CVA , CVM och CVV:s "EGNA" plan ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

CVA , CVM och CVV:s "EGNA" plan ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Vi har ju sett lite om FC:s "Egna" plan i slutet av 40-talet.

Det visar sig att även CVA, CVM och CVV tidvis hade Egna plan.

ca 5/1947 överlämnas en SK15B från F4 till CVV.

Någon månad dessförinnan hade även till både CVA och CVM överlämnats vardera en SK15B från F8.

CVA:s SK15B "försvinner" okt-nov 1948.
CVV:s SK15B "försvinner" ca mars 1949.
CVM:s SK15B "försvinner" ca sept. 1949.

Sommaren 1949 Återkommer till CFA en SK15A

Det är Enda ggn. som CFA nämns, senare finns nämnda SK15A hos CVA.

Ett foto finns väl på CFA målning?
Under 1950 har CVA kvar denna SK15A, men längre ser jag inte nu.

Jag "kallar" ovannämnda SK15B o A EGNAför att dessa är upptagna "på uppbörd" hos respektive verkstad.

Detta i kontrast till att verkstäderna sammtidigt hade en stor mängd av olika plan för översyn , reperation, modifiering eller prov.

EX: juli 1949
CVA 16st.
CVM 33st.
CVV 79 st.

Frågan:
Vet någon serienr. på nämnda 3 SK15B samt SK15A:an som dök upp senare?

Samt varför CFA endast nämns en gg. för att till synes "uppgå" i CVA.

Bengt
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: CVAs Sk 15A 5034, senare SE-BPB

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bengt Ekbladh skrev: Sommaren 1949 Återkommer till CFA en SK15A

Det är Enda ggn. som CFA nämns, senare finns nämnda SK15A hos CVA.

Ett foto finns väl på CFA målning?
Under 1950 har CVA kvar denna SK15A, men längre ser jag inte nu.

Jag "kallar" ovannämnda SK15B o A EGNAför att dessa är upptagna "på uppbörd" hos respektive verkstad.

Detta i kontrast till att verkstäderna sammtidigt hade en stor mängd av olika plan för översyn , reperation, modifiering eller prov.

Frågan:
Vet någon serienr. på nämnda 3 SK15B samt SK15A:an som dök upp senare?
CFAs Sk 15A var den sista Klemm 35an i flygvapnet - Fv-nr 5034. Såldes till en L Rosenqvist i Karlstad i december 1950 och blev året efter registrerad SE-BPB.
Bengt Ekbladh

Re: CVA , CVM och CVV:s "EGNA" plan ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tackar Fredric.

Bengt
Bengt Ekbladh

Re: CVA , CVM och CVV:s "EGNA" plan ?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Någon med info om de 3 SK15B som nämnts?

Bengt
Håkan Olsson

Re: CVA , CVM och CVV:s "EGNA" plan ?

Inlägg av Håkan Olsson »

Jag vet inget om SK 15B men jag hittade de här länkarna om Klemm 35D:

http://lae.blogg.se/2009/september/klem ... akn-1.html

http://lae.blogg.se/2009/september/klem ... akn-2.html
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: CVA , CVM och CVV:s "EGNA" plan ?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bengt Ekbladh skrev:Någon med info om de 3 SK15B som nämnts?

Bengt
Ja, du Bengt, hur många Sk 15B fanns det? Jo totalt fem levererades (Fv-nr 5070-5074), varav en havererade 1943 (5073). I februari 1948 säljs en, Fv-nr 5072, den blev SE-BGK.

Kvar är alltså (försäljningsdatum inom parentes) -

5070 -> SE-BPN (490125) från F 4
5072 -> (SE-BPR) (491020) från CVM. "Civilisering" ej fullföljd, fpl ej reg.
5074 -> SE-BPD (490104)
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"