Finsk C47 och flygförbud.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Finsk C47 och flygförbud.
Hej.
Finska DO-10, en C47A-1-D, cn 12050 havererar sent på tisdagskvällen den 3/10 1978.
Nedslaget skedde i vattnet norr om Kuopio, nära Rissala.
Vid olyckan dog tydligen 15 människor.
Flygförbud utfärdas.
Vad kom man fram till för orsak till haveriet, och hur länge varade förbudet ?
Fick olyckan någon följdverkan för tex. Svenska Flygvapnets TP 79 ?
Bengt
Finska DO-10, en C47A-1-D, cn 12050 havererar sent på tisdagskvällen den 3/10 1978.
Nedslaget skedde i vattnet norr om Kuopio, nära Rissala.
Vid olyckan dog tydligen 15 människor.
Flygförbud utfärdas.
Vad kom man fram till för orsak till haveriet, och hur länge varade förbudet ?
Fick olyckan någon följdverkan för tex. Svenska Flygvapnets TP 79 ?
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Helsingfors
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Det kan nämnas att passagerarna ombord på DO-10 var deltagare i en sk. Totalförsvarskurs (som alltfortfarande ordnas regelbundet i Finland), dvs. topppolitiker, företagsledare, journalister mm. FInlands nuvarande president Tarja Halonen (om jag kommer rätt ihåg vid olyckstillfället riksdagsledamot eller ev. minister) "borde" som deltagare i resp. kurs varit ombord på planet, vilket var orsaken till hennes privata uppvaktning vid minnesmärket i Utti-basen (DO-10:s hemmabas, strax öster om Kouvola) sommaren 2004.
Carl-Fredrik Geust
Carl-Fredrik Geust
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Tackar
Nu är inte Finska så lättläst.
Ser att DO-10 tappade ena motorn!
Blev det Flygförbud eller? (åtminstone står det så i pressen), (hur länge i så fall?)
Orsak: ? (utmattning??)
Eventuella följdverkningar till Svenska TP 79:or??
tacksam för svar.
mvh Bengt
Nu är inte Finska så lättläst.
Ser att DO-10 tappade ena motorn!
Blev det Flygförbud eller? (åtminstone står det så i pressen), (hur länge i så fall?)
Orsak: ? (utmattning??)
Eventuella följdverkningar till Svenska TP 79:or??
tacksam för svar.
mvh Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Jag kan inte finska men för mig förefaller det som om besättningen inte klarat av ett motorbortfall (=motorn "stannade") i mörker, något som inte är lätt men som man bör klara. Man svängde tydligen åt den trasiga motorns sida, något som man bör undvika om man kan.
DC-3:ans historia i Finland är mörk: http://uppslag.kaapeli.fi/bin/view/Upps ... lygolyckor
Tillägg kl 19.13: Jag har nu automatöversatt den finsk-språkiga text Fredric L nämnt, men där sägs inget konkret om olycksorsaken.
Lars S
DC-3:ans historia i Finland är mörk: http://uppslag.kaapeli.fi/bin/view/Upps ... lygolyckor
Tillägg kl 19.13: Jag har nu automatöversatt den finsk-språkiga text Fredric L nämnt, men där sägs inget konkret om olycksorsaken.
Lars S
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Tack L S
Automatöversättningen borde ju gett en vink om orsaken?
Jag kanske misstolkade: "lost one of its 2 engines" med att man tappade en motor.
I flygsammanhang betyder det väl ""motorbortfall?""?.....eller?
Nog kan väl våra Finska vänner informera oss om:
Haveriorsak
Flygförbudet (hur länge?)
Samt någon med inblick i Svenska FV. .... om detta påverkade Svenska TP 79, med ev. kontroller?
bengt
Automatöversättningen borde ju gett en vink om orsaken?
Jag kanske misstolkade: "lost one of its 2 engines" med att man tappade en motor.
I flygsammanhang betyder det väl ""motorbortfall?""?.....eller?
Nog kan väl våra Finska vänner informera oss om:
Haveriorsak
Flygförbudet (hur länge?)
Samt någon med inblick i Svenska FV. .... om detta påverkade Svenska TP 79, med ev. kontroller?
bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Hej Bengt!
