Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Lars Sundin »

Ett nattligt försök att med hjälp av helikopter komma över stålar har gjorts! Flyg i rånsammanhang - har det förekommit förr?

Se exempelvis http://www.dn.se/sthlm/attack-mot-vardedepa-1.958381

Jag skulle tro det är huset med den stora lanterninpyramiden här.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 23 sep 2009, 08:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Helikoptern som användes är sannolikt en helikopter av typen Bell 206 Jet Ranger. En sådan stals i natt från Roslagens helikopterflyg.

Från https://svt.se/2.22620/1.1700326/forsta ... helikopter

Enligt TV-bilderna (tagna av Björn Lockström) ser Jet Ranger'n ut att vara vit med lågt sittande röd cheatline - SE-HON?
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Enligt mediauppgifter lär den stulna Bell 206 Jet Ranger'n nu påträffats vid Skavlöten i Arninge, norr om Stockholm.
Åke Karlsson
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Åke Karlsson »

Man kan ju fundera på hur modiga våra poliser är? Tag en vanlig låda och skriv BOMB på den och lägg den nånstans och alla poliser springer och gömmer sig. Lite patetiskt, men det är en annan fråga. Min fråga är istället: OM man nu fått upp en helikopter till platsen, kan man med den tvinga ner den andra helikoptern? Vad händer exempelvis om man flyger alldeles ovanför? Blir det sån turbulens undertill att den andra kraschar?
Pontus W
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 17:39
Ort: Göteborg

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Pontus W »

Nästan som en film, men hur kan det vara så lätt att stjäla en helikopter ? (kanske det minsta problemet i kuppen) men ändå. Är inte så insatt men vad krävs det för att starta en Jet-Ranger ?
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Roger Andreasson »

JetRanger har ingen startnyckel så det räcker med att man vet hur man gör för att starta den. Den stog vad jag förstår i en tälthangar så det var väl inte så svårt att ta sig in, vet dock inte hur området runt hangaren ser ut. JetRanger är ju en vanlig helikoptertyp så om man nu lyckats få tag på en förare som vill ställa upp på något sånt här kanske sannolikheten är stor att han också kan JetRangern (eller så såg han till att lära sig den). Läste någonstans att för att genomföra en flygning som denna i dåligt ljus och med landning på tak mm så krävs det mycket erfarenhet.

/Roger
Roger Andreasson
Inlägg: 669
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Roger Andreasson »

Åke Karlsson skrev:Man kan ju fundera på hur modiga våra poliser är? Tag en vanlig låda och skriv BOMB på den och lägg den nånstans och alla poliser springer och gömmer sig. Lite patetiskt, men det är en annan fråga. Min fråga är istället: OM man nu fått upp en helikopter till platsen, kan man med den tvinga ner den andra helikoptern? Vad händer exempelvis om man flyger alldeles ovanför? Blir det sån turbulens undertill att den andra kraschar?
Jag tror man aktar sig för att försöka tvinga ner eller beskjuta helikoptern om den flyger över bebyggt område. Det hade nog varit fråga om att följa helikoptern på avstånd.

/Roger
Åke Karlsson
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Åke Karlsson »

Roger Andreasson skrev:
Åke Karlsson skrev:Man kan ju fundera på hur modiga våra poliser är? Tag en vanlig låda och skriv BOMB på den och lägg den nånstans och alla poliser springer och gömmer sig. Lite patetiskt, men det är en annan fråga. Min fråga är istället: OM man nu fått upp en helikopter till platsen, kan man med den tvinga ner den andra helikoptern? Vad händer exempelvis om man flyger alldeles ovanför? Blir det sån turbulens undertill att den andra kraschar?
Jag tror man aktar sig för att försöka tvinga ner eller beskjuta helikoptern om den flyger över bebyggt område. Det hade nog varit fråga om att följa helikoptern på avstånd.

/Roger
Självfallet. Frågan gällde mest om och hur man kan tvinga ner en helikopter.
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Mats Averkvist »

Kanske har rånarna läst boken Biggles och helikopterkuppen utgiven av B. Wahlströms 1982... Och kanske polisen bör läsa den också... ;o)
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Fast det jag tycker är illavarslande är att man kunde "bakbinda" polisflyget så pass enkelt. Några konstiga väskor som står vid hangaren - eller vad man ska kalla den tillfälliga baseringen på Värmdö - misstanke om "bömb"...och där är man "sittande ankor" under viktiga minuter.

Polisflyget i Sthlm har väl inte haft någon fast basering sedan det brann på Tullinge - eller hur var det nu?
Användarens profilbild
Robert L
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping
Kontakt:

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Robert L »

Det är SE-HON som använts:
http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyh ... isid=52323
Längre ner på sidan finns en bra bild.
Robban
Fredric Lagerquist skrev:Helikoptern som användes är sannolikt en helikopter av typen Bell 206 Jet Ranger. En sådan stals i natt från Roslagens helikopterflyg.

