Flygplan vid skolor i Linköping - Fortsättning på J 21 tråd

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fredrik Svärd
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:26
Ort: Svartsjö

Flygplan vid skolor i Linköping - Fortsättning på J 21 tråd

Inlägg av Fredrik Svärd »

Ett litet tilläg till historien.

När Ljungstedtska skolan i Linköping hade byggt ett nytt hus för gymnasieutbildningen av Flygmekaniker och Flygplanbyggare invid "Tannefors Center" (Gamla NAF tror jag) så fanns det rätt gott om plats i Hangaren. Lokalen är numera Friskis&Svettis har jag hört... J21:an kom därför att flyttas dit från Malmen för att byggas om till J21R. Vi som läste flygmek fick hjälpa pensionärerna med att demontera all gammal motorinstallation och vara till allmän handräckning när vi inte hade något bättre för oss. Tillsammans med J21:an kom även en Fairley Firefly (SE-CAW om jag minns rätt) och en S35E (FC 35959). Alla tre bogserades via E4 från Malmen till Tannefors mitt på blanka förmiddagen. Någonstans i en byrålåda hos min gamla mamma finns urklippen ur Folkbladet. Fireflyn stod mest ivägen, men 35:an använde vi till diverse hydraulkörningar mm. Luftintagen var dessutom trevliga att ta en tupplur i, särskillt efter en ganska blöt lussevaka.. :lol:
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1745
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Flygplan vid skolor i Linköping -Fortsättning på J 21 tråd

Inlägg av Fredric Lagerquist »

oj intressant tilläg till historien! :-)

För egen personlig del så hade jag hoppats ni även orkat lägga krut på Firefly SE-CAW direkt efter. Det hade visat på en vilja rörande "de gula flygplanen" tillhörande FVM, som tyvärr på senare år blev "tämligen missförstådda".
Bengt Ekbladh

Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ja flygpojkartiden var trivsam

Har du ca. datum När bogseringarna genomfördes?

kan du säga mer om 35959 samt Fairley Firefly ?

Bengt
Fredrik Svärd
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:26
Ort: Svartsjö

Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet

Inlägg av Fredrik Svärd »

SE-CAW fick en ganska grundlig rengöring av oss. Bland annat plockade jag själv ut ett par fågelbon ur bakkroppen och även en del getingbon. Renovering av flygplan var ju inte riktigt varför vi var där, därför gjorde vi inte så mycket mer än så med SE-CAW.... Med facit i hand så önskar jag med att vi hade lagt lite mer tid på henne.

35959 fick vi hämta i "gropen" på Malmen, där hon stod under en björk alldeles intill staketet vid Malmslättsvägen. Hon hade nog stått där rätt länge, för det var ett tjock klibbit lager över hela flygplanet. Vi tog av yttervingarna på plats och fick i lite luft i hjulen innan det bar iväg ut på E4. Vi fick lägga rätt mycket tid och tri på att få bort det kladdiga. I övrigt var hon förhållandevis komplett, och efter lite fnul fick vi liv i hudraulsystemet så att vi kunde köra ställ och roder. Jag har för mig att vi fick liv i elen också, men det ska jag inte svära på, det är ju några år sedan.

Flytten från Malmen till Tannefors bör ha varit i september -90 om jag räknar rätt.
Bengt Ekbladh

Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fin "ögonblickts bild"
Berätta gjärna mera om du kommer ihåg.

Bengt
Fredrik Svärd
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:26
Ort: Svartsjö

Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet

Inlägg av Fredrik Svärd »

Bengt Ekbladh skrev:Fin "ögonblickts bild"
Berätta gjärna mera om du kommer ihåg.

Bengt
Jag ska gå upp och rota i mina lådor och se om jag har några bilder......
Håkan Olsson

Re: J 21 ex. Flygpojkarna och Tekniska Museet

Inlägg av Håkan Olsson »

Bengt Ekbladh skrev:kan du säga mer om 35959 samt Fairley Firefly ?
SE-CAW:

Levererat till RN 1945-09-19 spm PP392

Tjänstgjort vid 827 och 813 sqd.

Förrådsställt 1953

Ombyggd till målbogserare 1955

Registrerad SE-CAW hos Svensk Flygtjänst 1956-03-01

Haveri buklandning vid Liatorp 1958-04-18, reparerat

Haveri buklandning 1963-02-28 på Stabbofjärdens is, reparerat

Skänkt till Malmö Tekniska Museum 1964-05-17

Allmänt förfall under många år............

Kom till flygvapenmusem 1979 (?) Byttes mot DH Gipsy Moth OH-VKM, dett avr en del byteshandeln för att få en Spitfire till Sverige om jag inte minns fel.

Allmänt förfall under många år............

Deponerades hos Danmarks Flymuseum, Stauning, 2006 (Lämnade Linköping 2006-05-17)
Häftig debatt på SFF:s gamla forum, sök mer info där.....
Arnold
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 mar 2008, 11:50
Ort: Skärholmen
Kontakt:

Re: Flygplan vid skolor i Linköping - Fortsättning på J 21 tråd

Inlägg av Arnold »

Hej!
Jag besökte Tekniska Skolan i Tannerfors i oktober 1994. Då hade SE-CAW ställts åt sidan och de hade börjat konvertera en J 21 till J 21R. På den undre bilder ser man SE-CAW och en stjärtbom till 21R.

Bild

Bild

Mvh
Arnold
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"