Om du kör Googles översättningstjänst (finns på http://translate.google.se/translate_t# ) på http://users.kymp.net/ilmakilta/rissala.htm kan du läsa litet mer om olyckan. Inget sägs här om vad som orsakade motorstoppet (ASN-länken som Fredric L gav säger däremot ganska tydligt hur olyckan skedde, och talar om en skadad avgasventil-mekanism på cylinder nr 5), men däremot nämns att att förhållandena var svåra (vind, mörker m m) och att det tycks vara så som jag antytt; besättningen klarade inte av det hela utan tappade kontrollen över planet som föll brant ned i sjön.
På den i tidigare inlägg nämnda finska sajten nämns möjligen att motorn var gammal och att det var litet oklart kring det tidigare underhållet och utbytet av delar/reparationer. Om jag tolkat rätt. Det kan ha medfört ett finskt flygförbud tills man rett ut underhålls-historiken för finska DC-3:or. Men det är bara en bedömning efter bästa förstånd. Säkert vet någon finsk vän bättre.
Lars S
Om du kör Googles översättningstjänst (finns på http://translate.google.se/translate_t# ) på http://users.kymp.net/ilmakilta/rissala.htm kan du läsa litet mer om olyckan. Inget sägs här om vad som orsakade motorstoppet (ASN-länken som Fredric L gav säger däremot ganska tydligt hur olyckan skedde, och talar om en skadad avgasventil-mekanism på cylinder nr 5), men däremot nämns att att förhållandena var svåra (vind, mörker m m) och att det tycks vara så som jag antytt; besättningen klarade inte av det hela utan tappade kontrollen över planet som föll brant ned i sjön.
På den i tidigare inlägg nämnda finska sajten nämns möjligen att motorn var gammal och att det var litet oklart kring det tidigare underhållet och utbytet av delar/reparationer. Om jag tolkat rätt. Det kan ha medfört ett finskt flygförbud tills man rett ut underhålls-historiken för finska DC-3:or. Men det är bara en bedömning efter bästa förstånd. Säkert vet någon finsk vän bättre.
Lars S
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Tack LS
haveriet skedde "sent på kvällen " o då kan det bli svårigheter.
Tydligen är "Flygförbud" =="tabu" fortfarande i Finnland?
Dock står i Svenska tidninger att det blev ett Flygförbud för C47 i Finnska FV.
Frågar ännu en gång:
Haveriorsak?
Hur länge flygstopp?
och eventuella påverkningar på Svenska flygplan
Bengt
haveriet skedde "sent på kvällen " o då kan det bli svårigheter.
Tydligen är "Flygförbud" =="tabu" fortfarande i Finnland?
Dock står i Svenska tidninger att det blev ett Flygförbud för C47 i Finnska FV.
Frågar ännu en gång:
Haveriorsak?
Hur länge flygstopp?
och eventuella påverkningar på Svenska flygplan
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Tycker att haveriorsken är klargjord med all önskvärd tydlighet. Tveksamt om detta skulle gett några "eventuella påverkningar på Svenska flygplan". Vänder på frågan: Varför skulle det?Bengt Ekbladh skrev:Tack LS
haveriet skedde "sent på kvällen " o då kan det bli svårigheter.
Tydligen är "Flygförbud" =="tabu" fortfarande i Finnland?
Dock står i Svenska tidninger att det blev ett Flygförbud för C47 i Finnska FV.
Frågar ännu en gång:
Haveriorsak?
Hur länge flygstopp?
och eventuella påverkningar på Svenska flygplan
Bengt
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Hej
Intressant diskussion om DO-10 olyckan. Först en fakta, som är fel i ett tidigare svar av en skrivare. Det var nog höger motor som fick störning, men pilot Kari Halmetoja svängde DC-3:an nog till vänster, på samma sidan som fungerande motor, lugnt och med endast 20-30 graders vinkel. Höjden var ungefär 150 meter. Sen hände någonting, en minut från starten, hörde man konstig ljud från motorer (pang, pang... eller sv) Hastighet var ungefär 180-200 km/h. Piloterna började sväng till vänster och försökte flyga tillbaka till flygfältet, men DO-10 svängde plötsligt (stallade?) till brant dykning till vänster och störtade till sjön Juurusvesi.