Från https://svt.se/2.22620/1.1700326/forsta ... helikopter

Enligt TV-bilderna (tagna av Björn Lockström) ser Jet Ranger'n ut att vara vit med lågt sittande röd cheatline - SE-HON?
Bernt Olsson
Inlägg: 209
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
Ort: Hässelby/Stockholm
Kontakt:

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Bernt Olsson »

Det pågår en stor debatt nu på kvällsblaskornas hemsidor om Polisens obevakade hangar i Myttinge, (som ligger ca 4 mil från Stockholm) påminner om hangarbranden i Tullinge 2002 där tre polishelikoptrar och en Cessna förstördes, den hangaren var också obevakad...

En reflektion bara../Bernt
Användarens profilbild
Niklas Börjesson
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 feb 2008, 21:49
Ort: Järfälla

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Niklas Börjesson »

Hade vi haft kvar jakt divisionerna på Barkarby och Tullinge hade detta aldrig hänt ;-)
Håkan Olsson

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Håkan Olsson »

Bernt Olsson skrev:Det pågår en stor debatt nu på kvällsblaskornas hemsidor om Polisens obevakade hangar i Myttinge, (som ligger ca 4 mil från Stockholm) påminner om hangarbranden i Tullinge 2002 där tre polishelikoptrar och en Cessna förstördes, den hangaren var också obevakad...

En reflektion bara../Bernt
Sedan får man ju inte glömma angreppet i Göteborg där man sköt sönder helikoptrarna med automatvapen, hur var det med bevakningen där?

Efter att ha tittat på nyhetsprogram på TV och hört ursäkter som att vi har ju inget bygglov etc, etc, så kan jag faktiskt inte göra annat än att småle litet grann mitt i tragiken. Den gamla Lorrysketchen http://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw känns helt plötsligt aktuell. Johan Ulveson skulle kunna personifiera rikskrim ;-)
På svenskt manér så kommer snart kommentaren: "Vi kommer att tillsätta en utredning samt se över våra rutiner........", om den inte redan har kommit vill säga.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Lars Sundin »

Litet raljant sagt verkar det litet soppigt med svensk helikopterverksamhet, militär såväl som civil. Hur samhällets ambulanshelikopterverksamhet skall ordnas lär sålunda ha utretts nästan 60 (sextio) gånger och vad SHK tycker om Försvarsmaktens helikopterflygande skall vi inte tala.

Notera exempelvis formuleringen i detta dokument från Värmdö kommun: "Inte någon av de tre verksamhetsgrenarna Polisflyg, Ambulanshelikopter och Räddningshelikopter har i dag långsiktigt lämpade baseringar, utan strävar nu att finna en lämplig plats för gemensam basering." Vidare nämns att fastighetsägare klagat.

Ack, inte lätt att göra alla nöjda. Men allt är alltså inte Polisens fel - även om denna organisation som bekant inte funkar helt bra i sig.

Det finns fler dokument på webben om hur olika beslut om Myttinge-basen överklagas fram och tillbaka under uppåtstigandet i hierarkin av olika beslutande/dömande instanser. I botten ligger som sagt protester från enskilda fastighetsägare ("nimby=not in my backyard").

Nimby-attityden drabbar även småflyg (Tullinge/F 18, Tvetaberg m fl platser).

Lars S
Seve Ungermark
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Seve Ungermark »

Lars Sundin skrev:- - - Flyg i rånsammanhang - har det förekommit förr? - - -
Om man nu vågar nämna landet Frankrike: Vill minnas att vid åtminstone två tillfällen har Alouetter använts för att hjälpa fångar att fly från franska fängelser.

Seve U
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Christian S »

Det är en spektakulär händelse givetvis men varför tog man inte hjälp av Försvarsmaktens helikoptrar? Måste det vara sådana vattentäta skott mellan Polismyndigheten och Försvarsmakten i svåra situationer? Visst polisen är polisen och försvaret är försvaret och försvaret ska inte ta över polisens roll men försvaret kan bidraga med materiel och kunskap. Ådalen 1931 och alla dessa km-långa utredningar genom åren har handlingsförlamat samarbete. Jag tänker inte gå närmare in på skotten i Ådalen mer än det som hände var djupt tragiskt. Det är vi alla överens om.

Såg inte Stockholm Ctrl något på sin radar eller flög man under radarhöjd med transpondern avslagen? Flygvapnets låghöjdsspaningsradar då? Såg den något?
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Lars Sundin »

Seve Ungermark skrev:
Lars Sundin skrev:- - - Flyg i rånsammanhang - har det förekommit förr? - - -
Om man nu vågar nämna landet Frankrike: Vill minnas att vid åtminstone två tillfällen har Alouetter använts för att hjälpa fångar att fly från franska fängelser.

