marbyhöjden enligt MA 6:22, pris 1.405. kronor, blev SE-BFI och nr 560 till B.H. Gustavsson, Surbrunnsgatan 53, Stockholm enligt MA 6:21, pris 1.550 kronor, blev Civil SE-BFH
.
Leif Fredin
Jag har en del anteckningar angående Sk 9 nr 555 som kanske kan vara av intresse.
Fpl överlämnades till F 3 1943-05-05 enligt skrivelse MF 091:15/F 3 avd VI nr 401 och överlämnades till F 1 igen 1943-10-04 jml Flygvapenorder nr B 116 p. 24, daterad1943-09-28, enligt skrivelse MF 006:31/F 1 avd VI nr 17:2/F 3 avd VI nr 829.
(Lite vid sidan om kan nämnas att Sk 11 nr 592 överlämnades till F 1 1943-05-04 enligt skrivelse MF 091:15/F 3 avd VI nr 401 och överlämnades till F 3 1943-10-04 jml Flygvapenorder nr B 116 p. 24 enligt skrivelse MF 006:30/F 1 avd VI nr 8:15)
Har även en anteckning att fpl Sk 9 nr 555 överlämnades till Fc 1944-12-18, tyvärr hittar jag inte någon ”käll-hänvisning”.
Fpl försåldes mycket riktigt 1947-01-10 enligt MA6:3 (till K. Liljedahl, c/o Karlsson, Kronobergsgatan 26, Stockholm. Priset var 1.210 kronor, registrerades så småningom SE-AZW).
Vad gäller märkningen vid Fc vet jag ingenting, men troligen togs ”1” bort vid kronmärket.
De två Sk 9 som F 3 hade såldes 1947-02-25: nr 558 till Erland Nilsson, c/o Vahrgren, Boråsvägen 18, Ham-marbyhöjden enligt MA 6:22, pris 1.405. kronor, blev SE-BFI och nr 560 till B.H. Gustavsson, Surbrunnsgatan 53, Stockholm enligt MA 6:21, pris 1.550 kronor, blev Civil SE-BFH
.
Leif Fredin
Re: Sk9, 555 som Fc:s "Egna" plan?
Fint Leif.
Ingen som har sett Sk 9 ,555 med ev Fc märkning tro?
Bengt
Ingen som har sett Sk 9 ,555 med ev Fc märkning tro?
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Sk 9, 555 som Fc:s "Egna" plan?
"K. Liljedahl" är = Knut Liljedahl i Gällivare. Har ägt en del andra flygplan genom åren: Avro 504, Caudron Pelican, Puss Moth etc.Leif Fredin skrev:
Fpl försåldes mycket riktigt 1947-01-10 enligt MA6:3 (till K. Liljedahl, c/o Karlsson, Kronobergsgatan 26, Stockholm. Priset var 1.210 kronor, registrerades så småningom SE-AZW).
De två Sk 9 som F 3 hade såldes 1947-02-25: nr 558 till Erland Nilsson, c/o Vahrgren, Boråsvägen 18, Ham-marbyhöjden enligt MA 6:22, pris 1.405. kronor, blev SE-BFI och nr 560 till B.H. Gustavsson, Surbrunnsgatan 53, Stockholm enligt MA 6:21, pris 1.550 kronor, blev Civil SE-BFH.
Leif Fredin
Erland Nilsson torde vara samme gentleman som sedan byggde flygbåten Beda, tidigare utställd på Arlanda. Antagligen går hans c/o-adress till Tage Vahrgren (Wahrgren), inte heller helt okänd i dylika sammanhang.
Att två av dessa gamla Sk 9 fortfarande finns kvar gör det hela inte sämre...och resterna av SE-AZW bärgades väl till FVM på 80-talet...
Re: Vad hände med SE-AZW
Nu tangerar jag gränsen för att spåra ur i den här tråden men jag hoppas att Bengt kan ha överseende med mig
Vad hände med SE-AZW (555) efter att den kommit till flygvapenmuseum?
Absorberades den in i projekten med SK 9 på tofflor samt renoveringen av "OH-VKM" som finns på MAlmö Tekniska Museum?
Jag var "hantlangare" åt Kalle Gustafsson som utförde renoveringarna av dessa individer men så var det det där med minnet......
Vad jag kommer ihåg så användes delar från flera olika individer till dessa renoveringar men vilka individer kom delarna ifrån?
Vad hände med SE-AZW (555) efter att den kommit till flygvapenmuseum?
Absorberades den in i projekten med SK 9 på tofflor samt renoveringen av "OH-VKM" som finns på MAlmö Tekniska Museum?
Jag var "hantlangare" åt Kalle Gustafsson som utförde renoveringarna av dessa individer men så var det det där med minnet......
Vad jag kommer ihåg så användes delar från flera olika individer till dessa renoveringar men vilka individer kom delarna ifrån?
Re: Sk9, 555 som Fc:s "Egna" plan?
Ingen fara Håkan.
Enl.Kontakt 83 , användes delar från 554, som hade havererat 1931-11-10.
Detta inför reg. till SE-AZW, inreg.480331.
För SE-AZW gick det åt "helsingland", vid fisketransport någon månad efter inreg..
Kaska Kajtumjaure, söder om Kepnekaise.
Sommaren 1968 bärgades i huvudsak motorn till FV- museumet.
Vad som sen hände får andra berätta om.
Bengt
Enl.Kontakt 83 , användes delar från 554, som hade havererat 1931-11-10.
Detta inför reg. till SE-AZW, inreg.480331.
För SE-AZW gick det åt "helsingland", vid fisketransport någon månad efter inreg..
Kaska Kajtumjaure, söder om Kepnekaise.
Sommaren 1968 bärgades i huvudsak motorn till FV- museumet.
Vad som sen hände får andra berätta om.
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re:Vad hände med SE-AZW?
Gjorde en sökning på "SE-AZW" i SFF publikationsdatabas och fick två träff. Det som i detta sammanhanget är mest matnyttigt stod att finna i FM 12/1985. Där berättar Pär Erixson under rubriken "Bland Seitar, flygplansvrak och HKP 3:or" om bärgning av diverse flygplansdelar med hjälp av F 21 i början av september 1985, däribland "...Gipsy Moth-motorn (nr 2131), samt lite beslag, lister och dylikt" från det som en gång var SE-AZW.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Vad hände med SE-AZW?
-inget, Håkan
Men man undrar ändå vad som hänt med vrakresterna? Finns de kvar hos FVM?
Men man undrar ändå vad som hänt med vrakresterna? Finns de kvar hos FVM?