Red Sparrows - sevärd brittisk konstflygningsgrupp :-)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin

Red Sparrows - sevärd brittisk konstflygningsgrupp :-)

Inlägg av Lars Sundin »

Drister mig att tipsa om denna Youtube-video http://www.youtube.com/watch?v=f_lXqMmevog som varken är svensk eller historisk även om den har ganska många år på nacken. Tillsänd mig av Inge Ahlin som jag träffade 1955 på Ålleberg vid den första kursen i radiostyrt modellflyg, stöttad av KSAK och med Bertil Beckman och P-A Eliasson som drivkrafter.

Lars S
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Re: Red Sparrows - sevärd brittisk konstflygningsgrupp :-)

Inlägg av Christer Sidelöv »

Jävligt kul! Intressant att läsa kommentarerna och inse att det inte är en proffesionell TV-produktion som man faktiskt kan tro först. Tror musiken är lånad ur filmen 633 Squadron, skriven av Ron Goodwin. Vill minnas det var det enda som var bra i den filmen. Vill man se liknande brittisk humor med flygtema rekomenderar jag Marty Feldmans sketch om taxichaffisarna med Slaget om England som utgångspunkt. Den lede fi representeras av fotgängare! Finns på http://www.youtube.com/watch?v=_yOvY2_Gvrc Länken går till del ett. Del två finns i listan till höger!
Erik Johansson

Inlägg av Erik Johansson »

Hello Christer,

The music, which was composed by Eric Coates, is taken from the film ‘The Dam Busters’ which covers the story of the 617 squadron. Wonderful film and I have seen it several times.

Soft landings,

Erik.
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Inlägg av Christer Sidelöv »

Erik Johansson skrev:Hello Christer,

The music, which was composed by Eric Coates, is taken from the film ‘The Dam Busters’ which covers the story of the 617 squadron. Wonderful film and I have seen it several times.

Soft landings,

Erik.
Den musik jag tänkte på kommer två minuter in och pågår till cirka 3,15 och är definitivt Ron Goodwins musik ur 633 Squadron. Dambusters är det så länge sen jag såg att jag inte vet vilken musik i den som var skriven av Eric Coates eller Leighton Lucas.

Appropå Dambusters så håller den för övrigt på att spelas in igen. Premiär nästa år. Producent (och möjligen även regissör, informationen varierar) är Nya Zeeländaren Peter Jackson. Om flygscenerna håller samma stil som i hans version av King Kong så är det defenitivt inget att se fram emot! Man fasar för en ny Pearl Harbor.

George Lucas (som snart kommer med en film om Tuskagee Airmen) lär ha använt filmen Dambusters som förebild för slutstriden i första filmen om Stjärnornas Krig från 1977. Youtube har förstås en intressant jämförelse.
Seve Ungermark
Kontakt:

Inlägg av Seve Ungermark »

Christer Sidelöv skrev:Om flygscenerna håller samma stil som i hans version av King Kong så är det definitivt inget att se fram emot!
Christer,

Det kan bli mycket värre än så. Han kanske gör den i 3-D... Detta sagt med reservationen att jag inte sett den nya teknik som visst används i "ballongfilmen" Up! som ännu inte hunnit hit till det gamla land som jag bor i. Men Peter J. är nog igång - hans glasfiber-Lancasters i skala 1:1 har setts i sommar på någon flygplats i Nya Zeeland.

Seve U.
Användarens profilbild
Robert Westerberg
Kontakt:

Inlägg av Robert Westerberg »

Red Sparrows! Det bästa jag sett på länge! :lol:

Tack för det! :D
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Grey Sparrows - sevärd chalmeristisk konstflygningsgrupp :-)

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Kommer osökt att tänka mer i grått och då på en annan grupp - "The Grey Sparrows" *host*

Överst på sidan: http://www.esgb.se/esgb_show.asp?xKat=person69-772
Håkan Olsson

Inlägg av Håkan Olsson »

The Grey Sparrows finns i hyfsat färskt minne.

När jag tittade på The Red Sparrows och skrattade som bäst så stelnade flinet i mitt ansikte när jag insåg att detta nog är en framtidsvision av allmänflyget i Sverige.......... :?:
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"