Seve U
Jag kunde förstås inte låta bli att googla på helikopterassisterad flykt från fängelse, och fick då träff direkt.

Och helt visst, Frankrike har världsrekordet. Hela 11 försök, de allra flesta lyckade. Därav inses förstås, att fransmännen har världens bästa helikoptrar. ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_he ... on_escapes

Men det går ju även på annat sätt. Här ett projekt som som man kom rätt långt med men så blev det fred.

Lars S
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Lars Sundin »

Lars Sundin skrev: ...
Notera exempelvis formuleringen i detta dokument från Värmdö kommun: "Inte någon av de tre verksamhetsgrenarna Polisflyg, Ambulanshelikopter och Räddningshelikopter har i dag långsiktigt lämpade baseringar, utan strävar nu att finna en lämplig plats för gemensam basering." Vidare nämns att fastighetsägare klagat.
...
Lars S
I SFF Kronologi att för den 19 september 2006 finns en notis med en mycket fyllig not om problemen med basering av polishelikoptrarna i Stockholms-området. Här är noten:

I augusti bryter Försvarsmakten en tidigare överenskommelse och meddelar Rikspolisstyrelsen (RPS) att de två Stockholmsbaserade polishelikoptrarna efter den 30 september 2006 inte får använda Berga helikopterbas. Efter ett muntligt bygglov hade en tillfällig bas börjat byggas på Myttinge skjutfält men avbrutits. Omkringboendes protester gjorde att Värmdö kommun förlängde remisstiden. Samtal mellan RPS flygchef och chefen Amf 1 i ett försök att förlänga baseringen på Berga resulterar bara i ett definitivt negativt besked. RPS meddelar då att båda helikoptrarna skall flyttas till Göteborg. Justitieminister Thomas Bodström säger då att om inte konflikten omedelbart löses kommer regeringen att besluta om var i Stockholmsregionen en ny helikopterbas skall byggas. Ett extrainkallat möte i Värmdö miljö- och byggnadsnämnd beslutar att Myttingebasen får byggas och användas i tre år. Basen beräknas bli färdig i oktober och till dess baseras RPS helikoptrar på ambulansheliporten i Mölnvik.

Man kanske kan säga att allt verkar inte vara Polisens "fel"...

Lars S
Användarens profilbild
Robert L
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 feb 2008, 17:43
Ort: Köping
Kontakt:

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Robert L »

Niklas Börjesson skrev:Hade vi haft kvar jakt divisionerna på Barkarby och Tullinge hade detta aldrig hänt ;-)
Vi har faktiskt en fungerande flottilj i Uppsala med en massa hangarer som inte används.
Bla så finns ju UAS helikoptrar i gamla flygräddningshangaren.
Erik Johansson
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Erik Johansson »

I think we must congratulate each other that this attack was a simple robbery and nothing else. It has now been proven beyond any reasonable doubt that it is a child’s play to ‘borrow’ a helicopter and to ground helicopters and whatever else that needs to be grounded operated by the police.

This could have turned out to be a Swedish 9/11.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Lars Sundin »

Christian S skrev:Det är en spektakulär händelse givetvis men varför tog man inte hjälp av Försvarsmaktens helikoptrar? Måste det vara sådana vattentäta skott mellan Polismyndigheten och Försvarsmakten i svåra situationer? Visst polisen är polisen och försvaret är försvaret och försvaret ska inte ta över polisens roll men försvaret kan bidraga med materiel och kunskap. Ådalen 1931 och alla dessa km-långa utredningar genom åren har handlingsförlamat samarbete. Jag tänker inte gå närmare in på skotten i Ådalen mer än det som hände var djupt tragiskt. Det är vi alla överens om.

Såg inte Stockholm Ctrl något på sin radar eller flög man under radarhöjd med transpondern avslagen? Flygvapnets låghöjdsspaningsradar då? Såg den något?
I Svenska Dagbladets s k ledarblogg skriver i en replik stridsledningsexperten Peter Neppelberg saker som ger svar på detta om den civila flygledningen och försvarsmakten såg något. Jag hade själv undrat; naturligtvis syntes helikoptern på Bällstaradarn (primärradarn; på den kunde man ibland se biltrafiken på ett visst back-krön på E 4:an mellan Stockholm och Södertälje minns jag. Fast det var ju på 60-talet; annan radar och MTI-funktion, kanske annan antenn) men enligt Neppelberg används inte primärradar-funktionen. (Jag vet inte om han har helt rätt. Jag undrar om någon flygledare undrat vem det är ute och flyger så okristligt tidigt över sta'n men vet inte om man behöver anmäla sådan flygning. Vi får väl aldrig veta det; "polisingripanden" utreds inte så noga och redovisas så öppet som flyghaverier). Se http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=15719 (Jag tycker denna text är intressant, även om jag inte alls är så överens med författaren. Kan inte låta bli att citera en kommentar till Neppelbergs inlägg: Varför inte gå hela vägen och införa krav på att lämna en färdplan för alla privatbilister i storstäderna, det kan ju tänkas vara en rånare som kör bilen. Bara en enkel blankett som lämnas in senast en timme före avfärd till jobbet varje dag. Men det är trevligt att han tar upp LULIS och annan användning av rundradionätet. Jag minns..., nej det får vara.)

