Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Anders Lidén
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 okt 2008, 19:08
Ort: Borlänge

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Anders Lidén »

Om inte allting försämrats sen förr, så ser ju militären det mesta vi gör i luften. Det gäller bara att skilja ut det intressanta. Här är vad man såg av en lågt flygande trike i Orsa (dvs mitt inne i landet, i Stockholm bör man ha än bättre koll på luften). Se sid 8

http://www.havkom.se/virtupload/reports/rl2006_06.pdf
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Anders!

Tänk vad man kan nu för tiden! Och övervakad är man. Förr var det ju fritt fram norr om Dalälven. Sa's det.

Tragisk olycka. På Youtube hittar man en liknande krasch men det är så deppigt att se att jag inte ger någon URL.

Kommer att tänka på hur svårt det var på 60-talet att överföra en radarbild till en ledningscentral. Smalbandöverföring av radarbild var då under utveckling, se http://www.fht.nu/dokumentbank/flyg_publ_dok_sbo.pdf. Men att få över en vanlig analog radarbild krävde en mikrovågs radiolänk, lika jobbigt/dyrt som för ett TV-program.

I dag är detta tack vare IT-tekniken och Telias "vanliga telenät" närmast en baggis. Tänk bara på väderradarbilderna vi får se i TV. SMHI har ett nät av väderradarstationer.

Här har du en sajt för (riktiga) masar: http://proj.sunet.se/TP8/pres/smhi2.pdf

Lars S, förstås avvikande från ämnet
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Flyghistoriska funderingar

Inlägg av Arne M »

Lars Sundin skrev:Ett nattligt försök att med hjälp av helikopter komma över stålar har gjorts! Flyg i rånsammanhang - har det förekommit förr?

Se exempelvis http://www.dn.se/sthlm/attack-mot-vardedepa-1.958381

Jag skulle tro det är huset med den stora lanterninpyramiden här.

Lars S
Att det som hände i Västberga uppmärksammades stort i medierna både här hemma och i utlandet står utom allt tvivel. Men jag funderar lite på vad som ska kvalificera något som en "flyghistorisk händelse" här på Svenskt Flyghistoriskt Forum? Är detta helikopterrån verkligen en historisk händelse - eller finns det kanske ett bättre ord för att karaktärisera det skedda?

Jag tycker att man kanske borde reservera uttryck som flyghistorisk för händelser typ Lindberghs solo Atlantflygning i maj 1927 eller bröderna Wright vid Kitty Hawk 1903. Att någon långfingrad helikopterpilot lyckats landa och starta från ett platt tak i södra Stockholm är kanske imponerande med tanke på att dådet utfördes i mörkret under tidiga morgontimmar. Men någon historisk betydelse har händelsen knappast och inte heller är det ett paradigmskifte i (bus)flygets historia.
Användarens profilbild
Sven O. Sjöstedt
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:06
Ort: St Paul, Minnesota, USA
Kontakt:

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Sven O. Sjöstedt »

Personligen tycker jag nog att händelsen platsar i forumet. Så här säger Ulf Edlund i introduktionen till detta nya forum: "Jag hoppas och tror att vårt nya forum skall fungera som vi vill ha det: högt i tak, kluriga frågor och sakkunniga svar och rejäla debatter när så behövs." Jag tänker närmast på: "högt i tak".

1. Det handlar om luftburen farkost.
2. Händelsen är onekligen unik även om den kanske inte kan klassas som historisk. Men är den inte det? Var det inte första gången ett rån utfördes på detta sättet i Sverige?
3. Debatten och kommentarerna visar att det finns ett intresse för händelsen. Vi är nu på sidan 2 av inlägg.
Bild: ASA-Flygs PA-22 på ESOE 1963
Håkan Olsson

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Håkan Olsson »

Varje flygplanrörelse i Sverige är ju en bit svensk flyghistoria så snart den har skett även om den kan tyckas vara oväsentlig just för stunden

Helikopterrånet är spektakulärt ur många synvinklar och den bästa dokumentationen om det ur flygmässig vinkling finns nog just här i den här tråden. Å andra sidan är den lika ointressant som en JAS 39 som buklandar eftersom det också är saker som händer då och då och dessutom hänt i relativ närtid.

