Biltema utökar sin flygplanflotta
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Biltema utökar sin flygplanflotta
Det finns tydligen plats för fler flygplan i Biltemas hangar. Nu har man köpt en större maskin, men registreringen VP-BIL fanns redan vid årskiftet. VP- står för Bermuda.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: Biltema utökar sin flygplanflotta
Det fanns plats.... snarareKenneth Göransson skrev:Det finns tydligen plats för fler flygplan i Biltemas hangar. Nu har man köpt en större maskin, men registreringen VP-BIL fanns redan vid årskiftet. VP- står för Bermuda.
Det köp som avses i e24-artikeln ligger lååångt bak i tiden och flygplanet levererades hösten 2008. Så man måste fråga sig: Vad är nyhetsvärdet?
Dessutom fick VP-BIL sällskap av en "bizjet-lillebror" några månader senare. Det är en senare nyhet
Båda har omnämnts i Med SE- på vingen "Andra nyheter" i SFT 2/09.
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Jag beklagar att jag har missat de raderna i vår tidning, trots mitt stora kalenderbitarintresse. Får läsare noggrannare fr o m nästa nummer så att jag inte sprider gamla nyheter en gång till
Förresten har flyghistoria inget bäst-före-datum, så det går nog att återkomma med dylika nyheter i vårt forum.
Men som Fredric skriver: vad var nyhetsvärdet i Aftonbladet (nästan ett år gammalt) och hur tänkte dom där?
Förresten har flyghistoria inget bäst-före-datum, så det går nog att återkomma med dylika nyheter i vårt forum.
Men som Fredric skriver: vad var nyhetsvärdet i Aftonbladet (nästan ett år gammalt) och hur tänkte dom där?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Du har såå rätt att "gamla nyheter" är en hel del av vår favoritsysselsättning
Hur var det nu med e24-texten - hade de klart för sig att Biltema äger två Spitfire? När jag kollade igenom artikeln så nämndes bara den ena...
Det känns som Aftonbladets ekonomiredaktion kanske har en liten utrensning av artiklar som legat i skafferiet ett tag
Hur var det nu med e24-texten - hade de klart för sig att Biltema äger två Spitfire? När jag kollade igenom artikeln så nämndes bara den ena...
Det känns som Aftonbladets ekonomiredaktion kanske har en liten utrensning av artiklar som legat i skafferiet ett tag
Kan det stämma att "Jetten" går lös på 350 mille ? Låter lite saftigt, el jag som inte har koll ;)
Mvh /Pontus.
Mvh /Pontus.
- UrbanFredriksson
Javisst, inte alls extremt om man jämför med tidigare generationer och/eller lite mindre flygplan. Det skulle till och med kunna vara priset innan man skaffar inredning till den. Beroende på hur man räknas kan det också bli 425.Pontus W skrev:Kan det stämma att "Jetten" går lös på 350 mille ?
-
Det är med all säkerhet en årsgammal artikel, kvällstidningarna är experter på att göra gammalt till senaste nytt. Speciellt om någon annan hunnit före, då måste de bre på lite extra för att inte framstå som att de missat nåt.
Visst hade väl Biltema en Hawker 800 eller 1000 tidigare och det var den som ersattes av Falcon? Har för mig den rentav stod registrerad på Bertil Gerhard...
Andra flygplan som burit rutig logga är Beechcraft 200 och minst en Citation II, längre tillbaka har jag för mig det fanns ett par kolvmotordrivna apparater också (ja, innan V12 blev melodin alltså).
Visst hade väl Biltema en Hawker 800 eller 1000 tidigare och det var den som ersattes av Falcon? Har för mig den rentav stod registrerad på Bertil Gerhard...
Andra flygplan som burit rutig logga är Beechcraft 200 och minst en Citation II, längre tillbaka har jag för mig det fanns ett par kolvmotordrivna apparater också (ja, innan V12 blev melodin alltså).
Per Börjeson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Innan VP-BIL hade man VP-BER, en Falcon 2000EX. Den ersatte i sin tur Hawker 800XP SE-DVD.perborjeson skrev: Visst hade väl Biltema en Hawker 800 eller 1000 tidigare och det var den som ersattes av Falcon? Har för mig den rentav stod registrerad på Bertil Gerhard...
Biltemas tidigare affärsflygplan:
Piper PA-31 Navajo SE-IAC (1978-79)
Beech C90 King Air SE-GXK (1979-85)
Beech 200 Super King Air SE-IUP (1985-90)
Cessna 560 Citation V SE-DPG (1990-98)
...därefter SE-DVD osv...