Orsak till motorstörning var, att utblåsningsventilmekanisn från femte cylinder i höger motor lossnade av orsak om metalutmattning och hela cylinderhuvud lossnade med stor bit. Utmattningplats var i så svår plats i motoren, att man kunde inte se den utan att nedmontera en del av motor. Varför DC-3:an störtade kunde inte klara upp fast man gjorde mycket detaljerade undersökningar, eftersom flygmaskinen helförstörade när den slog till vattnet. Bara motorstörning kunde inte vara enda och enstaka orsak till olyckan.
Olyckan orsakade nog åtgärder, till exempel flygolyckornas gransningsstyrelse lämnade över rekommendation, att alla gamla DC-3 flygplan i Ilmavoimat skulle ersätta med nyare flygplantyper.
Mvh
Jukka
Intressant diskussion om DO-10 olyckan. Först en fakta, som är fel i ett tidigare svar av en skrivare. Det var nog höger motor som fick störning, men pilot Kari Halmetoja svängde DC-3:an nog till vänster, på samma sidan som fungerande motor, lugnt och med endast 20-30 graders vinkel. Höjden var ungefär 150 meter. Sen hände någonting, en minut från starten, hörde man konstig ljud från motorer (pang, pang... eller sv) Hastighet var ungefär 180-200 km/h. Piloterna började sväng till vänster och försökte flyga tillbaka till flygfältet, men DO-10 svängde plötsligt (stallade?) till brant dykning till vänster och störtade till sjön Juurusvesi.
Orsak till motorstörning var, att utblåsningsventilmekanisn från femte cylinder i höger motor lossnade av orsak om metalutmattning och hela cylinderhuvud lossnade med stor bit. Utmattningplats var i så svår plats i motoren, att man kunde inte se den utan att nedmontera en del av motor. Varför DC-3:an störtade kunde inte klara upp fast man gjorde mycket detaljerade undersökningar, eftersom flygmaskinen helförstörade när den slog till vattnet. Bara motorstörning kunde inte vara enda och enstaka orsak till olyckan.
Olyckan orsakade nog åtgärder, till exempel flygolyckornas gransningsstyrelse lämnade över rekommendation, att alla gamla DC-3 flygplan i Ilmavoimat skulle ersätta med nyare flygplantyper.
Mvh
Jukka
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Helt enkellt för att fpl. tillverkare och användare brukar vara vaksamma om det upptäcks / befaras vissFredric Lagerquist skrev: Tycker att haveriorsken är klargjord med all önskvärd tydlighet. Tveksamt om detta skulle gett några "eventuella påverkningar på Svenska flygplan". Vänder på frågan: Varför skulle det?
felaktigheter / utmattningar på en fpl. typ.
Nu är det ju en del skillnad mellan C 47 och Svenska TP 79 / DC-3 , så jag frågade bara OM det hade någon inverkan!
Bengt
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Vad är det för skillnad på de svenska TP 79:orna och övriga versioner av C-47? Att vissa individer flög med svensktillverkade motorer vet jag men i övrigt så känner jag inte till skillnaderna, det skulle vara kul att få veta mer?Bengt Ekbladh skrev:Nu är det ju en del skillnad mellan C 47 och Svenska TP 79 / DC-3 , så jag frågade bara OM det hade någon inverkan!
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Att jag skrev att flygplanet svängde åt "fel" håll grundar sig på en mening i ASN:s text: He turned on the stalled engine side but the airplane lost control and crashed in Lake Juurusvesi. Jag inser nu att man kan tolka texten tvärtom, som f ö baseras på ett mail från en person som antagligen inte hade engelska som sitt modersmål (=språkproblem?).
Jag kan tänka mig att det blev stor diskussion i det finska samhället om en olycka där en stor skara för samhället ganska så centrala personer placerats i ett flygplan som måste anses som omodernt, med motorer som hade en felfrekvens kanske 10-100 ggr större än i då alternativa trafikplan, och som fordrade stor pilotkompetens, speciellt i nödsituationer. Det är rimligt att tänka sig att ordet "flygförbud" cirkulerat åtminstone i debatten i medierna. Man skaffade sedan modernare turboprop-plan som Jukka skriver och detta skymtar också i en av de webbtexter jag försökt tolka (förutom en del om oklar underhållshistorik om jag tolkat rätt). Vidare nämns vindskjuvning som kan ha bidragit till att man tappade fart för att kunna manövrera planet.