Vad som har skrivits här är faktiskt en dokumentation av händelsen som den som är intresserad kan spara undan och förhoppningsvis kunna plocka fram om trettio år när någon ställer frågan "Vilken individ var det som användes under helikopterrånet 2009?"

Om någon däremot börjar rapportera om att det har startat en PA-28 från Bromma kl 14:02 för att göra en stjärtsväng över staden så kommer jag förmodligen att låsa alternativt ta bort tråden ganska snabbt.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Lars Sundin »

Jag brukar ofta tveka om jag skall göra ett inlägg eller inte, men jag måste säga att denna händelse var sådan att jag bedömde att den avgjort skulle komma att gå till svensk historia. Särskilt som det var första gången en luftfarkost användes i en så spektakulär händelse i Sverige, vilket jag var ganska säker på och som ingen bestritt. (Jag hade väntat mig inlägg om andra fall där luftfartyg använts brottsligt; de fall jag kan erinra mig är mindre dramatiska, undantaget då någon/några kapningar.) I varje fall var händelsen så ovanlig att den kommer att kommas ihåg. Den går inte att tigas ihjäl.

Det är främst den svenska allmänhetens och samhällets reaktion som avgör om en händelse blir flyghistoriskt stor eller ej (eller?). Denna händelse väckte ju dessutom många frågor som har med flygets användning att göra. Det fanns ju t o m antydningar att privatflygs möjligheter helst bör begränsas, så händelsen är av klart intresse inte bara för de flyghistoriskt intresserade utan även för oss som vill främja flyg.

Lars S
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Arne M »

Lars Sundin skrev:Jag brukar ofta tveka om jag skall göra ett inlägg eller inte, men jag måste säga att denna händelse var sådan att jag bedömde att den avgjort skulle komma att gå till svensk historia. Särskilt som det var första gången en luftfarkost användes i en så spektakulär händelse i Sverige, vilket jag var ganska säker på och som ingen bestritt. (Jag hade väntat mig inlägg om andra fall där luftfartyg använts brottsligt; de fall jag kan erinra mig är mindre dramatiska, undantaget då någon/några kapningar.) I varje fall var händelsen så ovanlig att den kommer att kommas ihåg. Den går inte att tigas ihjäl.

Det är främst den svenska allmänhetens och samhällets reaktion som avgör om en händelse blir flyghistoriskt stor eller ej (eller?). Denna händelse väckte ju dessutom många frågor som har med flygets användning att göra. Det fanns ju t o m antydningar att privatflygs möjligheter helst bör begränsas, så händelsen är av klart intresse inte bara för de flyghistoriskt intresserade utan även för oss som vill främja flyg.

Lars S
Det jag reagerade en aning på var just användningen av ordet "flyghistorisk". Jag tycker absolut att man kan skriva om den här mycket spektakulära flyghändelsen här i forumet; det var ju inte det jag ville protestera emot. Men jag tycker att ordens valörer är viktiga och att man kanske ska vänta en tid med att utnämna Västbergarånet till statusen av flyghistoria. Det är möjligt att man om 50 år (nåja ;-) ) kan komma att säga att den här helikopterstölden och efterföljande landning på ett tak i Västberga blev en vändpunkt i flyghistorien, underavdelning spektakulär kriminalitet. Men låt i alla fall det gå en tid innan vi går så långt som att klassa det här som en unik historisk händelse; nog har man väl använt flygfarkoster både här hemma och utomlands i diverse ljusskygga aktiviteter tidigare?
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Christer Sidelöv »

Håkan Olsson skrev:Om någon däremot börjar rapportera om att det har startat en PA-28 från Bromma kl 14:02 för att göra en stjärtsväng över staden så kommer jag förmodligen att låsa alternativt ta bort tråden ganska snabbt.
Hmmm...var det en Warrior eller en Archer?
:-)
Håkan Olsson

Re: Rån med hjälp av helikopter - flyghistorisk händelse!

Inlägg av Håkan Olsson »

Christer Sidelöv skrev:
Håkan Olsson skrev:Om någon däremot börjar rapportera om att det har startat en PA-28 från Bromma kl 14:02 för att göra en stjärtsväng över staden så kommer jag förmodligen att låsa alternativt ta bort tråden ganska snabbt.
Hmmm...var det en Warrior eller en Archer?
:-)
:D :D :D Klockrent !
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"