Rädda F9 kasernområde!!!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Zodiac

Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Zodiac »

Hej
Efter ett antal besök till gamla F9 området och Blå berget så har jag suttit å funderat på en sak! Alla Stockholms flottiljer har ju blivit bostadskomplex och så gott som allt har blivit raserade och det finns inget som kan visa hur det såg ut en gång i tiden! Våra nuvarade flottiljer som ej har blivit bostadskomplex är omgjorda för Jas39 Gripen systemet eller blivit internationel flygplats
Undantag för gamla F9! Av alla byggnader som fanns eller finns så är det bara 3,e karsern och gamla karsernvakten som är riven men allt annat finns kvar! Så jag tycker man skall försöka med alla medel få detta unika område K märkt,för F9 karsern området är helt unikt utifrån militär aspekter. Jag har ringt runt till olika instanser och skicket email med å fått lite posivtiva svar men det är svårt att få någon att hålla med om det unika området ! Jag ger mig inte fören jag har svart på vitt att det är bara att glömma att bevara F9 Karsernområdet! är jag helt ute eller vad tycker ni??
Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Rädda F9 karsernområdet!!!

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

Jag tycker att du har helt rätt! Det borde bevaras för framtiden. Vad man än vill göra och använda området och byggnaderna till så tycker jag det är skandal att man låter byggnaderna stå och förfalla i stället för att underhålla dem. När det var en rundvandring häromåret noterade jag att det var fönster som stod öppna så att det kunde regna in. Ett fönster öppnar sig inte av sig själv! Nån vill uppenbarligen att nedgången skall gå så långt att underhåll och renovering omöjliggörs eller i vart fall anses allt för kostsamt. Om ett fönster glöms öppet, vilket förvisso kan hända, så borde de ha stängts när det upptäcks. I gymnastiksalen och uoff-mässen var det fuktskador som såg ut att bero på läckande tak. Det var mycket tråkigt att se när man sett hur det såg ut på 80-talet slut och början av 90-talet. Alltså långt efter F 9 nedläggning sköttes underhållet tillräckligt väl för att det i varje fall inte skulle uppstå skador på byggnaderna. Men på senare år tycks det ha gått fort utför. Det är dock inte för sent. Men man måste nog se till att något görs snart.
Ditt upprop kommer i tid tror jag, men det är dags nu!
Kanske skulle man kunna finna nån sorts hyresgäster till en del byggnader och använda dem som kontor. Att företag skulle kunna ha intresse av att vara lokaliserade på ett inhägnat område som detta tror jag säkert.
En del byggnader bör kanske försöka bevaras som de är och där kanske man skulle höra med byggnadsvårdare. Det finns t.ex. byggnadsvårdsläger där intresserade får lära sig renovera äldre byggnader. Närheten till GBG är nog här en fördel eftersom en del sådana utbildningar som finns ligger en bit bort.
Exteriören på byggnaderna bör bevaras men en del interiörer måste nog anpassas till dagens krav för att hitta användningsområden som drar in pengar.
Helt klart finns möjligheter för den som kan och vill.

Martin Hellberg, Backamo.
Leif Alenäs
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 feb 2008, 23:07

Re: Rädda F9 karsernområdet!!!

Inlägg av Leif Alenäs »

Beträffande byggnaderna på gamla F9 så gick jag en runda på lördagen innan Aeroseums flygdag började och tittade på de gamla vpl.logementen dess var totalt nedgångna med stora hål i taken och fullt av vatten på golven inne. Likaså det gamla int. förrådet, sjukstugan,gymnastikbyggnaden, exp byggnaden var ej räddningsbara. Uoffmässen är i någolunda skick men det måste bytas tak då detta börjar att ge sig. Matsalen är i relativt gott skick liksom offmässen och en av lektionsalsbyggnanderna. Vpl. och underbefälsmässen är renoverbar. Gamla 4komp är ju relativt nytt men byggnanden som räddningstjänsten hade är bortom räddning. Vidare är ju området på vissa ställen totalt igenväxt med träd och sly. Gamla garagebyggnaden är i väldigt dåligt skick och börjar att förfalla. Den totala kostnaden för att renovera detta går säkert på flera tiotals milioner kanske ännu mer. Det är en fin tanke att rädda detta gamla flottiljområde men jag tror att det stannar vid en tanke tyvärr
Leif Alenäs F9 kamratför.
Användarens profilbild
Hans E Fredbäck
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Rädda F9 karsernområdet!!! FORTV äger problemet!