Lars S, ihågkommande den måhända numera onödiga regeln "never turn into the dead engine"
Jag kan tänka mig att det blev stor diskussion i det finska samhället om en olycka där en stor skara för samhället ganska så centrala personer placerats i ett flygplan som måste anses som omodernt, med motorer som hade en felfrekvens kanske 10-100 ggr större än i då alternativa trafikplan, och som fordrade stor pilotkompetens, speciellt i nödsituationer. Det är rimligt att tänka sig att ordet "flygförbud" cirkulerat åtminstone i debatten i medierna. Man skaffade sedan modernare turboprop-plan som Jukka skriver och detta skymtar också i en av de webbtexter jag försökt tolka (förutom en del om oklar underhållshistorik om jag tolkat rätt). Vidare nämns vindskjuvning som kan ha bidragit till att man tappade fart för att kunna manövrera planet.
Lars S, ihågkommande den måhända numera onödiga regeln "never turn into the dead engine"
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Hej.Håkan Olsson skrev:Vad är det för skillnad på de svenska TP 79:orna och övriga versioner av C-47? Att vissa individer flög med svensktillverkade motorer vet jag men i övrigt så känner jag inte till skillnaderna, det skulle vara kul att få veta mer?Bengt Ekbladh skrev:Nu är det ju en del skillnad mellan C 47 och Svenska TP 79 / DC-3 , så jag frågade bara OM det hade någon inverkan!
Ja Håkan, det var väl i huvudsak vad jag menade.
Sveriges TP 79 var ju inköpta i huvudsak civiliserade kärror med "orginal" motorer antar jag.
I vad mån man ersatte dessa med Sv. tillverkade motorer och /eller skaffade fler av "orginalerna" vet jag inte.
Speciellt inte hur läget var vid det Finska haveriet 1978.
Och det är väl läget då som vi debaterar?
Motorfrågan kan säkert våra motorexperter reda ut!
mvh Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Finsk C-47 och flygförbud.
Bengt Ekbladh skrev:Hej.Håkan Olsson skrev:Vad är det för skillnad på de svenska TP 79:orna och övriga versioner av C-47? Att vissa individer flög med svensktillverkade motorer vet jag men i övrigt så känner jag inte till skillnaderna, det skulle vara kul att få veta mer?Bengt Ekbladh skrev:Nu är det ju en del skillnad mellan C 47 och Svenska TP 79 / DC-3 , så jag frågade bara OM det hade någon inverkan!
Ja Håkan, det var väl i huvudsak vad jag menade.
Sveriges TP 79 var ju inköpta i huvudsak civiliserade kärror med "orginal" motorer antar jag.
I vad mån man ersatte dessa med Sv. tillverkade motorer och /eller skaffade fler av "orginalerna" vet jag inte.
Speciellt inte hur läget var vid det Finska haveriet 1978.
Och det är väl läget då som vi debaterar?
Motorfrågan kan säkert våra motorexperter reda ut!
mvh Bengt
Gissar att alla utom möjligen den sist inköpta DC-3/C-47/TP 79 i oktober 1978 hade STWC-motorer.
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Tack för alla inlägg.
Tyvärr saknar jag svaren på ;; flygförbudet!
Det jag har är i detta fall är tidningsuppgifter:
ibland skall man kanske ifrågasätta sådana fakta,
Men oftast finns "ett" korn av sannning i raporteringen!
Kanske inte sådant uppgavs 1978 i Finland?
Vi kanske inte får ett svar på detta?..... eller , vad kan sägas?
Bengt
Tyvärr saknar jag svaren på ;; flygförbudet!
Det jag har är i detta fall är tidningsuppgifter:
ibland skall man kanske ifrågasätta sådana fakta,
Men oftast finns "ett" korn av sannning i raporteringen!
Kanske inte sådant uppgavs 1978 i Finland?
Vi kanske inte får ett svar på detta?..... eller , vad kan sägas?
