Jag satt och tittade på en intressant websida om finska flygvapnets historia på http://www.sci.fi/~ambush/faf/faf.html Där berättas om de finska Fokker C V-E och -D de hade i tjänst. Det är samma versioner som fanns i Sverige som J 3 och S 6. Texten illustreras med följande bild:
Jag håller med om att den ser exakt ut som svenska J 3 och S 6, förutom en annorlunda kropp, ett annorlunda stjärtparti, en annorlunda motorinstallation, annorlunda vingar, annorlunda vingstöttor och annorlunda landställ. Visste man inte bättre skulle man kunna tro att det var ett helt annat flygplan. Vet någon varför Fokker C V i de specifika versionerna E och D såg så annorlunda ut i Finland än de svenska, norska och holländska motsvarande flygplanen?
Varför såg de finska Fokker C V-E och C V-D så annorlunda ut
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Varför såg de finska Fokker C V-E och C V-D så annorlunda ut
Senast redigerad av Christer Sidelöv den 03 apr 2008, 18:30, redigerad totalt 1 gång.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag tror skribenten suttit i andra tankar. Stor dubbeldäckare som stor dubbeldäckare - what's the difference tänkte han väl, fast på finska;-)
Håller en slant på en Tuisku http://en.wikipedia.org/wiki/VL_Tuisku, säkert kommer snart ett utförligare bättre svar från någon.
Se även http://www.modelbud.pl/modelbud/katalogb/ang/b72.htm samt Mikael Olrogs http://www.preservedaxisaircraft.com/Fi ... Tuisku.jpg
Tydligen var planet inte så stort som jag trodde. Verkar ha "första skolplan", sedan blev det det tyngre monoplanet Pyry. Båda orden lär betyda "yrsnö" ungefär.
Lars S
Håller en slant på en Tuisku http://en.wikipedia.org/wiki/VL_Tuisku, säkert kommer snart ett utförligare bättre svar från någon.
Se även http://www.modelbud.pl/modelbud/katalogb/ang/b72.htm samt Mikael Olrogs http://www.preservedaxisaircraft.com/Fi ... Tuisku.jpg
Tydligen var planet inte så stort som jag trodde. Verkar ha "första skolplan", sedan blev det det tyngre monoplanet Pyry. Båda orden lär betyda "yrsnö" ungefär.
Lars S
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
- Ort: finland,Sibbo
hej
Absolut en Tuisku,av bilden kan jag inte säga vilken av dem men som du själv säger vingstrevorna landningstället samt hela planet för övrigt.
Prototypen blev klar i november 1933 och flög första gången 10 januari 1934.
Sidan du hittade bilden på öppnar sig inte för mig.
Granskade ännu saken från Jukka Raunios bok VL historia.
h:aw
Absolut en Tuisku,av bilden kan jag inte säga vilken av dem men som du själv säger vingstrevorna landningstället samt hela planet för övrigt.
Prototypen blev klar i november 1933 och flög första gången 10 januari 1934.
Sidan du hittade bilden på öppnar sig inte för mig.
Granskade ännu saken från Jukka Raunios bok VL historia.
h:aw
ägare till en Ranger 440
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Ser nu att Christer ger rätt adress men har råkat få med en punkt på slutet in i adressen.arne wallen skrev:hej
...
Sidan du hittade bilden på öppnar sig inte för mig.
...
h:aw
Det är mycket som kan knasa...
Lars S
------------------
(Jag lyckades visserligen få upp bilden" direkt samt mycket annat men inte sajtens indexsida, så visst är det problem.
Däremot går det för mig fint att börja på http://www.sci.fi/~ambush/faf/faf.html och så ta sig vidare.
Man kan ju också ta sig till http://www.sci.fi/~ambush/faf/fokkercv.html där man ser att författaren råkat lägga in fel bild.
Lars S, som bara prövade på Firefox med det är nog samma med den där andra webbläsaren)
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
- Ort: finland,Sibbo
hej
med avund i rösten säger jag, endel kan det där med datorer.
Perttula är i Finland en seriös flyplanshistoriker så detta är tydligt ett missstag.
Skickade meddelande till honom om händelsen.
Tuisku var för övrigt först i Norden med elastisk upphängning av motorn, möjligen först i hela värden.
Även instrumentpanelen måste hängas elastiskt pga. vissa vibrationer, sista flygningen gjordes 1950.
en Arne som börjar studera datanomi.
med avund i rösten säger jag, endel kan det där med datorer.
Perttula är i Finland en seriös flyplanshistoriker så detta är tydligt ett missstag.
Skickade meddelande till honom om händelsen.
Tuisku var för övrigt först i Norden med elastisk upphängning av motorn, möjligen först i hela värden.
Även instrumentpanelen måste hängas elastiskt pga. vissa vibrationer, sista flygningen gjordes 1950.
en Arne som börjar studera datanomi.
ägare till en Ranger 440
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Hej,
Pentti Perttula har bytt VL Tuiskus bild till Fokker CV.E (FO-68). Tuisku-bild var misstag, och nu är det korrigerat.
http://www.network54.com/Forum/46825/me ... L+Tuisku--
Mvh Jukka
Pentti Perttula har bytt VL Tuiskus bild till Fokker CV.E (FO-68). Tuisku-bild var misstag, och nu är det korrigerat.
http://www.network54.com/Forum/46825/me ... L+Tuisku--
Mvh Jukka