Vad gäller användning av Försvarsmaktens helikoptrar så vet jag inte om några sådana finns baserade i Stockholms-trakten, och finns sådana så har man nog ingen snabbutryckningsmöjlighet. Något som hade legat närmare till hands hade då varit den vanliga ambulanshelikoptern, men jag såg i DN att man från den sidan lätt sturskt förklarat att den var avsedd för livräddande ambulanstjänst.

Man hade ju kunnat följa rånarhelikopterns flykt med vilket småplan som helst. Ja, DN hade ett tag formuleringen att polisen fick följa rånet "från markplan" som jag trodde tydde på detta, men det var nog ett lustigt skrivfel. Man menade "markplanet" och inte "landbaserade vanliga småflygplan".

Tillägg: Ser nu efter att mer noga läst Neppelbergs replik att han ingående har beskrivit vad FV:s övervakning sett av helikopterns färd.

Tillägg 2: Det finns för mig en särskild klang i förkortningen LULIS (som väl på FV-språk kan betyda Luftförsvarslägesinformationssystem e d, och som var en efterädare till LUFOR). Systemet utvecklades nämligen av mina ingenjörskollegor vid Teracom i den goda staden Luleå...

Lars S
Pontus W
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 17:39
Ort: Göteborg

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Pontus W »

Niklas Börjesson skrev:Hade vi haft kvar jakt divisionerna på Barkarby och Tullinge hade detta aldrig hänt ;-)

Vad skall man tro om detta ? Aftonbladet tur ut svängarna ibland ;)

"Jas-planen var på väg – stoppades" "Två Jas-plan dirigerades om till Tullinge i samband med helikopterrånet i förrgår"

Det skulle onekligen varit spännande om dom ingrep, man får lite rysningar (ståpäls) :)

Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5857601.ab


Mvh/Pontus
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Lars Sundin »

Pontus W skrev:
Niklas Börjesson skrev:
...
Vad skall man tro om detta ? Aftonbladet tur ut svängarna ibland ;)

"Jas-planen var på väg – stoppades" "Två Jas-plan dirigerades om till Tullinge i samband med helikopterrånet i förrgår"

...

Mvh/Pontus
Denna uppgift har även använts av en vad jag vet hyggligt aktad f d ledarskribent på DN i ett inlägg på nyhetsbloggen Newsmill. Kapten i reserven f ö. Han har några små elakheter om att medan rånarna rånar så pysslar FV med sina avancerade plan, Luftvärnet sitter i Halmstad och pysslar med sina grejor där och polisen dricker kaffe...

Kanske man för att vara allvarlig kan säga att detta rån har visat att vårt försvar inte är riktigt anpassat till de hot som är aktuella. Samtidigt kan man ju säga att dirigeringen av de två FV-planen ändå var ett sundhetstecken. FV hängde med i skeendet. Erik Johansson har ju erinrat om 9/11, alltså 11 september, i ett tidigare inlägg i tråden.

Lars S
Erik Johansson
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Erik Johansson »

I do not think it would be a big job to check out the pilots in Sweden with a current or expired license to fly a helicopter. Are we talking about 500 to 800 individuals? Now, tell me this, how many of the refugees that now live in Sweden are qualified helicopter pilots?

Lars showed in his first input how easy for anyone to study the target in the comfort of his/her own dwelling.

All you need is a trained helicopter pilot from any country currently living, or visiting Sweden, to do a ‘little job’, pay him well and he/she will be back to his normal work the following day.

Do we know the piloting qualities or any relevant training the refugees in Sweden have? I had the pleasure of working with an Iranian in Sweden, not long ago, who was a highly qualified ex-Iranian Air Force inspector. So, what do we really know about the qualifications the refugees have?

For a quick ‘in and out job’ like this keep the JAS and whatever remains of the Royal Swedish Air Force has today where ever they may be.

I thought that we had a very high level of alertness in the days when I served in the Swedish Air Force with the planes at the ready at the end of the runway. Are the remains of the RSAF still doing this covering 24 hours a day? If not, do not expect them to act on incidents like this resent one.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"