Inlägg av Hans E Fredbäck »

Hej!
Det är verkligen sorgligt att läsa detta.
Vänd er med en skrivelse (ett enkel brev räcker) till Fortifikationsverket, 631 89 Eskilstuna. Be att få kontaktpersoner för fortsatta diskussioner. Arkitekterna Anna Saga Jannsen och Ingela Andersson är bra tips, men låt FORTV ledning först ta del av Er skrivelse. Be om snabbt svar och be att kontaktpersoner utses omgående.
Ni kommer att få skriftligt svar. Mer än en månad får svaret inte dröja!
Om det krånglar, så ring till GD! Gå även in på www.fortv.se

Ge inte upp!
Med FBH-hälsning
Hans-Erik Fredbäck
FBH-gruppen
Zodiac

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Zodiac »

Hej!!
Jag har vart i kontakt med Fortv och en handläggare ville att jag skulle åka dit å ta kort på byggnader som är värd att spara!
Men det gäller att få tag på någon som kan ge mig tillåtelse att åka till Säve å gå runt å ta kort!(Men vart skall man vända sig tro?)Och är inte husen allt för
mögelskadade så är dom värda att rädda ! Det finns ju en hel del arbetslösa snickare som kan göra en instatts genom ams försorg kanske och ta det som
beredskaps jobb! Som sagt att jag ger mig inte fören jag vet att det är natt svart att rädda F9 Karsernområdet med sina unika byggnader
Håkan Olsson

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Håkan Olsson »

Kontakta Göteborgs Garnison. Såvitt jag vet är gamla F9 under deras beskydd för tillfället.
Användarens profilbild
Hans E Fredbäck
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Hans E Fredbäck »

Snälla! Om Du verkligen vill driva denna fråga, så gör som jag föreslår!
SKRIV!!!!!! Då får Du ett dokumenterat SVAR!
Be att få en kontaktman/-kvinna vid FORTV HK!
SFF Region Göteborg bör helst medverka i skrivelsen.
FORTV har - efter det framgångsrika FBH-projektet - stor respekt för SFF.
Du får gärna hålla mig fortlöpande informerad om "ärendet" (hans-erik.fredback@tele2.se).
Det kan ta ett par månader, men vad gör det?
Du får gärna referera till en dialog med mig, där jag föreslog en direkt kontakt med FORTV centralt.
Be att få ett "kulturarvshistoriskt utlåtande".
LYCKA TILL !
//Hans-Erik Fredbäck (fd. FORTV) ;-)
FBH-gruppen
Zodiac

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Zodiac »

Hans E Fredbäck skrev:Snälla! Om Du verkligen vill driva denna fråga, så gör som jag föreslår!
SKRIV!!!!!! Då får Du ett dokumenterat SVAR!
Be att få en kontaktman/-kvinna vid FORTV HK!
SFF Region Göteborg bör helst medverka i skrivelsen.
FORTV har - efter det framgångsrika FBH-projektet - stor respekt för SFF.
Du får gärna hålla mig fortlöpande informerad om "ärendet" (hans-erik.fredback@tele2.se).
Det kan ta ett par månader, men vad gör det?
Du får gärna referera till en dialog med mig, där jag föreslog en direkt kontakt med FORTV centralt.
Be att få ett "kulturarvshistoriskt utlåtande".
LYCKA TILL !
//Hans-Erik Fredbäck (fd. FORTV) ;-)
Har skickat dig två eamil med två svar jag fått som kanske är något att bygga vidare på och har tyvärr ingen efarenhet av sådant som är kanske en rädningsaktion för F9 Karsernområdets överlevnad! Hur än det verkar vara eller svårt så ser jag inte natt svart på att försöka rädda området
Zodiac

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Zodiac »

Hej
Efter vart i kontakt med Aeromuseum så lägger jag ner tankarna helt å hållet att försöka rädda F9 karsernområdet!
Enligt Aeromuseum så har dom satt igång(1999) en plan att rädda Säve depå å Nya berget och fick en viss kännsla av
att det är bara nya å gamla Berget som skall räddas? För det behövs inte två olika intressen för att rädda området som jag fick tillsvars
Leif Alenäs
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 feb 2008, 23:07

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Leif Alenäs »

För rätt många år sedan då flj.omr. var i gott skick var det en gammal F9 tekniker som uppvaktade Göteborgs högsta ledning ang. samt även FortV.om att göra om det gamla området till träningsanläggning för sport och aktiv fritid och dessa tyckte att tanken var god men något intresse fanns ej att förverkliga det. Beträffande Aeroseum så vad jag förstår är dom bara intreserrade att få tillgång till de gamla bergen och ej att bevara det gamla området omkring dessa.
Jag tror att inom en fem(5)årsperiod är det inte mycket som minner om att här har varit en flygflottilj mer än inskriften på berghällen strax ovanför gamla vakten. F9 var den bästa arbetsplats som jag har haft och det var en sammanhållning som jag ej har upplevt senare.
Fd eltek Leif Alenäs 3komp Kungliga Göta Flygflottilj F9 kamraterna
Zodiac