Bengt
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Redaktör Jyri Raivio hade artikel om olyckan i finskt flygmagasinet "Ilmailu" nummer 4/1979, på sidan 5. Han skriver så här:
"Tutkijalautakunnan mukaan perussyy oli moottorihäiriö. Myötävaikuttaviksi syiksi nimetään ilmanopeudenja aleneminen alkunousun ja kaarron aikana moottorihäiriön seurauksena ja ohjaajan huomion siirtyminen ohjaamisesta moottorihäiriön aiheuttamiin toimenpiteisiin. Nämä tekijät johtivat ohjattavuuden menettämiseen. Lisäksi mainitaan vaikeat olosuhteet. Pimeys ja alhainen lentokorkeus olisivat edellyttäneet keskittynyttä mittarilentoa, jota puuskaisuus vaikeutti."
Jag försöker översätta:
"Enligt gransningsstyrelse grundorsak var motorstörning. Samverkande orsaken kan nämna flyghastighetens sänkning under stigen och svängning följd av motorstörning och pilotens uppseendes flyttning från styrning till motorstörnings orsakade åtgärder. De här faktorer ledde till förlust av planets kontroll. Också svåra villkor (omständigheter, dålig väder) kan nämna. Mörker och låg flyghöjd skulle kräva koncentrera sig på mätareflygning, vilken byig vind blandade."
Raivio skriver också, att DO-10:s höger ljuskastare var av, troligen därför att båda piloterna tittade ut till höger och till sönder motor som nog var på gång fortfarande. Det är också möjligt att brandflaska hade tömts till höger motor. Plötsligt svängde maskinen mera till vänster, möjligen 70 grader. DC-3:an hamnade troligen till sidglidan och stallade till Juurusvesi. Man märkte i granskningarna, att stabilisator (höjdror) var fulltdragit och "ailerons" så, att höger aileron var uppåt (= spak till höger). Pilot försökte få maskinen till kontroll men han kom inte att hinna göra det i tid.
I samma Ilmailu 4/1979 med Raivios artikel var foton, som visade finska flygvapnets DC-3 pilot att trycka propellens "avstressaknapp". Alltså knappen som påverkar till propellerbladens vinkel, ni vet nog alla.
Jag har inte hittat info, att det skulle komma direkt flygförbud åt DC-3 i Ilmavoimat efter Kuopio tragedi. Men efter olyckan slutade man (Ilmavoimat) transportera personal och viktiga människor med gamla DC-3 maskiner. Det skriver Pekka Raninen (DO-10 styrmans pojke) i sina hemsidor. DO-10 var tidigare till exempel president Kekkonens favorit och transportplan med extra utrustning. Jag förstår nog Pekka Raninens tanke i sina texter, när han återkallar olyckan och sin pappa, att gamla DC-3:or var för länge i tjänsten i Ilmavoimat...
http://www.pekka.raninen.jossain.com/rissala.htm
Mvh Jukka
"Tutkijalautakunnan mukaan perussyy oli moottorihäiriö. Myötävaikuttaviksi syiksi nimetään ilmanopeudenja aleneminen alkunousun ja kaarron aikana moottorihäiriön seurauksena ja ohjaajan huomion siirtyminen ohjaamisesta moottorihäiriön aiheuttamiin toimenpiteisiin. Nämä tekijät johtivat ohjattavuuden menettämiseen. Lisäksi mainitaan vaikeat olosuhteet. Pimeys ja alhainen lentokorkeus olisivat edellyttäneet keskittynyttä mittarilentoa, jota puuskaisuus vaikeutti."
Jag försöker översätta:
"Enligt gransningsstyrelse grundorsak var motorstörning. Samverkande orsaken kan nämna flyghastighetens sänkning under stigen och svängning följd av motorstörning och pilotens uppseendes flyttning från styrning till motorstörnings orsakade åtgärder. De här faktorer ledde till förlust av planets kontroll. Också svåra villkor (omständigheter, dålig väder) kan nämna. Mörker och låg flyghöjd skulle kräva koncentrera sig på mätareflygning, vilken byig vind blandade."
Raivio skriver också, att DO-10:s höger ljuskastare var av, troligen därför att båda piloterna tittade ut till höger och till sönder motor som nog var på gång fortfarande. Det är också möjligt att brandflaska hade tömts till höger motor. Plötsligt svängde maskinen mera till vänster, möjligen 70 grader. DC-3:an hamnade troligen till sidglidan och stallade till Juurusvesi. Man märkte i granskningarna, att stabilisator (höjdror) var fulltdragit och "ailerons" så, att höger aileron var uppåt (= spak till höger). Pilot försökte få maskinen till kontroll men han kom inte att hinna göra det i tid.
