Hej.
F18:s "försaga" är ju rätt låång!
Förutom vad jag sa om F2, (tidig eventuell tänkt basering vid F2 av F18)
Samt besparingar inom försvaret för upprättande av en 7;e jaktflottilj.
Bla förordar CFV i " undernådigt utlåtande" 20/2-1942::
Pålamalm :: en jämn skogsplatå , belägen ost Skogssjön ca 7 km ono (ost nord ost) Grödinge Kyrka på Södertörn:
Slutligen föreslår CFV och FF ett nybyggt fält vid Ricksten , Tullinge , med bla Berghangar!
Detta var 27/8-1943
Vad var orsaken till att man väljer att torrläggea en 9 meter djup sjö (Mörtsjön) för att få till startbanan?
Var det berget?
Fanns för dåligt berg vid Pålamalm?
Bengt
F18:s långa marsch till Ricksten!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: F18:s långa marsch till Ricksten!
Citerar Flygande Högvakt (Gösta Norrbohm/Bertil Skogsberg) sid 11:
/RogerFörst hade man tänkt sig att anlägga fältet på grusplatån vid Påla malm - men den befanns vara för smal.
Flygvapenchefen själv kastade sina ögon på gärdena norr om Riksten. Men det såg hopplöst ut - där låg Mörtsjön inklämd mellan två åkrar.
Men Skånska Cement ordnade detta: man resonerade sålunda - en grop och en kulle blir tillsammans en slät yta... Mörtsjön var 9 meter djup med 9 meter dy i botten. Det var ingen lätt sak. Men ett litet tåg forslade bort 165 000 kubikmeter sedan augusti 1943 och några Caterpillar gjorde resten. Det sägs att gäddorna hoppade upp i famnen på byggnadsarbetarna.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: F18:s långa marsch till Ricksten!
I närheten av F 18 ligger Rikstens gård (obs! stavningen) och här kan man läsa om att flottiljområdet ligger/låg i ett område som varit bebott i tusentals år; det finns fornlämningar på det f d flottiljområdets bergknallar. Nu blir området åter bostadsområde. Sådan är historiens gång, det finns långa och korta perspektiv men det vet ju vi som är med i en historisk förening...
Man kan på Lantmäteriets KartSök på http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html på terrängkartan se hur man lyckats få in två långa banor mellan bergknallarna. En av banorna är ju "något kuperad"; jag tror det kunde spela spratt enligt någon berättelse jag läst (jag har själv aldrig flugit där). Eniros utsiktsvy täcker bara ena banänden (med en berghangaröppning). Man kan ju också se skillnader på olika sajters kartor/flygbilder som återspeglar hur flygfältet etappvis "tagits bort". Den första stympningen var väl den järnväg som passerar i nordväst.
Hos F 18 kamratförening finns en fin översiktsiktsbild om hur det en såg ut på denna undersida. Banor, byggnader, bergknallar.
Här kan man läsa hur området nu presenteras för de husvilla.
Att F 18 låg väldigt centralt kan ses här. Själv bor jag numera i högra kanten av världen efter att ha tidigare flyttat kring "on top of the world"
Lars S
Man kan på Lantmäteriets KartSök på http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html på terrängkartan se hur man lyckats få in två långa banor mellan bergknallarna. En av banorna är ju "något kuperad"; jag tror det kunde spela spratt enligt någon berättelse jag läst (jag har själv aldrig flugit där). Eniros utsiktsvy täcker bara ena banänden (med en berghangaröppning). Man kan ju också se skillnader på olika sajters kartor/flygbilder som återspeglar hur flygfältet etappvis "tagits bort". Den första stympningen var väl den järnväg som passerar i nordväst.
Hos F 18 kamratförening finns en fin översiktsiktsbild om hur det en såg ut på denna undersida. Banor, byggnader, bergknallar.
Här kan man läsa hur området nu presenteras för de husvilla.
Att F 18 låg väldigt centralt kan ses här. Själv bor jag numera i högra kanten av världen efter att ha tidigare flyttat kring "on top of the world"
Lars S