Hej,
Månne någon i denna illustra församling av flyghistorisk expertis kan ge mig ett tips om hur spinnern var målad på löjtnant Wängströms S 31:a med nummer 40, det vill säga den maskin som han flög under uppdraget mot Kandalaksja nästan på dagen för sextio år sen
En bild av maskinen på sid. 102 i Bortom horisonten ger tyvärr inte mycket ledning , bortsett från att det ser ut som om en vit rand på spinnern skymtar mellan propellerbladen.
Det är naturligtvis ett modellprojekt, som skulle vinna på att få en historiskt korrekt spinner…
Bästa hälsningar,
Joachim S
Spinnerfärg på Ingemar Wängströms S 31 med fennummer 40?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 10 sep 2009, 11:19
Re: Spinnerfärg på Ingemar Wängströms S 31 med fennummer 40?
Hej Joachim.
Nu var ju inte många med vid detta tillfället!
Om du söker på forumet på "Wängström" ser du en del vad som avhandlats.
Ev övermålningar av beteckningar står väl ännu öppet?
Hur spinnern var målad kan man ju undra?
Knappast ändrad från orginalet eller?
Spekulerar Bengt
Nu var ju inte många med vid detta tillfället!
Om du söker på forumet på "Wängström" ser du en del vad som avhandlats.
Ev övermålningar av beteckningar står väl ännu öppet?
Hur spinnern var målad kan man ju undra?
Knappast ändrad från orginalet eller?
Spekulerar Bengt
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 10 sep 2009, 11:19
Re: Spinnerfärg på Ingemar Wängströms S 31 med fennummer 40?
Hej Bengt,
Tack för idéerna! Wängströmstråden har jag plöjt, men jag hittar ingenting om spinnerfärgen. Vet man vilken division 31040 tillhörde? Vilken var i så fall divisionsfärgen (om det nu skulle kunna vara så enkelt)?
Mit hjärta klappar lite extra för just S 31, eftersom jag sedan 24 år bor i Nyköping och dessutom för några år sedan spelade in en videointervju med Sten Brycker, som var med om att flyga hem Spittarna från England.
Hälsar,
Joachim
Tack för idéerna! Wängströmstråden har jag plöjt, men jag hittar ingenting om spinnerfärgen. Vet man vilken division 31040 tillhörde? Vilken var i så fall divisionsfärgen (om det nu skulle kunna vara så enkelt)?
Mit hjärta klappar lite extra för just S 31, eftersom jag sedan 24 år bor i Nyköping och dessutom för några år sedan spelade in en videointervju med Sten Brycker, som var med om att flyga hem Spittarna från England.
Hälsar,
Joachim
Re: Spinnerfärg på Ingemar Wängströms S 31 med fennummer 40?
31020!
Div.tillhörighet vid F11 är för mig okänd.
Man kan dock säga att PS 881 dvs. 31020 flögs hem av Kjell-Göran Aulin 1948-12-15.
Kom till F11 1948-12-19 som nr. 40
cn var 65.585101.
Hos F11 "försvann" en S31 till CVM ca. 1949-maj , då F11 hade fått totalt 44 Spittar.
Om man tittar på tiden ca. sept. 1949..... var 3 S31:or "hos" CVM!
Det var väl 1949-09-25 som nämnda Ryss flygning skall ha skett..
Man kan se att inte före ca. juni 1950 "utlånades" en S31 till FC.
Nu var ju sambandet CVM //FC "närstående" då man fanns på samma plats!
Detta blev ju en utveckling , som Lennart utvecklat i detalj.
Frågan var :
Hur var spinnern målad?
Den vita randen verkar försvinna med tiden?
För att senare helt bli i div. färger?
Tyvärr blir det nog (tills vidare) ett icke svar.
Bengt
Div.tillhörighet vid F11 är för mig okänd.
Man kan dock säga att PS 881 dvs. 31020 flögs hem av Kjell-Göran Aulin 1948-12-15.
Kom till F11 1948-12-19 som nr. 40
cn var 65.585101.
Hos F11 "försvann" en S31 till CVM ca. 1949-maj , då F11 hade fått totalt 44 Spittar.
Om man tittar på tiden ca. sept. 1949..... var 3 S31:or "hos" CVM!
Det var väl 1949-09-25 som nämnda Ryss flygning skall ha skett..
Man kan se att inte före ca. juni 1950 "utlånades" en S31 till FC.
Nu var ju sambandet CVM //FC "närstående" då man fanns på samma plats!
Detta blev ju en utveckling , som Lennart utvecklat i detalj.
Frågan var :
Hur var spinnern målad?
Den vita randen verkar försvinna med tiden?
För att senare helt bli i div. färger?
Tyvärr blir det nog (tills vidare) ett icke svar.
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Spinnerfärg på Ingemar Wängströms S 31 med fennummer 40?
Jag tror du menar plåten på brandskottet: 6S/585101. 6S står för Supermarine i Southampton och detta nummer är i egentlig mening ett s k "Part Number" - "det färdiga hela" flygplanets identitet är = RAF s/n. Engelskt förfarande när man tillverkade flygplan för sin egen krigsmakt långt in på 50-talet (minst).Bengt Ekbladh skrev:31020!
Div.tillhörighet vid F11 är för mig okänd.
Man kan dock säga att PS 881 dvs. 31020 flögs hem av Kjell-Göran Aulin 1948-12-15.
Kom till F11 1948-12-19 som nr. 40
cn var 65.585101.
Bengt
Säger visserligen inget om färgen på spinnern...men väl en del siffror som var instansade på en plåt i brandskottet, några meter längre bak