I samma Ilmailu 4/1979 med Raivios artikel var foton, som visade finska flygvapnets DC-3 pilot att trycka propellens "avstressaknapp". Alltså knappen som påverkar till propellerbladens vinkel, ni vet nog alla.
Jag har inte hittat info, att det skulle komma direkt flygförbud åt DC-3 i Ilmavoimat efter Kuopio tragedi. Men efter olyckan slutade man (Ilmavoimat) transportera personal och viktiga människor med gamla DC-3 maskiner. Det skriver Pekka Raninen (DO-10 styrmans pojke) i sina hemsidor. DO-10 var tidigare till exempel president Kekkonens favorit och transportplan med extra utrustning. Jag förstår nog Pekka Raninens tanke i sina texter, när han återkallar olyckan och sin pappa, att gamla DC-3:or var för länge i tjänsten i Ilmavoimat...
http://www.pekka.raninen.jossain.com/rissala.htm
Mvh Jukka
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Fint Jukka.
Just flygförbud stod i en Svensk tidning,(jag läst)
i en annan tidning i samma stad (Gävle) säger man inte det ordet
Rubrik :: Top-politiker dödsstörtade.
samt bla. att det resulterade i att det blev en styrkeförändring i Finska regeringen.
samt att landshövdingen i Vasa Län var bland de omkommna.
(nämner det bara för att jag personligen har viss anknytning till Vasa.
MVH Bengt
Just flygförbud stod i en Svensk tidning,(jag läst)
i en annan tidning i samma stad (Gävle) säger man inte det ordet
Rubrik :: Top-politiker dödsstörtade.
samt bla. att det resulterade i att det blev en styrkeförändring i Finska regeringen.
samt att landshövdingen i Vasa Län var bland de omkommna.
(nämner det bara för att jag personligen har viss anknytning till Vasa.
MVH Bengt
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Måste kolla ännu om jag hittar något om flygförbud från finska tidningar. Som du berättade, Vasa läns landshövningen Antti Pohjonen var med i planet. Han var från Gamlakarleby (Karleby, nyförtiden), Kokkola på finska. Jag är också från samma stad, men har bott här i Vasatrakten ungefär 20 år.
Mvh Jukka
Mvh Jukka
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Finsk C-47 och flygförbud.
Jag har via en finsk kontakt fått reda på följande: Flygförbudet på finska flygvapnets DC-3or infördes den 4 oktober 1978. Det hävdes antagligen den första veckan i november samma år, detta efter ett antal testflygningar och man sänkt sin interna MTOW. Enligt utsago var flygningarna med säkerhet igång igen med DC-3 den 7 november 1978.
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Tackar Fredric.
Då var det alltså ett flygförbud.
Och Finnarna bytte ju snart Tp plan.
Så gjorde ju vi också rätt snart ( säkert inte för detta haveri), var redan planerat.
(Var själv med på en rundtur Gävle- Sandviken då SFF-X fick en tur inför TP 79:ans svane-"flygning".)
Någon påverkan på Flygvapnet borde det nog ha gjort?
Men än en gång tackar Fredric.
Bengt
Då var det alltså ett flygförbud.
Och Finnarna bytte ju snart Tp plan.
Så gjorde ju vi också rätt snart ( säkert inte för detta haveri), var redan planerat.
(Var själv med på en rundtur Gävle- Sandviken då SFF-X fick en tur inför TP 79:ans svane-"flygning".)
Någon påverkan på Flygvapnet borde det nog ha gjort?
Men än en gång tackar Fredric.
Bengt
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Bra, att du fick ansvar till flygförbud-frågan redan. Jag hittade från mikrofilm i Vasa bibliotek följande uppgifter av olyckan:
Vasabladet 5.10.1978:
FLYGFÖRBUD
De sju Dakota-plan av typen DC-3, som försvarsmakten har kvar, har belagts med flygförbud. Det gäller tillsvidare eller åtminstone så länge som utredningen av flygkraschen i Rissala utanför Kuopio tar och olycksorsaken klarnar.
Luftstridskrafternas kommendör Rauno Meriö fattade beslutet om flygförbudet vid 14.30-tiden på onsdagen. På en presskonferens sade han, att förberedelserna för avskaffningar av en ny plantyp för försvarsmaktens transportbehov mäste inledas genast. Det tar nämligen så lång tid.
