Hej.
Vid viss sökning kom jag på en uppgift , som jag väl missat eller glömt.
I propositionen av 1977 nämns att A 20 tänktes i 2 versioner:
A 20 M1 samt A 20 M2 , varav M1 var mest avancerad av de 2.
1978 har även en version M3 tillkommit, som prestandamässigt skulle ligga Mellan M1 och M2
A 20 var ju ett överljudsplan med attack, jakt och havsövervakningsförmåga.
Och alltså en tänkt vidareutveckling av JA 37.
Detta som en eventuell ersättning in på 80-talet av AJ 37 och SK 60,med en tänkt mix av ev. A 20 och B3LA.
Finns fler data om skillnaden mellan de olika tänkta versionerna av A 20 , alltså M1, M2 och M3 ?
Ritningar/skisser ?
Även Flight Int hade en artikel 1978.
Bengt
A 20 M1 (M2 och M3)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: A 20 M1 (M2 och M3)
Kommer inte ihåg nåt om M1 och M2. Men den mest utvecklade A 20 skulle fått hela nosvingen rörlig (fast det kan man ju fundera på om det hade fungerat) och då givetvis en hel del andra aerodynamiska förändringar och ganska mycket mer tillverkat av kompositer.
Den minst utvecklade skulle egentligen vara precis som JA 37, fast attackutrustad.
Gissningsvis torde en mellanvariant aerodynamiskt vara lik JA 37 men med mer komposit och alltså lättare.
Men jag utesluter inte att M1/2/3 har med annan hårdvara än själva skrovet att göra, d v s sånt som har antenner och optik.
Den minst utvecklade skulle egentligen vara precis som JA 37, fast attackutrustad.
Gissningsvis torde en mellanvariant aerodynamiskt vara lik JA 37 men med mer komposit och alltså lättare.
Men jag utesluter inte att M1/2/3 har med annan hårdvara än själva skrovet att göra, d v s sånt som har antenner och optik.
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: A 20 M1 (M2 och M3)
Jag kan lägga till att skillnaden inte bör ha varit jättestor, för i så fall hade A20 M2 kanske kallats "B4MA", "B21" eller nåt sånt. Vilket väcker frågan vad 1-19 eller 1-2,4-19 var och varför så många.
Re: A 20 M1 (M2 och M3)
Tack Urban.
Om man tittar på :
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=37 ... _id=G10395
och
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=37 ... id=G203138
som inte verkar vilja visas men titta på ::
Proposition 1977/78:95 om anslaget Flygvapenförband: Forskning och utveckling
Prop. 1978/79:138 Regeringens proposition
Sitat ur 1977:
"" A 20 M1 något mer långtgående än M2
1978 tillkommer A 20 M3 och den skall ha "legat" mellan M1 o M2
Detta säger ju inget om beväpningen o prestandan , eller om utseendet, men vad som bedömdes DÅ.
I Flight Int. 5/11 1977 sid 1344 syns planeringen 1977 samt vissa andra data om ex. SK60!
(105:12 eller 105:13)
Bengt
Om man tittar på :
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=37 ... _id=G10395
och
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=37 ... id=G203138
som inte verkar vilja visas men titta på ::
Proposition 1977/78:95 om anslaget Flygvapenförband: Forskning och utveckling
Prop. 1978/79:138 Regeringens proposition
Sitat ur 1977:
"" A 20 M1 något mer långtgående än M2
1978 tillkommer A 20 M3 och den skall ha "legat" mellan M1 o M2
Detta säger ju inget om beväpningen o prestandan , eller om utseendet, men vad som bedömdes DÅ.
I Flight Int. 5/11 1977 sid 1344 syns planeringen 1977 samt vissa andra data om ex. SK60!
(105:12 eller 105:13)
Bengt