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Zodiac »

Leif Alenäs skrev:För rätt många år sedan då flj.omr. var i gott skick var det en gammal F9 tekniker som uppvaktade Göteborgs högsta ledning ang. samt även FortV.om att göra om det gamla området till träningsanläggning för sport och aktiv fritid och dessa tyckte att tanken var god men något intresse fanns ej att förverkliga det. Beträffande Aeroseum så vad jag förstår är dom bara intreserrade att få tillgång till de gamla bergen och ej att bevara det gamla området omkring dessa.
Jag tror att inom en fem(5)årsperiod är det inte mycket som minner om att här har varit en flygflottilj mer än inskriften på berghällen strax ovanför gamla vakten. F9 var den bästa arbetsplats som jag har haft och det var en sammanhållning som jag ej har upplevt senare.
Fd eltek Leif Alenäs 3komp Kungliga Göta Flygflottilj F9 kamraterna
Hej
Just därför vill jag göra allt som jag kunde för att fd F9 inte blir som F2/F8/F18 vilket jag förövrigt tycker är bedrövligt!!!
Men tycker att Aeroseum borde vara glada ifa någon tar sig på jobbet att försöka rädda karsernområdet!!
Skogbarackerna är ju så unika i Svensk militärhistoria och borde K märkas och hela området
innan det är ett minne i bokform å för dom som var med innan 1969
Daniel Karlsson
Inlägg: 93
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Daniel Karlsson »

Aeroseum har sedan starten 1999 arbetat för hela F 9-områdets bevarande - en flerstegsprocess som varit mer långsliten och komplicerad än man någonsin kunde ana... Då intresset för frågan är stort (och snårigt att förklara) har SFF Göteborg gett möjlighet till Aeroseums ordförande Roger Eliasson att informera om läget i samband med nästa medlemsmöte. Boka in torsdagen 22 oktober om du är intresserad av frågan!
Användarens profilbild
Stig Kjellman
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Stig Kjellman »

Citat från boken ”KUNGL. GÖTA FLYGFLOTTILJ” av Åke Hall och Per Lindqvist.
”...då den definitiva förläggningsorten ännu inte var bestämd, planerade man att endast uppföra provisoriska byggnader. Då det slutligt beslutades att förlägga F9 till Säve beslöt man samtidigt att byggnationen, efter propå från finansministern, i stort set skulle utgöras av vinterbonade och förbättrade fältbaracker.....”
Jag sökte, som alla andra värnpliktiga från Göteborgstrakten 1962, till F9, KA4 eller LV6. Inskrivningsförättaren sa dock att jag var en typisk Infanterist.

Kompisar, som kom till F9 ,tyckte att man skulle riva förläggningsbyggnaderna och fixa nya som innehöll värmepanna?

Och det är fortfarande finansministern som sköter försvaret........
Zodiac

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Zodiac »

Inom ett par veckor kommer dom att börja riva byggnaderna på F 9 och det kommer att bli civil del vid gamla divisionerna.
Nytt polishus kommer att byggas inne på gamla flottiljområdet. Tornet kommer att bli instängslat medan mässen och övriga byggnader kommer att rivas tyvärr. För två veckor sen stod fönstrerna på vid gavel i dom flesta kaserner och byggnader för att det ska bli fuktskadat så att dom kan säga att alla hus är illa åtgågna och inget att bevara.
man kan undra om detta stämmer och varför man inte fått reda på något :?: Mycket egendomligt agerande av dom berörda när det gäller gamla F9 området :evil:
Uppgiftslämmnaren är anonym och kommer så förbli
Håkan Olsson

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Håkan Olsson »

Zodiac skrev:Inom ett par veckor kommer dom att börja riva byggnaderna på F 9 och det kommer att bli civil del vid gamla divisionerna.
Nytt polishus kommer att byggas inne på gamla flottiljområdet. Tornet kommer att bli instängslat medan mässen och övriga byggnader kommer att rivas tyvärr. För två veckor sen stod fönstrerna på vid gavel i dom flesta kaserner och byggnader för att det ska bli fuktskadat så att dom kan säga att alla hus är illa åtgågna och inget att bevara.
man kan undra om detta stämmer och varför man inte fått reda på något :?: Mycket egendomligt agerande av dom berörda när det gäller gamla F9 området :evil:
Uppgiftslämmnaren är anonym och kommer så förbli
Nu måste jag träda in i moderatorsrollen....