Att anskaffningar nu förbereds betyder inte att DC-3:orna eller Dakota C-47 och C-53 som de exakta
beteckningarna är beroende på skillnader i transportluckor, skulle vara befästa med fel, påpekar general Meriö.
I samma Vasabladet var också spekulationer om DC-3:s ersättare i Ilmavoimat. Liksom general Meriö, också överstelöjtnant P. Havu i intervju hade samma tankar om, att Ilmavoimat måste nu få nya transportplan. En källa som ville vara anonym och var expert i flygbranschen, sade att det skulle vara logiskt att välja Convair Metropolitan som nästa transportplan. Finnair hade ännu fyra stycken av plantyp i trafik dåtiden. Det kom ingen Convair, utan Ilmavoimat hyrade ut 2 st Fokker F.27 Friendship 1980 från Kar-Air.
I Vasabladet berättar man också om olycksplans DO-10 pilot, premiärlöjtnant Kari Halmetoja. Han var huvudflyglärare av DC-3 i Ilmavoimat och erfaren DC-3-pilot med 1500 timmar i plantyp. Han hade varit till exempel finska flygvapnets reservflygarekursens flyglärare på samma hösten och inriktad på just motorstörning situationer i starten. Han var också med i filmen “Bridge too far” 1977 i Holland. Ilmavoimat hade fyra DC-3 i filmingarna. Finländaren fick mycket respekt där med sina fina formationsflygningarna.
Jukka
Vasabladet 5.10.1978:
FLYGFÖRBUD
De sju Dakota-plan av typen DC-3, som försvarsmakten har kvar, har belagts med flygförbud. Det gäller tillsvidare eller åtminstone så länge som utredningen av flygkraschen i Rissala utanför Kuopio tar och olycksorsaken klarnar.
Luftstridskrafternas kommendör Rauno Meriö fattade beslutet om flygförbudet vid 14.30-tiden på onsdagen. På en presskonferens sade han, att förberedelserna för avskaffningar av en ny plantyp för försvarsmaktens transportbehov mäste inledas genast. Det tar nämligen så lång tid.
Att anskaffningar nu förbereds betyder inte att DC-3:orna eller Dakota C-47 och C-53 som de exakta
beteckningarna är beroende på skillnader i transportluckor, skulle vara befästa med fel, påpekar general Meriö.
I samma Vasabladet var också spekulationer om DC-3:s ersättare i Ilmavoimat. Liksom general Meriö, också överstelöjtnant P. Havu i intervju hade samma tankar om, att Ilmavoimat måste nu få nya transportplan. En källa som ville vara anonym och var expert i flygbranschen, sade att det skulle vara logiskt att välja Convair Metropolitan som nästa transportplan. Finnair hade ännu fyra stycken av plantyp i trafik dåtiden. Det kom ingen Convair, utan Ilmavoimat hyrade ut 2 st Fokker F.27 Friendship 1980 från Kar-Air.
I Vasabladet berättar man också om olycksplans DO-10 pilot, premiärlöjtnant Kari Halmetoja. Han var huvudflyglärare av DC-3 i Ilmavoimat och erfaren DC-3-pilot med 1500 timmar i plantyp. Han hade varit till exempel finska flygvapnets reservflygarekursens flyglärare på samma hösten och inriktad på just motorstörning situationer i starten. Han var också med i filmen “Bridge too far” 1977 i Holland. Ilmavoimat hade fyra DC-3 i filmingarna. Finländaren fick mycket respekt där med sina fina formationsflygningarna.
Jukka
Re: Finsk C47 och flygförbud.
Verkligen Toppen!!
Tackar.
Vasa- bladet har man ju läst sommartid, tyvärr rätt få blad, men ändå rätt informativ.
>>filmen “Bridge too far” 1977 >>har jag inte sett tyvärr.
Någon kanske har bilder?
Än en gång tack Jukka hoppas vi hörs snart.
Bengt
Tackar.
Vasa- bladet har man ju läst sommartid, tyvärr rätt få blad, men ändå rätt informativ.
>>filmen “Bridge too far” 1977 >>har jag inte sett tyvärr.
Någon kanske har bilder?
Än en gång tack Jukka hoppas vi hörs snart.
Bengt