Uppgifter från en anonym uppgiftslämnare från en anonym skribent ? Kan man tolka det som något annat än påhittade uppgifter?
Ni som läser är de som avgör. Ordet "seriositet" är i alla fall det sista som dyker upp i mitt huvud när man läser sådant.

Om du, "zodiac", har något konkret att komma med så föreslår jag att du skriver källhänvisningar i dina inlägg annars blir det bara en massa falsk ryktesspridning och ingen seriös diskussion alls.
Zodiac

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Zodiac »

Håkan Olsson skrev:
Zodiac skrev:Inom ett par veckor kommer dom att börja riva byggnaderna på F 9 och det kommer att bli civil del vid gamla divisionerna.
Nytt polishus kommer att byggas inne på gamla flottiljområdet. Tornet kommer att bli instängslat medan mässen och övriga byggnader kommer att rivas tyvärr. För två veckor sen stod fönstrerna på vid gavel i dom flesta kaserner och byggnader för att det ska bli fuktskadat så att dom kan säga att alla hus är illa åtgågna och inget att bevara.
man kan undra om detta stämmer och varför man inte fått reda på något :?: Mycket egendomligt agerande av dom berörda när det gäller gamla F9 området :evil:
Uppgiftslämmnaren är anonym och kommer så förbli
Nu måste jag träda in i moderatorsrollen....

Uppgifter från en anonym uppgiftslämnare från en anonym skribent ? Kan man tolka det som något annat än påhittade uppgifter?
Ni som läser är de som avgör. Ordet "seriositet" är i alla fall det sista som dyker upp i mitt huvud när man läser sådant.

Om du, "zodiac", har något konkret att komma med så föreslår jag att du skriver källhänvisningar i dina inlägg annars blir det bara en massa falsk ryktesspridning och ingen seriös diskussion alls.
Tror inte att någon har som nöje att komma med sådana saker om det inte stämmer!!. Och om det stämmer eller inte så borde någon dementera det eller förklara att så är fallet!
Har vart i kontakt med FortV och Aeromuseum,Men inget har kommit fram om detta fören tag sedan! Ryckten är till för att dementeras om dom är falska så man slipper obekvämligheter eller förklara sig varför man ljög eller undanhåll uppgifter. Jag hade inte laggt ut detta om jag inte hade trott på uppgifts lämmnaren till 100%
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1745
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Rädda F 9 kasernområde!!!

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Zodiac,

Har du kollat om det finns en detaljplan upprättad för området? Finns det rivningslov?
Zodiac

Re: Rädda F 9 kasernområde!!!

Inlägg av Zodiac »

Fredric Lagerquist skrev:Zodiac,

Har du kollat om det finns en detaljplan upprättad för området? Finns det rivningslov?
Hej
Jag skall kolla upp detta och återkommer med svar!
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Christian S »

Jag gick in på Göteborg stads hemsida och sökte på allt som har med Säve och Säve depå att göra men jag hittar ingenting om detta. Hade det varit detaljplan och rivningslov borde det finnas som offentlig handling och någon tillstymmelse till information. RIksantikvarieämbetet gjorde en skrivelse till förra regeringen och tänker göra om det inte redan är gjort till nuvarande regering. I skrivelsen förordar man upprustning och byggnadsminnesförklaring av området. RA väger tungt.
/Christian i Trollywood
Håkan Olsson

Re: Rädda F9 kasernområde!!!

Inlägg av Håkan Olsson »

Jag hittade heller ingenting på Göteborgs stads hemsida förutom detta:
http://www.webbkampanj.com/goteborg/op2009.html
Läs "Översiktsplan för Göteborg" Del 1, sid 82
Läs "Översiktsplan för Göteborg" Del 3 sid 42, 89

Här är skrivelsen från Riksantikvarieämbetet:
http://www.aeroseum.se/bilder/beslut_raa_1stor.jpg
http://www.aeroseum.se/bilder/beslut_raa_2stor.jpg

Slutligen litet av Jan Jörnmarks bilder:
http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... d=61&lang=
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1745
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Rädda F 9 kasernområde!!!

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Zodiac skrev:
Fredric Lagerquist skrev:Zodiac,

Har du kollat om det finns en detaljplan upprättad för området? Finns det rivningslov?
Hej
Jag skall kolla upp detta och återkommer med svar!
Med tanke på "heta känslor" rörande F 9:s kasernområdes eventuella rivning så undrar jag bara lite stilla 'vad hände med uppkollningen och svaret'?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"